کد خبر: ۳۸۹۱

حکیم مهر - رییس هفتمین همایش سراسری انگل شناسی با اعلام اینکه عفونت های انگلی کرمی چون شیستوزومیازیس در کشور کنترل و کیست هیداتید در کشور شایع شده است گفت: مقابله با بیماری‌های انگلی نیازمند مطالعات صحرایی و بالینی و همکاری نهادهایی مانند محیط زیست، وزارت کشاورزی و شهرداری است.

دکتر غلامحسین ادریسیان در مراسم افتتاحیه هفتمین همایش سراسری انگل شناسی افزود: تاکنون مطالعات و پژوهش‌های زیادی در زمینه بیماری‌های انگلی انجام شده است که موفقیت‌های حاصله در کنترل این بیماری و هزینه های مربوط به عوارض انگلی اهمیت این رشته را بیش از پیش مشخص کرده است.

وی گفت: از عفونت‌های انگلی کرمی می توان به ریشه کنی و کنترل شیستوزومیازیس و پیوک اشاره کرد و همچنین برخی بیماری‌ها مانند آسکاریازیس و عفونت‌های ناشی از کرم های قلاب دار به طور قابل ملاحظه ای در اکثر مناطق کشور کاهش یافته که در مقابل کیست هیداتید و فاسیولیازیس بیشتر شده اند.

وی از کاهش قابل ملاحظه مالاریا خبر داد و گفت: اما همچنان این بیماری یکی از مسائل بهداشتی در مناطق جنوب شرقی کشور است.

ادریسیان در خاتمه خاطرنشان کرد: کنترل بیماری‌های انگلی در حوزه انجام مطالعات تشخیص و کنترل بیماری بر عهده محققان علوم پزشکی است اما کنترل و پیشگیری از این بیماری نیازمند همکاری مسئولین و نهادهایی چون وزارت کشاورزی و محیط زیست و شهرداری است، از این رو انجمن علمی و پژوهشگران انگل شناسی کشور می توانند فعالیتهای خوبی با این نهادها داشته باشند.

در ادامه دکتر حسین کشاورز دبیر علمی کنگره نیز در سخنانی گفت: با گسترش تحصیلات تکمیلی در رشته های مختلف تعداد قابل ملاحظه ای متخصص در مقاطع کارشناسی ارشد و PHD انگل شناسی در کشور تربیت شده اند که در دانشگاه ها و موسسات آموزش تحقیقاتی مشغول به کار هستند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: با حمایت مسئولین بهداشتی و درمانی کشور می توان با بکارگیری روشهای معتبرو فناوری های جدید بررسی های پیگر و انجام مطالعات صحرایی، بالینی و آزمایشگاهی راهکار مناسب برای کنترل و حذف بیماریهای انگلی ارائه کرد.

گفتنی است، در این مراسم از خدمات دکتر غلامحسین ادریسیان از اساتید پیشکسوت گروه انگل شناسی به پاس خدمات ارزنده وی در این رشته از سوی وزیر بهداشت تقدیر شد.

 

نظر شما
ادامه