کد خبر: ۴۱۸۰۱



از آنجایی که تعداد مراکز پرورش سگ در کشور رو به افزایش است، رعایت اصول پرورشی و بهداشتی مطابق با شیوه نامه‌ای واحد و استاندارد از ضروریات ساماندهی مراکز می‌باشد که در این خصوص اداره کل دامپزشکی استان کرمان توانسته است با اجرای صحیح دستور العمل‌های سازمان دامپزشکی کشور در سطح مراکز پرورش سگ در استان، کلیه مراکز را به استانداردهای جهانی نزدیک کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، «دکتر صدیقه کاظمی نیا» معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان اظهار داشت: ضابطه‌مند بودن شیوه‌های نگهداری و پرورش سگ از جمله واردات سگ و قابل شناسایی بودن سگ‌ها از طریق میکروچیپ از استاندارهایی است که در برخی از این مراکز بکار گرفته شده است.

وی از دیگر اقداماتی که در این مراکز مورد استفاده قرار گرفته شده را شناسنامه بهداشتی و شجره نامه، رعایت اصول نسل‌کشی و عدم اختلاط نژادی، ثبت اطلاعات پرورشی و بهداشتی سگ‌ها، استاندارد بودن محل نگهداری سگ‌ها از لحاظ تامین رفاه و سلامت حیوان، و نظارت بهداشتی مراکز توسط مسئول فنی دامپزشک اهمیت بیش از پیش دارد را عنوان کرد.

معاونت سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان در ادامه بیان داشت: نمایندگان سازمان دامپزشکی (خانم دکتر خرمی کارشناس دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی)، مرکز اصلاح نژاد وزارت جهاد کشاورزی (آقای مهندس رجبی)، موسسه بین المللی امور سگ (آقای پوراسماعیلی و آقای دکتر امینی)، به همراه نمایندگان اداره کل دامپزشکی استان، سازمان جهاد کشاورزی و IKC استان کرمان از 16 مرکز پرورش سگ در شهرستان های کرمان و سیرجان بازدید کردند.

وی هدف از این بازدید‌ها را بررسی وضعیت موجود این مراکز عنوان کرد و گفت: فدراسیون جهانی در دنیا هر ساله با انجام پژوهش‌های فراوان آخرین متدهای پرورش،تربیت و نگهداری سگ‌ها را تدوین نموده و در اختیار کمیته علمی و استاندارد فدراسیون جهانی سگ FCI قرار می‌دهند تا کشورهای مختلف با تبعیت از این شیوه نامه‌ها، کیفیت تولیدات خود را افزایش دهند.

دکتر کاظمی نیا در پایان گفت : مالکین واحدهای فوق در راستای نزدیک شدن به استانداردهای جهانی(FCI) و ملی(IKC) گام برمی‌دارند و تغییرات نسبت به بازدید قبلی کاملا محسوس بود. بهره‌وری بیش‌تر در زمینه پرورش(تولید سگ‌هایی با کیفیت تر و همچنین دارای کارایی آموزشی بیشتر) و آماده سازی سگ‌های حرفه‌ای استاندارد برای مصارف شخصی در راستای ایجاد اشتغال، جلوگیری خروج ارز از کشور و توجه به تولید ملی و جلوگیری از ازدیاد سگ‌های بلاصاحب که ممکن است باعث شیوع عوامل بیماری‌زا برای جامعه دامی و انسانی باشند و بهداشت و سلامت جامعه را به خطر بیاندازد از دیگر برنامه‌هایی است که توسط دامپزشکی استان پیگیری و اجرا خواهد شد.


 

نظر شما
ادامه