کد خبر: ۳۷۰۴
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
اعتراض در خصوص تعرفه واردات را به ما منعکس کنید تا رسیدگی شود / عملکرد ما خیلی جاها آبرو ایجاد کرده نه اینکه آبروی دامپزشکی را برده باشد! / در برنامه تلویزیونی می‎خواستم آئین‎نامه نظارت بهداشتی را مطرح کنم ولی وقت تمام شد! / دیدگاه ما این است که درصد کسر شده از حقوق دامپزشک توسط نظام دامپزشکی در حداقل ممکن باشد ...
drmdasta

حکیم مهر - مشروح گفتگوی اختصاصی حکیم مهر با دکتر سید محسن دستور (رئیس سازمان دامپزشکی) به مناسبت 14 مهر / بخش دوم و پایانی + عکس

 

دکتر دستور :

-          پوشش مایه‏کوبی جمعیت دامی توسط بخش خصوصی بالای 30 درصد است

-         اعتراض در خصوص تعرفه واردات را به ما منعکس کنید تا رسیدگی شود

-          عملکرد ما خیلی جاها آبرو ایجاد کرده نه اینکه آبروی دامپزشکی را برده باشد!

-          سازمان دامپزشکی به دفتر یا گروه مستقل برای حیوانات خانگی نیازمند است

-          خیلی اوقات شئونات اجتماعی لازم از سوی صاحبان حیوانات خانگی رعایت نمی‎شود

-          حیوانات خانگی به دلیل تحت پوشش کلینیک‎ها بودنشان از نظر بهداشتی غالباً مشکلی ندارند

-          عضو نظام دامپزشکی هستم و حق عضویتم را هم پرداخت می‎کنم

-          در برنامه تلویزیونی می‎خواستم آئین‎نامه نظارت بهداشتی را مطرح کنم ولی وقت تمام شد!

-          آئین نامه نظارت بهداشتی یکی از بهترین مصوبات قانونی دامپزشکی در اجرای نظارت بهداشتی است

-          دیدگاه ما این است که درصد کسر شده از حقوق دامپزشک توسط نظام دامپزشکی در حداقل ممکن باشد

-          تأمین رفاه حیوانات از وظایف حرفه‏‎ای دامپزشکان است

-          نظارت بهداشتی در برزیل و خارج از ایران مسئله حاکمیتی و غیرقابل واگذاری به بخش خصوصی است

-          تمام قد دفاع کردن از مؤسسه رازی وظیفه همه است

-          3500 نفر سهمیه استخدام به 350 نفر تبدیل شد!

-          شیوع تب برفکی ارتباطی با واردات قانونی دام زنده ندارد

 

دکتر مشکوة :

 

-           نظارت عالیه یعنی اینکه شما کت و شلوار بپوشید و در کشتارگاه قدم بزنید!

-          ما بازرسی در برزیل انجام نمی‏دهیم بلکه نظارت می‏کنیم

-          در دوره قبل آقای دکتر ابراهیم‏زاده کارشناس مسئول بیماریهای حیوانات خانگی بودند

-          اعتقادم به تعامل نزدیک و همکاری است

-          وقتی نامه‏ای (منظور نامه جامعه دامپزشکان است) نوشته می‏شود باید با مستندات همراه باشد

 

حکیم مهر : اخیراً رییس هیأت مدیره جامعه دامپزشکان (دکتر نبی‎پور) نامه‎ای به شما نوشته و مدعی شدند مایه‏کوبی واگذار شده به بخش خصوصی زیر 10 درصد پوشش داشته است. نظر شما چیست؟

نه بیشتر از این 10 درصد است! برداشتم این است که پوشش جمعیت دامی توسط بخش خصوصی بالای 30 درصد است. ضمناً استان به استان و بیماری به بیماری هم فرق می‏کند اما بطور متوسط بالای 30 درصد است. واکسیناسیون طیور هم که می‏دانید کاملاً توسط بخش خصوصی انجام می‏شود.

حکیم مهر : در همان نامه از تعرفه بالای مواد اولیه و داروها تا 65 درصد و تعرفه پایین 4 درصدی محصولات آماده هم انتقاد شده بود. در این مورد نظر شما چیست؟

تعرفه‏ را که ما وضع نمی‏کنیم بلکه کار کارشناسی همکارانمان است ولی اصول کلی این است که اگر تولید داخل وجود داشته باشد تعرفه بالاتری برای آن ماده یا محصول تعریف می‎شود. حالا هر چقدر تولید داخلی در مورد یک محصول کمتر وجود داشته باشد تعرفه پایین‎تری هم برای آن وضع می‎شود. این تعرفه‏های بالا و پایین هم به همین دلیل وضع شده‎اند. ضمن اینکه ما اعلام کردیم اگر اعتراضاتی در این زمینه است به ما منعکس کنند و پیشنهادات خود را ارائه دهند تا ما هم آنرا به وزارت جهاد کشاورزی و بازرگانی برای انجام کار کارشناسی انعکاس دهیم.

