کد خبر: ۴۰۲

یک متخصص عفونی با تاکید بر لزوم شستشوی مکرر دست‌ها به منظور جلوگیری از ابتلا به عفونت‌های روده‌ای از جمله وبا، گفت: بیش از 90 درصد موارد ابتلا به وبا از فرم‌های سبک این بیماری است؛ این در حالی است که فرم‌ سبک این بیماری به راحتی قابل انتقال به دیگران بوده و می‌تواند همه‌گیری بیماری را ایجاد کند.

دکتر مسعود مردانی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، «وبا» را بیماری حاد عفونی روده‌ای عنوان کرد و گفت: این بیماری عمدتا در کشورهای جنوب شرق آسیا به صورت بومی وجود داشته است. در ایران نیز با شروع فصل گرم سال ابتلا به وبا معمولا به صورت تک گیر و وارداتی از کشورهای همسایه در سال‌های مختلف بروز کرده است.

وی از همسایه‌های غربی ایران، عراق و از همسایه‌های شرقی افغانستان و پاکستان را تهدیدی از نظر ابتلا به وبا عنوان کرد و گفت: توریست‌ها و زائرانی که از این کشورها به شهرهای زیارتی ایران از جمله قم و مشهد می‌آیند،عمده‌ترین عوامل انتقال عفونت وبا در کشور هستند. از آنجا که بروز بیماری وبا در ارتباط مستقیم با بهداشت فردی و اجتماعی، آب و غذای آلوده است، لازم است کلیه مسافران از جمله زائران اماکن متبرکه، از مصرف مواد غذایی ارایه شده توسط دستفروش‌ها، آب و یخ آلوده و سبزی‌های کنار خیابان پرهیز کنند. میوه‌ها و سبزیجات نیز قبل از مصرف باید حتما ضد‌عفونی شوند.

این فوق تخصص عفونی بر شستشوی مکرر دست به ویژه هنگام سفر تاکید کرد و گفت: ثابت شده که شستشوی مرتب دست به ویژه هنگام تابستان می‌تواند از بروز بسیاری از عفونت‌های روده‌ای از جمله وبا جلوگیری کند.

دکتر مردانی، انتقال وبا را از طریق مدفوعی دهانی عنوان کرد و اسهال را از مشخصه‌های بیماری وبا برشمرد و گفت: فرم خطرناک «وبا»، با اسهال شدید، از دست دادن آب بدن و اغلب بدون تب و درد شکم ظاهر می‌شود. فرم‌های شدید این بیماری با افزایش تعداد دفعات اجابت مزاج همراه است و می‌تواند آنقدر شدت یابد که منجر به کم آبی بدن و حتی شوک شود. معمولا مراحل ابتدایی بیماری «وبا» با تب همراه نیست اما مراحل انتهایی بیماری علاوه بر تب با استفراغ نیز همراه است. فرم شدید بیماری وبا می‌تواند در کمتر از 24 ساعت آب بدن را از دست داده و منجر به مرگ فرد مبتلا شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی، اصلاح آب و الکترولیت‌های از دست رفته بدن به دنبال اسهال شدید در بیماری وبا را از عمده درمان‌های این بیماری دانست و گفت: به این ترتیب به منظور جبران آب از دست رفته بدن، بیمار باید از مایعات زیاد از جمله ORS استفاده کند. در موارد شدید که فرد قادر به خوردن مایعات نیست باید به بیمارستان منتقل شده و اقدامات درمانی لازم صورت گیرد. همچنین تجویز آنتی بیوتیک در جلوگیری از اشاعه بیماری «وبا» موثر است.

وی با اشاره به اپیدمی وبا در سال 1384 در کشور گفت: در سال 1384 بروز بیماری وبا در بیش از هزار نفر از افراد کشور ثابت شد که عمده انتقال آنها از طریق استفاده از آب آلوده و آبیاری سبزی‌های جنوب تهران با فاضلاب، صورت گرفته بود که با کنترل آن، بیماری همه‌گیر نشد. استفاده از آب و مواد غذایی آلوده نه تنها بیماری وبا بلکه بیماری‌های عفونی دیگر را نیز می‌تواند به دنبال داشته باشد.

به گفته این متخصص بیماری‌های عفونی، ثابت شده که بیش از 90 درصد بیماری وبا از فرم‌های شدید این بیماری نیستند. این در حالی است که فرم‌های سبک آن می‌تواند به راحتی به دیگران انتقال داده شده و باعث ایجاد همه‌گیری این بیماری شود. بنابراین لازم است در فرم‌های سبک وبا نیز به پزشک مراجعه شود.

 

 

نظر شما
ادامه