کد خبر: ۴۰۶۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر


در آلمان برای نخستین بار با استفاده از سیستم تغذیه زودهنگام، جوجه‌ها از زمان حضور در انکوباتور تغذیه می‌شوند و به مدت 36 ساعت بدون توجه و مراقبت باقی نمی‌مانند.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، سیستم تغذیه زودهنگام بدین معنی است که جوجه‌های تازه از تخم درآمده، بلافاصله دسترسی به آب، خوراک و نور داشته باشند و به آنها اجازه داده می‌شود که روال عادی زندگی خود را آغاز نمایند.

این سیستم در مقایسه با روش رایج انکوباسیون، از مزایای ویژه‌ای برخوردار است. در سیستم انکوباسیون کلاسیک، پرندگان هیچ نوع خوراک و آبی دریافت نمی‌کنند و در نتیجه جوجه‌های تازه از تخم درآمده، 10 درصد از وزن زمان هچینگ خود را در اثر کم آبی از دست داده و قدرت حیات و استحکام خود را از دست می‌دهند.

 

روش رایج، بدین‌ترتیب است که حدود 36 ساعت دوره انکوباسیون به طول می‌انجامد که این مدت، خود باعث ایجاد مشکلات و استرس اضافی برای پرنده خواهد شد. ابتدا جوجه‌های از تخم درآمده و به شکل اتوماتیک از پوسته‌‌ها جدا شده و در وسیله حمل و نقل قرار می‌گیرند. سپس این جوجه‌ها با استفاده از ماشین حمل و نقل به مزارع پرورش طیور منتقل می‌شوند. این روند خود چندین ساعت به طول می‌انجامد و خود باعث افزایش میزان مرگ و میر و تلفات جوجه‌ها خواهد شد.

برای نخستین بار در آلمان از سسیتم تغذیه زودهنگام در زمان انکوباسیون در دو هچری استفاده گردید.

 

فراهم نمودن خوراک و آب مستقیم در دوره انکوباسیون

پس از، از تخم درآمدن، جوجه‌ها به قسمت پایینی دستگاه منتقل می‌شوند. این سیستم مستقیما آب و خوراک را در طول دوران انکوباسیون، در اختیار جوجه‌ها قرار می‌دهد. همچنین آنها از هوا، نور و فضای کافی برخوردار بوده و به راحتی و آزادانه قادر به حرکت می‌باشند و پوسته‌ها که از همان ابتدا در قسمت بالایی دستگاه می‌ماند، مزاحمتی برایشان ایجاد نمی‌کند. بدین ترتیب جوجه‌ها از همان ابتدا آب و خوراک را در هچری دریافت می‌نمایند.

پس از باز کردن انکوباتور، تنها قسمت بالایی که حاوی پوسته‌ها است از دستگاه جدا می‌گردد. قسمت پایین هم شامل جوجه‌ها به همراه آب و خوراکشان بوده که بایستی برای حمل و نقل بعدی به مزرعه جابه‌جا شوند.

 

تغذیه زودهنگام و تامین آب آشامیدنی، کنترل فاکتورهای محیطی، فراهم بودن فضا و نور کافی د ردوره انکوباسیون، همگی از ایجاد اختلالات رشد پیشگیری نموده و جوجه‌ها با شروعی بسیار خوب جهت آغاز رشد و نمو در مزرعه آماده خواهند شد. به همین ترتیب میزان نرخ مرگ و میر، به شکل قابل توجهی کاهش می‌یابد.

«دکتر لودگر برلو»، مدیر این پروژه اذعان داشت که بدین ترتیب دوره رشد طیور بر اساس نیازی که دارند، از زمان انکوباسیون و در انکوباتور آغاز خواهد شد. ما در نظر داریم این روش تغذیه زودهنگام را در تمام زنجیره پرورش طیور در آلمان اجرایی نماییم. زیرا استفاده از این تکنیک، بهبود قابل توجهی در رفاه و سلامت طیور خواهد داشت.

منبع: World Poultry

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ادکتر عباس فرهمند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
0
0
زمانیکه در پازده سال پیش من مرغداری گوشتی ویزیت میکردم دستور میدادم بلا فاصله اب ودانه دراختیار جوجه ها قرار دهند وباور غلط آن زمان را که میگفتن کیسه زرده باید کشیده شود ودانه دراختیار جوجه قراداده شود شکستم وگفتم آن جوحه ایکه کیسه زردهاش از بینن نرفته خود میل به تغذیه ندارد در نتیجه تعداد تلفات اولیه بسیار کم میشد لذا اکنون که در آلمان در انکوباتور تغذیه را شروع میکند تحقیق موفقی خواهد بود
نظر شما
ادامه