کد خبر: ۴۱۴۸۱


محققین موسسه Pribright در حال توسعه روشی از ساخت انواع واکسن‌های طیور هستند که سرعت و سهولت تولید آنها را تا ده برابر افزایش خواهد داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از رادیو صنعت طیور ایران، واکسن‌های متعدد با بهره‌گیری از تخم‌مرغ و یا سلول‌های مرغ تولید می‌شوند، اما مقدار تولید شده توسط پاسخ‌های ایمنی محدود می‌شود و عملا به مانعی بزرگ در برابر تکثیر ویروس‌های واکسن مبدل می‌شود.

در تحولی نو، محققین برای نخستین بار در تلاشند تا توصیف ژنی مجموعه‌ای از پروتئین‌های ایمنی در طیور تحت عنوان chifitm را که مانع افزایش تعداد ویروس‌ها در سلول‌ها می‌شوند را محدود کنند.

«دکتر مارک فایف» سرپرست تحقیقاتی و رئیس گروه ژنتیک و ژنومیک این موسسه به خبرنگاران گفت: بسیاری از واکسن‌ها برای حیوانات و انسان‌ها با رشد ویروسی تضعیف شده در تخم‌مرغ یا سلول‌های طیور تولید می‌شوند که پس از آن برای استفاده در سطوح بالا، استخراج می‌شوند. اگر چه پروتئین‌های ایمنی chIFITM می‌توانند به حافظت از جوجه‌ها در برابر عفونت‌های ویروسی کمک کنند، اما این پروتئین‌ها در حقیقت، تولید واکسن را نیز دچار اختلال می‌کنند.

از این رو، محققین در این مطالعه از نوعی سیستم ویرایش ژنی به نام CRISPR / Cas9 برای حذف ژن chIFITM در سلول‌های مرغ بهره‌برداری نمودند تا بر اثرات این پروتئین غلبه نمایند؛ تلاشی که به نظر می رسد تا با موفقیت همراه بوده است. نتایج این مطالعه سبب می‌شود تا واکسن‌ها به خصوص برای کشورهای در حال توسعه، ارزان‌تر شوند. مفسرین بر این باورند که این تکنولوژی از اوایل سال 2021 بصورت تجاری در دسترس شرکت‌های تولیدکننده باشد.


نظر شما
ادامه