کد خبر: ۴۰۶۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
علاوه بر ژن‌های چهار بیماری باکتریایی یاد شده، ژن‌های سه بیماری مهم ویروسی (IHN (infectious haematopoietec necrosis و viral haemorrhagic septicaemia) VHS) و (SVC (spting viremia of carp نیز شناسایی و ثبت شده‌اند که مقالات مربوط به شناسایی این ژن‌ها به ترتیب در مجله PJBS، مجله انجمن پاتولوژیست‌های ماهی اروپا (EAFP) و مجله AJAVA به چاپ رسیده که همگی دارای درجه ISI هستند...

حکیم مهر - استادیار واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی و همکارانش موفق به کشف و ثبت جهانی ژن‌های عامل چهار بیماری باکتریایی و سه بیماری‌های ویروسی خطرناک آبزیان شدند که از سوی سازمان جهانی بهداشت دام (OIE) در فهرست مهلکترین بیماری‌های آبزیان قرار دارند.

دکتر عادل حقیقی، استادیار پاتولوژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات و مجری طرح با بیان اینکه تحقیقات اولیه برای شناسایی این ژن‌ها از سال 2006 آغاز شده است، اظهار کرد: حاصل این تحقیقات شناسایی چهار ژن عامل بیماری‌های سپتی سمی خونریزی دهنده باکتریایی (Aeromonas hydrophila)، فرونکلوزیس (Aeromonas salmonicida)، بیماری خونریزی دهنده سودوموناسی (Pseudomonas aeruginosa) و بیماری باکتریایی پرسینیوز (YERSINIOSIS) بوده که با موفقیت در بانک ژن جهانی به ثبت رسیده‌اند.

وی گفت: این بیماری‌ها مربوط به آبزیان بوده و برای اولین بار ثبت ژن مربوط به آنها انجام شده است که پس از طی مراحل تاییدی، از طرف بانک ژن جهانی مورد پذیرش قرار گرفته است.

استادیار واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی درباره بیماری‌های شناسایی شده ویروسی اضافه کرد: علاوه بر ژن‌های چهار بیماری باکتریایی یاد شده، ژن‌های سه بیماری مهم ویروسی (IHN (infectious haematopoietec necrosis و viral haemorrhagic septicaemia) VHS) و (SVC (spting viremia of carp نیز شناسایی و ثبت شده‌اند که مقالات مربوط به شناسایی این ژن‌ها به ترتیب در مجله PJBS، مجله انجمن پاتولوژیست‌های ماهی اروپا (EAFP) و مجله AJAVA به چاپ رسیده که همگی دارای درجه ISI هستند.

حقیقی افزود: تمامی این موارد به همراهی و همکاری یک تیم تحقیقای مشترک بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و سازمان دامپزشکی کشور صورت گرفته است.

عضو هیات علمی واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ثبت توالی ژن بیماری SVC (ویرمی بهاره کپور ماهیان) در بانک جهانی ژن خاطرنشان کرد: در این تحقیق بیماری کپور ماهیان هندی وارداتی به روش Histopathologic و PCR برای اولین بار شناسایی و گزارش شده و توالی ژن مربوط به عوامل پاتوژنیک در بانک ژن جهانی به ثبت رسید.

حقیقی گفت: ویرمی بهاره کپور ماهیان یکی از بیماریهای مهم خانواده کپور از جمله کپور معمولی و کپور هندی است که در این تحقیق سه گونه جدید کپور هندی به نام‌های روهو، مریگال و کاتلا مورد مطالعه قرار گرفتند.

وی ادامه داد: برای اولین بار این گونه از کپور ماهیان هندی وارداتی در دو استان گیلان و خوزستان در حالت قرنطینه ذخیره‌سازی شد. عامل این بیماری خطرناک از خانواده «رابدوویریده» و جنس «وزیکولوویروس» و تک رشته‌ای RNA دار است که باعث تخریب شدید بافت کلیه و طحال و کبد شده و نهایتا به ایجاد خونریزی شدید بافتی منجر می‌شود.

به گزارش ایسنا، حقیقی با بیان این مطلب که عمدتا مرگ و میر فراوان در درجه حرارت دمایی 10 تا 17 درصد سانتیگراد بروز می‌کند، افزود: پس از اخذ نمونه‌های بافتی، با استفاده از روش اختصاصی طراحی پرایمر برای آزمایش ملکولی PCR – Nested و در ادامه پس از گرفتن باند اختصاصی مربوطه، از محصول نهایی برای آنالیز سکانسینگ DNA و مقایسه آن در ژن بانک جهانی با کد دستیابی FJ711168 Accession آزمایش‌های تکمیلی انجام شد. به موازات مطالعات ملکولی، بررسی‌هیستوپاتولوژیکی نمونه‌ها با متد استاندارد انجام شد.

وی تصریح کرد: در دو سایت مورد مطالعه در دو استان کشور که محل استوک اولیه بودند، نمونه‌های مثبت آلودگی به ویروس ویرمی بهاره کپور ماهیان مورد شناسایی قرار گرفتند و پس از اخذ نتایج مثبت هیستو پاتولوژی و تطبیق علایم تیپیک بیماری با نتایج آزمایش‌های ملکولی و با توجه به استراتژی کنترل و ریشه‌کنی بیماری‌های اخطار کردنی (OIE (Notifiable عملیات Eradication انجام شد.

 

خبر مرتبط :

 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حقگو
|
-
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۷
0
0
در اينگونه موارد نمونه برداري توسط همكاران دامپزشك در ادارات استانها برداشته مي شود و آزمايشات مربوطه هم توسط آزمايشگاههاي طرف قرارداد انجام مي شود و اين محقق مورد اشاره شما فقط زحمت ارسال اطلاعات به آن مجلات را داشته است كه آن هم خيلي مهم است چون اگر نبود شما چنين تيتري نميزديد
مرتضوی
|
-
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۸
0
0
..... ما زمان دانشجویی ایشونو می شناسیم
هادي
|
-
|
۱۴:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۹
0
0
..... ، ...... كجا بود . برادر عزيز ......... تو من را كاملا ميشناسي به جان دكتر ... ، اين از وظايف دفتر آبزيان سازمان است كه طي پروژه كشوري اينكارها را انجام دهد و ثبت سكانس ژني آنقدر عادي و بي ارزش است كه شما هم ميتوانيد يك سوسك منزلتان را به آزمايشگاه بسپريد و با پرداخت هزينه ازمايش نتيجه را به ثبت برسانيد. اين محقق ياد شده بجز تلاش ............. و حضور در دانشگاه آزاد كاري نمي كند براي همين هم .........................................
Dr Mehdi Soltani
|
-
|
۰۶:۳۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۳
0
0
salam,
please remvoe this funny news about .............from your website. Do you know he was my stutend and I
know him ................
moteasefam moteasefam moteasefam......
نظر شما
ادامه