حکیم مهر : رییس هیأت مدیره جامعه دامپزشکان در همین نامه مدعی بودند که ضعف سازمان دامپزشکی، آبروی دامپزشکی را به خطر انداخته! با این موضوع موافقید؟!

من فکر نمی‏کنم در این حد باشد. ممکن است ما در جاهایی ضعف داشته باشیم اما در خیلی جاها هم عملکردمان آبرو ایجاد کرده نه اینکه آبرو برده باشد! به هر حال هم بدنه کارشناسی سازمان دامپزشکی و هم مدیریت، زحمات زیادی کشیده‏اند تا بتوانند جایگاه واقعی سازمان دامپزشکی را حفظ کنند و اگر هم لازم است در جایی این جایگاه ارتقاء یابد این اتفاق رخ دهد.

حکیم مهر : در ساختار سازمان دامپزشکی کشور حتی یک دفتر هم برای رسیدگی به امور حیوانات خانگی وجود ندارد و بیشتر نگاه این سازمان بر دامهای بزرگ و شکل گله‏ای حیوانات متمرکز است. برنامه‏ای دارید که در زمان ریاست شما دفتر یا گروهی برای رسیدگی به امور حیوانات خانگی ایجاد شود؟

به نظرم سازمان دامپزشکی نیاز دارد و هم در بحث تشکیلاتی و هم در بحث کارشناسی باید تلاش بشود که حداقل‎هایی در این زمینه در سازمان ایجاد گردد. البته بحث حیوانات خانگی نسبت به سایر کارهای سازمان دامپزشکی محدوده کمتری از نظر فعالیت دارد اما با این حال نیاز هست که دفتر یا گروهی بدین منظور ایجاد شود.

حکیم مهر : نظر شما درباره موضع اخیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که تبلیغات حیوانات خانگی بخصوص در زمینه دارو و غذا را ممنوع اعلام کرد چیست؟

من فکر می‏کنم یک جاهایی باید برویم توجیه کنیم و از طرفی افرادی که از حیوانات نگهداری می‏کنند یا همکارانمان که خدمات می‏دهند هم باید شئونات اجتماعی در این زمینه را با توجه به شئونات کشورمان رعایت کنند. بالاخره ما هم در شهر تهران زندگی می‏کنیم و خیلی اوقات می‎بینیم از سوی صاحبان این حیوانات شئونات لازم رعایت نمی‏شود و همین موضوع ذهنیت منفی در طرف مقابل ایجاد می‏کند.

حکیم مهر : خود شما به عنوان رئیس سازمان دامپزشکی کشور شده تاکنون در جلسه‎ای شخصاً این توجیه که می‎فرمایید را انجام داده باشید یا نماینده‎ای فرستاده باشید تا موضوع را تبیین کند؟!

به همکارانمان چه در سازمان مرکزی و چه در اداره کل دامپزشکی استان که در جلسات دعوت می‏شوند گفته‏ایم که هم به کسانی که با ما طرف هستند (صاحبان حیوانات خانگی) سفارش کنید و هم در جلساتی که شرکت می‏کنید این مطالبی که از طرف ما نیاز هست را منعکس و در واقع اطلاع‎رسانی کنید. ما می‎گوییم این حیوان تحت پوشش یک مرکز خدمات دامپزشکی (کلینیک) است. لذا خیلی اوقات به این جهت شرایط بهداشتی درباره این حیوانات رعایت می‏شود. اما صاحبان حیوانات درباره چگونگی حضور حیوان در اجتماع و بیرون ‎آوردن آن از منزل باید شرایط اجتماعی امروزمان را هم در نظر بگیرند و رعایت کنند.

