کد خبر: ۳۹۸۹

حکیم مهر - عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه، گفت: گرده گل از جمله محصولاتی است که زنبور عسل برای تولید آن به خارج از کندو پرواز می‌کند و این محصول از جمله تولیدات خارج از کندویی زنبور عسل است.

دکتر شهاب قاضی اظهار داشت: گرده گل در واقع عضو نریت در تولید مثل گیاهان است که در ترکیب آن مقدار زیادی مواد پروتئینی و چربی وجود دارد، این مواد همان چیزهایی هستند که زنبورها برای ساختمان و رشد بدن نوزادان خود به آن نیاز دارند.

وی گفت: در واقع گرده گل محصول دیگر زنبور عسل است که با دست و توسط کارگر جمع آوری نمی‌شود، اما زنبور آن را از روی گل‌ها جمع آوری کرده و به کمک بزاق خود چسبناک کرده و به پاهای عقبی خود چسبانده و به کندو حمل می‌کند.

قاضی افزود: زنبور در کندو گرده‌های گل را داخل سلول‌های «شان» از پاهایش جدا و به همان حال رها می‌کند و بقیه کار را زنبوران جوان به عهده می‌گیرند، به این ترتیب که گرده‌های گل را تکه تکه کرده و تکه‌ها را یکی پس از دیگری به ته سلول می‌چسبانند، آن گاه با سر آن قدر فشار می‌دهند تا هوا از خلل و فرج آن کاملا خارج شود.

وی ادامه داد: پس از آن‌که دو سوم ظرفیت سلول را با گرده پر کردند، روی آن را با قشر نازکی از عسل می‌پوشانند که با هوا تماس مستقیم نداشته باشد و فاسد نشود.

قاضی گفت: روی هر یک از پاهای عقب زنبور یک کیسه وجود دارد که دانه گرده در رنگ‌های مختلف زرد، نارنجی و قرمز در آن دیده می‌شود.

وی افزود: چون زنبور عسل به طور اختصاصی عمل می‌کند، به ندرت اتفاق می‌افتد که یک زنبور مخلوطی از گرده‌های زرد، نارنجی و قرمز داشته باشد، در صورتی که حشرات دیگر این خصوصیت را ندارند.

قاضی ادامه داد: به عنوان مثال اگر زنبوری پس از خروج از کندو بر روی گیاه آویشن فعالیت می‌کند تا زمانی که در منطقه شهد و گرده آویشن حضور داشته باشد، فعالیت خود را روی همان گیاه آویشن انجام می‌دهد و گرده گیاه یا گل دیگری را جمع نمی‌کند.

 

نظر شما
ادامه