کد خبر: ۳۷۶۸

حکیم مهر -  رییس سازمان بازرسی کل کشور اظهار کرد: سلامت غذایی یکی از مهم‌ترین مسایل برای اطمینان‌بخشی به جامعه است و نیازمند یک دستگاه قدرتمند نظارتی است.

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی چهارشنبه شب (چهارده مهر) در مراسم گرامی‌داشت روز ملی دامپزشکی با بیان این که در مدیریت‌های فعلی جوامع بشری، بحث غذا بسیار مهم و تعیین‌کننده است، اظهار کرد: ظرف بیست و پنج سال گذشته جمعیت دنیا حدود 50 درصد افزایش پیدا کرده است. پیش‌بینی می‌شود تا 150 سال آینده جمعیت دنیا حدود 8 میلیارد نفر شود.

او ادامه داد: این رقم بسیار بالایی است و تامین غذا برای این جمعیت انبوه با محدودیت‌هایی که در عرصه جغرافیایی و منابع طبیعی وجود دارد و گرفتاری‌هایی که به ویژه درباره کم‌آبی پیش‌بینی‌ می‌شود، بیش از گذشته خواهد بود و مشکلات و مخاطراتی برای همه و ما به‌وجود خواهد آورد.

رییس سازمان بازرسی کل کشور، تامین سلامت مواد غذایی و توزیع مناسب غذا را دارای اهمیت فراوان دانست و گفت: این موضوع در جوامعی که می‌خواهند معیشت و رفاه مناسب را برای شهروندان فراهم کنند مورد توجه خاص قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: آمارهایی که در کشور از جهت تولید مواد غذایی و حوزه مرتبط در وزارت جهاد کشاورزی و حوزه دامپزشکی اعلام می‌شود، موجب مباهات همه است و باید شاکر باشیم و از تلاشگران و طیف گسترده‌ای که در این حوزه انجام وظیفه می‌کنند، قدردانی کنیم.

پورمحمدی افزود: تامین این حجم سنگین مواد غذایی، گردش مالی بیش از بیست هزار میلیارد تومان دارد و ده‌ها و صدها هزار تن از محصولات در حال تولید است. خوداتکایی و افزایش تولید و تأمین مایحتاج عامه در حد مطلوب، موجب تقدیر و مباهات است.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اهتمام ویژه‌ای که در کشور درباره امنیت و سلامت غذایی وجود دارد، گفت: همه این موارد از تعاریف و تربیت‌هایی است که جامعه در طول قرن‌ها از گذشته دور داشته، به ویژه آموزه‌های دینی ما. مباحث سلامت و پاکیزگی مواد غذایی و استفاده مطبوع و مطلوب از سنت‌های دیرین ماست و در ادبیات دینی هم مورد تاکید جدی است.

او ادامه داد: آن چه در حوزه صنعت مواد غذایی اتفاق افتاده این بوده است که عمدتا تولید مواد غذایی در اختیار مردم بوده است. در دوره‌هایی دخالت و سرمایه‌گذاری دولت بیش‌تر یا کم‌تر بوده و به این واقعیت رسیدیم که خودمان را کنار بکشیم و مجال را برای تحرک بیش‌تر مردم و شهروندان در حوزه اقتصاد آزاد و باز فراهم کنیم و دولت در جایگاه خود که موضع نظارت، هدایت و دفاع از حقوق عامه است، قرار گیرد. این موضع و جایگاه دولت است و باید در این جایگاه قرار گیرد.

رییس سازمان بازرسی کل کشور یادآور شد: حوزه دامپزشکی در اجرای اصل 44 توفیقات خوبی داشته و قابل دفاع است. انتظاری که وجود دارد این است که ما و شما به ‌عنوان دستگاه‌های نظارتی نقش خودمان را به خوبی ایفا کنیم. حوزه اقتصادی فعالیت خود را به‌خوبی انجام می‌دهد، آن چه اکنون تعیین‌کننده است، ایجاد آرامش و اطمینان در میان شهروندان است تا خیال‌شان راحت باشد که جمع بزرگی مثل شما نظارت و مراقبت دقیق و صحیح بر سلامت غذایی دارند.

پورمحمدی با بیان این که سازمان بازرسی کل کشور با تمام ظرفیت از فعالیت شما دفاع می‌کند، ادامه داد: حوزه غذایی برای ما حوزه بسیار مهمی است. سلامت غذایی یکی از مهم‌ترین مسایل برای اطمینان‌بخشی به جامعه است و نیازمند یک دستگاه قدرتمند نظارتی است. انتظار مردم و جامعه از ما این است که وظیفه نظارتی خودمان را درست انجام دهیم و اطمینان‌بخشی را به جامعه تزریق کنیم.

وی با بیان این که آن چه که وظیفه حرفه‌یی و تخصصی‌تان هست تحت تأثیر هیچ سیاستی در کشور قرار ندهید، خاطرنشان کرد: اگر از نظر تخصصی و کارشناسی مواد غذایی مشکل دارد، به هیچ بهایی رضایت ندهید و کوتاه نیایید. اگر کوتاه آمدیم و مماشات کردیم وظیفه خودمان را خوب انجام نداده‌ایم. از مدیران ارشد دولتی تقاضا داریم اگر حوزه نظارتی که تحت امرشان است نیازمند حمایت و تقویت است از آن حوزه‌ها حمایت جدی به‌عمل آورند.

پورمحمدی در پایان از متخصصان خواست که نگاه تخصصی‌شان را با هیچ چیز عوض نکنند و تحت تأثیر هیچ موضوعی قرار نگیرند و تصریح کرد: جایگاه تخصصی و کارشناسی جایگاه محترم و تأثیرگذاری است و ما باید همه به آن تمکین کنیم. متخصصان باید حرف‌های‌شان را صریح و روشن بزنند و گزارش را باید دقیق در بخش‌های مختلف بدهند.

 

نظر شما
ادامه