حکیم مهر : بسیار خوب! عضو سازمان نظام دامپزش

انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر مرتضوی
|
-
|
۲۱:۳۶ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۲
0
0
جالبه رییس می فرمایند نظارت عالیه معاون محترم می فرمایند نظارت. بزرگواران نظارت آنهم با نیروهای غیر کشتارگاهی چه طور امکان پذیر است؟
دکتر حسن زاده
|
-
|
۲۲:۳۵ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۲
0
0
دکتر جان لطف کنید بفرمایید هزینه نظارت شما را چه کسی پرداخت می کند
منصف
|
-
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۳
0
0
اخه به بخش خصوصی با چه پشتوانه ای میتوان اعتماد کرد که اینقدر زورتان گرفته و مسخره میکنید بخش دولتی لا اقل در زمانی که در کشور حداقل تعداد اندک استخدامی بود با چند امتحان سخت قبول شده اند و در بخش دولتی مرتب دوره هایی یاداوری بازرسی از فراورده های گوشت را میگذرانند
ابراهیم
|
-
|
۱۷:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۳
0
0
آقا مي شود بفرماييد .......... حتي يك روز در حوزه دارو و درمان تجربه ندارد و ......... چه جايگاهي از نظر كفه تجربه ادعايي شما ايفا مي كند. دكتر لطفي اين نونها خوردن ندارد.ولي ظاهرا شما مي خوريد و مي شود
كارشناس دامپزشك
|
-
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۴
0
0
سلام
وقتي دكتر دستور رئيس سازمان دامپزشكي از توجه به حيوانات خانگي سخن مي گويند .آقاي دكتر دهقان مدير كل دامپزشكي فارس كه معلوم نيست مدرك حوزوي خود را از كدام حوزه علميه دريافت كرده است به غير شرعي بودن نگه داري گربه فتوا مي دهند .لطفا به متن مصاحبه برگرفته از سيت سازمان دامپزشكي توجه فرماييد.
چهارشنبه ‌١٤ مهرماه1389 متن مصاحبه مدير كل دامپزشكي استان فارس به مناسبت روز دامپزشكي
مديركل دامپزشكي استان:50 شهر فارس فاقد كشتارگاه بهداشتي است / ‌٢ هزار رأس دام قاچاق توقيف و كشتار شد
مديركل دامپزشكي استان فارس گفت: ورود دام قاچاق و كمبود كشتارگاه‌هاي بهداشتي مهم‌ترين چالش صنعت دام و طيور فارس است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه فارس، دكتر داريوش دهقاني در جمع خبرنگاران گفت: به دليل ورود دام قاچاق ناشي از استمرار خشكسالي شاهد شيوع بيماري تب برفكي در نقاطي از كشور بوديم و در همين راستا 3 واحد قرنطينه دامي در شهرهاي ني‌ريز، لار و داراب مستقر شدند.
وي با تقدير از همكاري نيروي انتظامي در مبادي ورودي استان فارس خاطرنشان كرد: بيش از 5 هزار رأس دام فاقد گواهينامه در نيمه اول امسال به مبدأ برگشت داده شدند و با هماهنگي دادستاني و نيروي انتظامي بيش از 2 هزار رأس دام قاچاق توقيف و كشتار شد.
وي با تأكيد بر لزوم گذر از دامداري سنتي به سمت دامداري صنعتي اظهار كرد: كشور براي رسيدن به خودكفايي در توليد گوشت نيازمند تقويت ساختارهاي صنعت دام و طيور و مكانيزاسيون در اين زمينه است.
دكتر دهقان بهداشتي نبودن كشتارگاه‌هاي استان را از ديگر چالش‌هاي فارس برشمرد و افزود: از 86 شهر استان 50 شهر فاقد كشتارگاه بهداشتي دام است.
مدير كل دامپزشكي استان فارس بيان كرد: 2 واحد كشتارگاه دام بهداشتي در شهرهاي مرودشت و كازرون با سرمايه‌گذاري بخش خصوصي به زودي به بهره‌برداري مي‌رسد و 10 كشتارگاه ديگر نيز در حال احداث است.
مديركل دامپزشكي استان فارس در مورد كنترل بيماري‌هاي حيوانات خانگي و تزئيني گفت: نگهداري برخي از حيوانات مثل سگ و حتي گربه از نظر شرعي ايراد دارد و از نظر بهداشتي هم در صورتي كه سلامت آنها كنترل نشود، مي‌تواند براي بهداشت عمومي خطرزا باشد.
وي ادامه داد: هم اكنون بيش از 12 كلينيك دام كوچك براي معاينه و بازرسي حيوانات خانگي در شيراز و مرودشت راه اندازي شده و در شهرهاي ديگر در حال توسعه است.
دهقان افزود: واكسن لازم هم به ميزان كافي در همه كلينيك‌ها وجود دارد و دفترچه بهداشتي نيز براي آنها صادر مي‌شود.
وي از دارندگان حيوانات خانگي خواست به توصيه‌هاي بهداشتي كارشناسان براي نگهداري اين گونه حيوانات توجه كنند.
منبع: ايسنا

