کد خبر: ۴۴۸۷۹
تعداد نظرات: ۷ نظر



نگهداری از حیوانات همراه با تنوع گونه‌های جانوری از مسائلی است که به نظر می‌رسد در طول سال‌های اخیر میان شهرنشینان به خصوص جوانان متداول شده است.

«محمدرضا ایمانی»؛ روانشناس اجتماعی در این باره، گرایش جوانان به نگهداری از حیوانات خانگی را "پدیده‌ای اجتماعی" دانست و گفت: "کمبود عاطفی"، "الگوبرداری افراد از زندگی‌ دیگران" و "اختلالات روانی" از مهمترین عوامل گرایش جوانان به نگهداری از حیوانات خانگی به شمار می‌رود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، محمدرضا ایمانی افزود: انسان‌ها از زمان آفرینش خود به نوعی با حیوانات همزیستی داشته‌اند و نگهداری حیوانات از دیرباز تاکنون به خصوص در مناطق روستایی بسیار رایج بوده، این درحالیست که امروزه افراد زیادی صرفا به دلیل نوعی "مدگرایی" به نگهداری از حیوانات خانگی گرایش پیدا کرده‌اند؛ پدیده‌ای اجتماعی که به دلیل عوامل زیادی، جامعه را با خود درگیر کرده است.

وی درباره علت گرایش شهرنشینان به نگهداری از حیوانات اعتقاد دارد که برخی افراد با الگوبرداری از زندگی‌های غربی و مرفه‌نشینان جامعه از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند چراکه آنها بر این عقیده هستند که حیوانات می‌توانند موجب شهرت، جلب توجه، تمایز از دیگر افراد جامعه و مورد ستایش قرار گرفتن توسط دیگران ‌شوند.

ایمانی؛ افسردگی، اختلالات شخصیت و کمبودهای عاطفی را از دیگر علل بروز این "پدیده" دانست و اظهار کرد: بسیاری از جوانان برای پر کردن خلاءهای روابط اجتماعی خود، به زندگی با حیوانات تمایل پیدا کرده‌اند چراکه آنها معتقدند نگهداری حیوانات خانگی بسیار بهتر از تشکیل خانواده و فرزندآوری است؛ نگاهی که از نظر روانشناسی برآمده از نوعی اختلالات روانی بوده و باعث می‌شود که افراد روابط اجتماعی ناسالمی با دیگران داشته باشند و با پناه بردن به حیوانات کمبودهای خود را از این راه برطرف ‌کنند.

این روانشناس اجتماعی گفت: بسیاری از صاحبان حیوانات خانگی، همان "شاخ‌های" اینستاگرامی هستند که برای افزایش و جذب مخاطبان از این حیوانات استفاده کرده و مخاطبانشان را از این راه سرگرم می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به افرادی که حتی از حیوانات وحشی در خانه خود نگهداری می‌کنند، اظهار کرد: برخی از افراد هستند که به دلیل داشتن روحیه هیجانی خود به نگهداری از حیواناتی مانند مار، ایگوانا، توله شیر و... روی آورده‌اند و سعی می‌کنند تا نیازهای هیجانی بیش از حد خود را از این راه تأمین کنند.

ایمانی با اشاره به اینکه نگهداری از حیوانات می‌تواند موجب بروز بیماری‌هایی برای انسان‌ها شود، در این زمینه تصریح کرد: حیوانات خانگی از نظر جسمی و روانی آسیب‌هایی به صاحبان آنها وارد می‌کنند، همچنین نگهداری از حیوانات موجب ایجاد وابستگی عاطفی شدیدی میان انسان و حیوان می‌شود بطوریکه به دلیل کوتاه بودن عمر حیوانات افراد از نظر روانی آسیب‌های بسیار سختی را تحمل می‌کنند.

این روانشناس در پاسخ به اینکه نگهداری از حیوانات خانگی چه تاثیرات مثبتی بر زندگی انسانها دارد؟ گفت: روابط نزدیک با حیوانات از شدت استرس‌های روزمره و بیماریهای روانی مانند افسردگی و اضطراب جلوگیری می‌کند همچنین آنها با انرژی و محبتی که به صاحبان خود هدیه می‌دهند بسیاری از فشارهای روانی و عاطفی زندگی انسانها را کاهش می‌دهند. اما با این وجود نمی‌توان این مسئله را از یک بعد تحلیل کرد چراکه خلاءهای عاطفی روحی و روانی را بسیاری از افراد تنها از این راه تامین می‌کنند.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه زیستگاه اصلی حیوانات برای زندگی، طبیعت است، افزود: نگهداری از حیوانات خانگی نوعی حیوان آزاری است چراکه حیوانات را از هم‌زیستی کنار همنوعانش منع کرده‌ایم. لذا اگر طرفدار حیوانات هستیم به آنها حق زندگی طبیعی بدهیم.



انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
1
0
باید کلینیک های دام کوچیک تعطیل شن
همکار
|
Germany
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
2
0
ممنونم حکیم مهر که با گسترش این اخبار . به فکر رونق دادن به کار دامپزشک ها هستی!!!!!!
ناشناس
|
Hong Kong
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
0
0
اینهم یک نگاه است و قابل احترام. در علوم روانشناسی حیوانات خانگی برای رفع افسردگی درچارچوب بهداشت و رعایت حقوق حیوان به بهترین شکل استفاده می شود. البته بعضی خانواده ها در ایران جوجه رنگی برای فرزندانشان میگرن به این علت که سر بچشون بند بشه و باطری هم نخواد!. و بچه را آزاد میذارن هر بلایی که میخواد سر حیونکی بیاره.
دکتر دانشور
|
Germany
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
1
2
با سلام خدمت همکاران محترم و زحمتکش در مجموعه وزین حکیم مهر و همینطور دوستانی که مطالب را دنبال میکنند. در خصوص نگهداری از حیوانات خانگی و خصوصا سگ حتی به عنوان یک حیوان، اولا جهت گیری بسیار عجیب حکیم مهر به عنوان بخشی از خانواده دامپزشکی واقعا برای من جای تعجب دارد. در مقابل هر یک خبر از فواید این حیوان دوست داشتنی صد خبر از موارد گزیدگی منتشر میکنید در حالی که در تمام دنیا روزانه هزاران خبر از خدمات این حیوان از جان گذشته در پزشکی، موارد پلیسی و امداد و نجات و موارد دیگر وجود دارد. به عنوان یک دامپزشک از این رویه بسیار آزرده بوده و امیدوارم تجدید نظر شود.
در خصوص مطالب عنوان شده از طرف جناب آقای دکتر ایمانی باید عرض کنم که ایشان کلا از علم روز و تحقیقات جدید کاملا بی بهره هستند.اولا منظور ایشان از طبیعت را متوجه نمیشوم منظور ایشان این است که سگ و گربه باید در جنگل یا کوه زندگی کنند؟مگر چنین چیزی را تا بحال کسی دیده یا شنیده؟ سگ و گربه جزو حیواناتی هستند که برای تامین غذا توانایی شکار ندارند خصوصا سگ که در شرایط بسیار بدتری نسبت به گربه قرار داشته و امکان ورود به محل نگهداری زباله مقابل ساختمانهای مسکونی را ندارد و لذا شدیدا محتاج حمایت انسانها است که البته طرز فکر و رفتار انسانها با این حیوان در کشور ما نیاز به توضیح ندارد. در پایان به این نکته اشاره میکنم که سگها و گربه ها از زندگی در کنار انسانها بسیار لذت میبرند و این ارتباط باعث ترشح اکسی توسی در هر دو طرف شده که خود نشان دهنده یک رابطه توئم با لذت متقابل است و به هیچ عنوان حیوان آزاری محسوب نمیشود. عامل حیوان آزاری فقر فرهنگی است که مسئولیت آموزش آن به عهده بنده و شما و حکیم مهر است.با تشکر و احترام مجدد.
دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
2
2
آقای ناشناس که میگی باید ‌کلینیک دام کوچک تعطیل شوند لطف کن نظر نده بیسواد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
1
1
اگه بخواهیم به دور از تعصب نگاه کنیم حرف درستی زده و اصولا حیوان باید در طبیعت زندگی کند. ممکن است بعضی ها بگن که این سگها اهلی شده اند و نمیتوانند در طبیعت باشند. جواب این است که انسان چرا این حیوانات را اهلی میکند و بعد به صورت میلیونی تکثیر میکند تا وابسته به انسان باشند؟ این جفا در حق حیوانات است. به امید روزی که با پیشرفت علم، انواع غذاها از جمله گوشت به صورت آزمایشگاهی و انبوه تولید شود و نیازی به پرورش و کشتار حیوانات نباشد.
Sari
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
0
0
بعضی از قسمتهای صحبتشون درست بود . مخصوصا در ایران که مثل تمام کارهای دیگر نگهداشتن حیوان هم برای خیلی ها به منظور خودنمایی و نشان دادن طبقه خاص اجتماعیست. اما تمامش درست نیست من یک خانم باشخصیت میشناسم که قصد ازدواج داشت ولی آقا بهش گفت بشرطیکه بچه نخواهی، اون خانم هم از ازدواج منصرف شد و الان یک سگ نگه میداره البته خیلی خوب بهش میرسه.
خیلی از افراد از دورویی و حسادت یا بی عاطفگی انسانها خسنه میشوند و به دوستی خالصانه حیوانات رو می آورند.
بنظر من هم نگهداری از حیوان برای انسانها خوشایند است ولی در بهترین حالت برای حیوانات یک قفس طلایی است. حیوانات را عقیم میکنند از داشتن جفت محروم میکنند ... خوب این مسایل وجود دارد. متاسفانه خیلی از افراد بعنوان اسباب بازی به حیوان نگاه میکنند.
حیوانات در جهان مدرن از دست انسان راحت نیستند زمان قدیم از گرسنگی و حمل بار زجر میکشیدند و امروزه با از دست دادن تمام حقوق طبیعی و زیستیشان، محکوم به اسارت در دستهای انسانها هستند.
جامعه دامپزشکی هم بنا به تجربه شخصی که من داشتم دنبال حیوانات لوکس و فتوژنیک هست که مشکلات cool آنها را درمان کند وگرنه به بقیه حیوانات روستایی که اصلا نگاه هم نمیکنند. من پارسال یک جوجه دو هفته ای داشنم به هرکسی التماس کردم پاشو درست کنید فورا اولش میگن پاشو قطع کنید یا بکشید یا میگن مگه قیمت این چقدره ؟
من جوجه مو ۵ تا شهر بردم هیچ دکتری حاضر نشد هیچ کاری براش بکنه تو تهرانم گفتن چقد زشته !
و من مجبور شدم با عذاب وجدان از اینکه نمیتونم هیچ کاری براش بکنم نگهش دارم و روز بروز بدتر شدن حالشو ببینم.
نه ما انسانهادر حق حیوانات بد کردیم
نظر شما
ادامه