کد خبر: ۳۹۸۰۸
تعداد نظرات: ۶ نظر
 

حکیم مهر: «دکتر فاطمی» متخصص بیماری های طیور و از مخاطبین محترم حکیم مهر، در یادداشتی به تشریح جنبه ای مغفول از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور پرداخت.

به گزارش حکیم مهر، وی در این یادداشت نوشت:

تغییر تاکتیک سازمان دامپزشکی کشور و تهدید آنفلوانزای پرندگان در انسان

سلام علیکم

ضمن قدردانی بیکران از زحمات بی وقفه ی شما عزیزان در این حوزه ی موثر جامعه، بر خود لازم دیدم علی رغم تمام زوایایی که در مجامع تخصصی طیور پیرامون واکسیناسیون آنفلوانزای فوق حاد بررسی می گردد، به نکته ای اشاره نمایم.

به نظرم زاویه ای از این وضعیت فجیع آنفلوانزا از دیدگان متولیان امر مغفول مانده و آن بحث بهداشت عمومی آنفلوانزا است؛ گویی وزارت بهداشت تصمیم جدی در ردیابی این ویروس در جوامع انسانی ندارد .

استان قم به دلایل متعدد از جمله تراکم بسیار بالای مرغداری ها، وجود تالاب، محور مواصلاتی اصلی شمال به جنوب و... به شدت آلوده به آنفلوانزا است و تا کنون حدود ۹۰ واحد مرغداری و بیش از ۴ میلیون قطعه مرغ معدوم گشته است. اگر چه اذهان عمومی متولیان سازمان دامپزشکی کشور را به سمت واکسیناسیون برده است اما واقعیت این است که بسیاری از انسان های فعال این صنعت خود مبتلا به آنفلوانزا شده اند، هرچند تا جای ممکن اقدام به بستری ننموده اند.

اینجا بسیاری از فعالان این صنعت بخصوص مرغدارانی که بنده با آنها در ارتباطم و گله شان از لحاظ آنفلوانزای فوق حاد مثبت گردید و اینجانب، مبتلا به آنفلوانزای شدیدی شدیم؛ آیا نباید مرکز بهداشت و در راستای آن وزارت بهداشت جهت ردیابی نوع ویروس فعال در جوامع انسانی بطور جدی وارد عمل گردد و به صرف پیشگیری و درمان دارویی بسنده نشود؟ اکنون که سیاست سازمان معدوم سازی است وضعیت چنین است، وای به حال زمانی که سیاست ریشه کنی منتفی گردد.

صنعت طیور که الویت دوم است؛ خطر طغیان انسانی آنفلوانزا را چه می شود کرد؟ آیا بایستی تجربه ی ابتلا به موارد انسانی از آنفلوانزای فوق حاد گزارش گردد تا در سیاست های مقابله با آنفلوانزای طیور، وزارت بهداشت نیز وارد عمل گردد؟

بنده خودم از افرادی هستم که تجویز واکسن را تحت شرایط خاص در بهبود اقتصاد و صنعت طیور نامؤثر نمی دانم و به نظر می رسد سیاست فعلی ریشه کنی به دلایل متنوع نیازمند اصلاحاتی باشد؛ اما واقعیت امر، با خطر بهداشت عمومی ویروس و ورود واکسن به چرخه ی صنعت و به عبارتی قبول حضور ویروس پرندگان در جامعه چه باید کرد؟

به نظرم شاید اگر بی طرفانه به نسخه ی چند قسمتی جناب آقای دکتر ماکنعلی که مورد تائید سازمان بهداشت جهانی دام نیز قرار گرفته و کشور را به چند بخش اصلی تقسیم نموده بنگریم، در کنترل آنفلوانزا در صنعت، شاید موفق باشیم، اما آیا جامعه ی انسانی ایران نیز آن موقع امنیت بیشتری دارد؟ گمان نمی رود قبول حضور یک ویروس فوق حاد آنفلوانزا بطور انزوتیک و سپس اندمیک در کشور چندان به صلاح بهداشت عمومی باشد .

به نظرم حتی اگر نسخه ی واکسیناسیون در صنعت طیور عالی به نظر رسد، نیازمند ورود مستقیم و مطالعات اپیدمیولوژیک آینده نگر و عمیق وزارت بهداشت قبل از هر اقدام عملی در اجرای واکسیناسیون آنفلوانزای فوق حاد است.

 
 
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
دکتر پویا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
0
0
با سلام
ساختار وزارت بهداشت آموزش پزشکی در مرکز مدیریت بیماری های واگیر بسیار دقیق بیماری های واگیر را رصد می کند ,که یکی از این بیماری ها آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است ,همزمان با شیوع بیماری های آنفلوانزای فصلی حتی تحت تیپ های آن را رصد می کند و میداند دقیقا چه تحت تیپ هایی فراوانی بیشتری دارند ,بنابراین بهتراست دامپزشکان عزیز کارشناسانه به موضوع واگیری تحت تیپ شایع در پرندگان بپردازند وراهکارهای عملی کنترل را با دقت اجرایی کنند تا صنعت طیور از این شرایط رها گردد.خوشبختانه تحت تیپ شایع در پرندگان در هیچ جای دنیا واگیری به انسان نداشته است واین فرصتی است که دامپزشکی با فراغ بال بهتری کنترل های تخصصی را انجام دهد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
0
0
این آقا دلواپس خبر از وضع حال ندارد خبر ندارد با زدن واکسن موارد انسانی در دنیا بشدت کاهش پیدا کرده
دکتر حسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
0
0
به نکته ی مهمی توی این مقاله اشاره شده. خدا کنه کشورمون مثل چین نشه که از یه طرف واکسیناسیون انجام میده و از طرف دیگه مبتلایان انسانی به انفلوانزای طیور داره. همین سال گذشته ۴۶۰ نفر در چین گرفتار بیماری انفلوانزای طیور شدند که ۴۱ درصد اونا منجر به فوت شد. واقعا خیلی خوبه که وزارت بهداشت هم قبل ورود واکسن به صنعت مرغداری و اندمیک شدن ویروس در کشور یه بررسی انجام بده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
0
0
خدا کنه با این موضوعات رسانه ای یا لحظه ای برخورد نشه و واقعا وزارت بهداشت نتیجه آینده ی سیاست گزاری واکسیناسیون رو علیه انفلوانزای فوق حاد در جامعه با دقت بررسی کنه و از تجارب کشور های دیگه هم بهره ببره
دامپزشک
|
Germany
|
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
0
0
بهداشت عمومی در حوزه انسان ، متولی خودش را دارد و نیازی به اظهار نظر متخصصین طیور نیست!
دکتر سالم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
0
0
متاسفانه توی کشور ما اول باید یه اتفاقی بیفته بعد ارگان مربوطه تازه به فکر بیفته
نظر شما
ادامه