کد خبر: ۳۶۰۷

حکیم مهر - رییس اداره بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان وزارت بهداشت اعلام کرد: سالانه 120 هزار نفر براثر حیوان گزیدگی تحت درمان رایگان پیشگیری از بیماری هاری قرار می‌گیرند.

دکتر محمد شیرزادی رئیس اداره بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان در آستانه روز جهانی بیماری هاری گفت: بیماری هاری یک بیماری ویروسی مخصوص گوشتخواران وحشی است که این حیوانات پس از گزیدن دام یا انسان، ویروس بیماری را منتقل می‌کنند که در صورت عدم درمان سریع، صد درصد منجر به مرگ دام یا انسان گزیده شده می‌شود.

شیرزادی ادامه داد: در زمان پیشگیری با واکسن و سرم این بیماری کاملاً رایگان است و تاکید می‌شود افرادی که دچار هر نوع حیوان گزیدگی شده‌اند در اولین فرصت، برای پیشگیری از هاری به این مراکز مراجعه کنند.

وی آمار حیوان گزیدگی در سال گذشته را 126 هزار مورد اعلام کرد و گفت: در سال گذشته به دلیل عدم درمان به موقع، 4 نفر در اثر حیوان‌ گزیدگی و ابتلاء به بیماری هاری جان خود را از دست دادند.

بر اساس این گزارش، 28 سپتامبر(مصادف با 6 مهر ماه سال جاری) به پیشنهاد سازمان جهانی بهداشت، «روز جهانی هاری» نام گذاری شده است و به منظور بزرگداشت این روز، همایش یک روزه‌ای در تاریخ دوشنبه 5 مهر 89 در محل انستیتو پاستور ایران با حضور جمعی از مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، انستیتو پاستور ایران، وزارت کشور، سازمان دامپزشکی کشور و کارشناسان کنترل این بیماری در سراسر کشور برگزار می‌شود.

 

نظر شما
ادامه