کد خبر: ۳۸۳۱۱


وزارت کشاورزی آمریکا (USDA)، مجوز لازم جهت نخستین واکسن DNA پرندگان را صادر نمود. این نخستین واکسن DNA، می‌باشد که جهت بیماری آنفلوانزای پرندگان در دامپزشکی استفاده می‌شود. علاوه بر آن اولین واکسن تایید شده DNA در آمریکا جهت واکسیناسیون حیوانات مورد مصرف انسان است.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، این واکسن، از اتصال یک ژن ویژه مربوط به آنفلوانزای فوق حاد و ساب تایپ H5 به پلاسمید باکتریایی تولید شده است. سپس پلاسمید دو برابر و خالص شده و به ادجوان مناسب افزوده می‌شود که باعث تحویل واکسن به سلولهای هدف یعنی مکانی که آنتی‌ژنها در پلاسمید در حال تکثیر هستند، شده و باعث افزایش پاسخ ایمنی خواهد شد.

مجوز فوق، جهت واکسن سویه H5 فوق حاد آنفلوانزای پرندگان، باعث تولید ابزاری قدرتمند برای پرورش دهندگان طیور آمریکا در مبارزه با همه‌گیری‌های آنفلوانزای پرندگان در آینده است. تصویب این واکسن نشان‌دهنده برداشتن گامی مهم در توسعه یک فناوری جدید در عرصه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان می‌باشد.

 

«استیو شرام» رییس و مدیر عامل شرکت اگری لب می‌گوید: این امر یک عنصر مهم در تحقق وعده تولید و مصرف واکسن DNA در سلامت حیوانات است. تحقیقات پیش از این، راجع به تولید اینسری از واکسن‌ها از جهت اثر بخشی و هزینه مردود شدند اما ما معتقدیم فناوری جدید کلید تولید اینگونه واکسن ها را یافته است. این نوع واکسن‌ها پتانسیل بالایی دارند.

به گفته شرام واکسن‌های فوق ابزاری مناسب در مبارزه با بیماری‌های نوظهور حیوانات همراه با ایجاد پاسخی سریع در تولید و توسعه در مقابل واکسن‌های رایج کنونی هستند. ضمنا این واکسن ها خطر ابتلای حیوانات در اثر تزریق دوز کم حدت واکسن‌های زنده کنونی را ندارند و همچنین ریسک ایجاد جهش و بازگشت به حالت بیماریزایی در ارگانیسم های موجود در واکسنهای رایج، در این نوع از واکسن‌های جدید وجود ندارد.

لازم به ذکر است که واکسن DNA توانایی تفریق مابین حیوانات آلوده و واکسینه شده را دارد. همچنین با اثربخشی بالا و جذب بهتر این نوع واکسن، میزان دز تزریقی نیز جهت واکسیناسیون کمتر بوده و این خود از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه می باشد.

 

محققین در پی تولید سایر واکسن‌های دامی DNA نظیر واکسن آنفلوانزای خوکی و محصولات مربوط به دام‌های بزرگ می باشند.

منبع: Markets Insider

نظر شما
ادامه