کد خبر: ۳۹۲۵۱
 

پریتونیت عفونی گربه‌ها (FIP) باعث ایجاد بیماری در گربه‌های خانگی و وحشی می‌شود و عامل ایجاد آن، کروناوریوس جهش یافته روده‌ای گربه‌ها (FCoV) است.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، در ابتدای شروع بیماری علایم گوارشی خفیف یا درگیری سیستم تنفسی فوقانی مشهود است. هفته‌ها و یا حتی سالها بعد از درگیری با ویروس FCoV، بیماری بازگشته و باعث ایجاد پریتونیت عفونی گربه‌ها خواهد شد. حیوانات درگیر این بیماری، یکسری علایم بالینی غیر اختصاصی نظیر، بی‌اشتهایی، افسردگی و تب را بروز می‌دهند و در نهایت در اثر این بیماری از پا در‌می‌آیند.

یک تیم تحقیقاتی ژاپنی اعلام نموده است که اندازه‌گیری تیتر آنتی‌بادی ضد FCoV در مایع مغزی نخاعی (CSF)، می‌تواند به تشخیص بیماری FIP کمک نماید.

این بیماری دارای دو فرم نفوذکننده و غیر‌قابل‌نفوذ بوده و تشخیص این دو از هم دشوار است. در سال‌های اخیر، روش‌های تصویربرداری همانند سی‌تی‌اسکن (توموگرافی کامپیوتری) و ام‌آر‌آی، جهت تشخیص نوع نفوذناپذیر یعنی FIP نورولوژیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین مطابق تحقیقات صورت گرفته، اثبات شده که تشخیص آنتی‌بادی ضد FCoV در مایع مغزی نخاعی نیز جهت شناسایی این بیماری مفید واقع شده است. البته لازم به ذکر است که به غیر از اندازه‌گیری این تیتر، هیچ معیار تشخیصی دیگری جهت شناسایی FIP پیشنهاد نشده است.

 

تشخیص و اندازه‌گیری میزان آنتی‌بادی

محققان، مایع مغزی نخاعی و نمونه‌های سرم 271 گربه دارای علایم عصبی و مشکوک به FIP را جمع‌آوری نمودند. البته پیش از این، وضعیت گربه‌ها با استفاده از تصویر‌برداری مورد ارزیابی قرار گرفته بود. سپس میزان تیتر آنتی‌بادی با استفاده از روش ایمونو فلورسانس غیر‌مستقیم تعیین شد.

از میان 271 گربه، آزمایش سنجش تیتر آنتی بادی ضد FCoV، مایع مغزی نخاعی 28 گربه مثبت بود. بر اساس یافته‌های اخیر و تحقیقات انجام شده، محققان نتیجه گرفتند که تیتر آنتی‌بادی FCoV بایستی 1:640 و یا بیشتر باشد تا بتوان برای تشخیص بیماری FIP بدان استناد نمود. استفاده از این روش در مقایسه با آزمایشات ژنتیکی، بسیار کم هزینه‌تر بوده و نیازمند تبحر کمتری می‌باشد.

منبع: americanveterinarian


نظر شما
ادامه