جواب منصف
|
-
|
۱۱:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۶
0
0
امتحان دادید یا جیز دیگه؟؟
دامپزشک
|
-
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۸
0
0
اظهار نظری که شده بود در خصوص مدیر دامپزشکی فارس غیر منصفانه بود و با حوزوی خواندن تحصیلات ایشان قصد تخریب به ذهن مبادرت میکرد البته این اظهار نظر از سوی کسانی عنوان میشود (البته به این شیوه )که تحصیلات حوزوی را کوچک میشمارند سروران عزیز قرار نیست در هر موضوعی هر موضعی رئیس سازمان دامپزشکی داشت مدیرانش هم داشته باشند و نکته آخر اینکه دوستان از اینکه پست خود را از دست داده اند نباید تا این اندازه ناراحت باشند که اینگونه اظهار نظر کنند !
حقگو
|
-
|
۱۶:۳۹ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۹
0
0
به جناب دكتر دستور بفرماييد: چرا .................. سازمان افشا گري كرده و در جلسه مديران ديروز يكشنبه 18/7 گفته تا دو ماه پيش به خبرنگاراني كه راجع به دامپزشكي مطلب نوشته اند پول داده شده است ولي الان دكتر دستور اجازه نمي دهند بابا جان پول بدهيد و مطلب خوب چاپ كنيد اين كارها اسمش بد است ولي مزايايش خوب است
دکتر مهران
|
-
|
۰۳:۰۹ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۰
0
0
آقایان توجه داشته باشند در بحث نظارت بر واردات و صادرات محصولات دامی در تمامی کشورهای پیشرفته جهان سازمان دامپزشکی دولتی آن کشور حضور فعال دارد و بدون اجازه آن سازمان حق تولید و صادرات و واردات محصولات دامی وجود ندارد چون این وظیفه حاکمیتی است و مثل روز روشن است که نمی شود آن را به بخش خصوصی واگذار کرد.
پس بیاییم از این بحثهای تکراری که هیچ نتیجه ای جز ایجاد تنش و اتلاف وقت ندارد بگذریم و به مشکلات اساسی دامپزشکی کشور بپردازیم
hamid
|
-
|
۰۸:۴۹ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۰
0
0
لطفا در مصاحبه های آتی از ریاست محترم سازمان سوال فرمایید برنامه زمان بندی ادغام دامپزشکی طبق برنامه آقای وزیر اعلام فرمایند
دکتر مرتضوی
|
-
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۱
0
0
دکتر مهران عزیز لطفا مراجعه بفر مایید به سایت oie قسمت food safety قسمت veterinary athorithy و تعریف دامپزشک مسوول را مجددا مطالعه کنید که گفته است دامپزشک بخش دولتی یا خصوصی .در همین سایت در قسمت وحید بروید و نسبت بخش دولتی به تعداد بخش خصوصی را مطالعه فرمایید ضمنا در eec 432 -62 اتحادیه اروپا در تعریف بازرس گوشت به صراحت گفته است که بخش خصوصی این کار را انجام می دهد .ضمنا در اینده نزدیک خبر خوشی را در این رابطه به همکاران بخش خصوصی خواهم داد .
دکتر مهران
|
-
|
۱۷:۲۰ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۱
0
0
به نظر میرسد همکار محترم جناب دکتر مرتضوی فقط به تخریب سازمان دامپزشکی و همکاران بی ادعای آن کمر همت بسته و مثل .............. می خواهند عرصه را بر سازمان دامپزشکی کشور تنگ کرده و خود رهبری این قشر زحمتکش را به عهده بگیرند غافل از اینکه این سازمان بسیار ریشه دار تر از این حرفهاست که با حرفهای ............. که به همه چیز به جز اعتلای جایگاه دامپزشکی فکر میکند از وظایف خود بگذرد .تمام این حرفها هدفدار و در جهت تخریب همکاران زحمتکش و بی ادعای سازمان دامپزشکی و ترکتازی همکاران ............ است. عزت مستدام
دکتر مرتضوی
|
-
|
۱۹:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۲
0
0
دوست عزیز جناب دکتر مهران ما به صورت قانونی حقوقی بین المللی عرفی یک مساله حقوقی را مطرح کردیم و تا احقاق حقمان تلاش خواهیم کرد در این کشور قانون ساری و جاری است .نه کسی در مقام تخریب سازمان است که تخریب ان یعنی تخریب همه ما ولی بحث حقوقی و قانونی است لطفا توپ را به اوت نیندازید .
نظر شما
ادامه