کد خبر: ۴۶۴۵

حکیم مهر - با تلاش پژوهشگران مرکز تحقیقات کشاورزی همدان، فرآورده‌ای برای رشد سریع جوجه‌های گوشتی تولید شد.

دکتر کیوان رزاقی، کارشناس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان ضمن اعلام این خبر گفت: اثر رشد سریع جوجه‌ها با مصرف این فرآورده که در مرکز آموزشی شهید مدنی آزمایش شده، تا 15 درصد گزارش شده است.

وی در ادامه افزود: با مصرف 20 گرم از این فرآورده در هر جوجه گوشتی حدود 200 تا 300 گرم افزایش وزن با 10 روز کاهش دوره پرورش را شاهد بودیم.

رزاقی با بیان این‌که این فرآورده به نام "رزن" ثبت اختراع شده،‌ خاطرنشان کرد: این کار برای نخستین بار در کشور انجام شده و هزینه‌های پرورش جوجه را کاهش می‌دهد.

این محقق مرکز تحقیقات کشاورزی همدان در ادامه از وجود 316 گونه گیاهان دارویی بومی در استان خبر داد و گفت: از این تعداد 10 تا 15 گونه در استان کشت می‌شود. برخی از این گیاهان دارویی، معطر هستند که در فرآورده‌های عطرسازی و خوشبوکننده‌ها استفاده می‌شوند.

وی اظهار کرد: مرکز تحقیقات همدان تحقیقات خوبی بر روی گیاهان دارویی انجام داده و موفق به ساخت فرآورده‌هایی دارویی شده که در مرحله دریافت مجوز از وزارت بهداشت برای تولید انبوه است.

رزاقی خاطرنشان کرد: «اسطوخودوس» از جمله گیاهان معطری است که از نظر درمانی خواص آرام بخشی و خواب آوری بسیار خوبی دارد.

وی افزود: از گیاه «افسنتین» نیز فرآورده‌های دارویی مانند پماد در حال ساخت است که اثر ضد درد به اندازه مورفین دارند و در دانشگاه علوم پزشکی همدان اثر آن آزمایش شده و اکنون نیز در مرحله آزمایش بر روی انسان است.

رزاقی اعلام کرد: از گیاه «بومادران» نیز پمادی ساخته شده که اثر ضد خونریزی آن چند برابر فرآورده‌های مشابه است و اثر درمانی آن در دانشگاه ارومیه بر روی موش آزمایش و تعیین شده است.

وی خاطرنشان کرد: به زودی این دارو با گرفتن مجوز از وزارت بهداشت وارد بازار می‌شود.

رزاقی ضمن اعلام انجام تحقیق بر روی گیاه «بابونه» توسط این مرکز، گفت: این گیاه بومی استان است و با نام علمی «تریپلو اسپرمو دی سی فرم» شناخته شده، خواصی مانند ضد موخوره، ضد چروک صورت، ضد نفخ، بادشکن و ضد سر درد دارد که باید تکثیر آن صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: گیاه «آرونه» که بومی استان است بسیار کم شده و «موسیر» نیز گونه در معرض خطر به دلیل برداشت با تراکتور است، لذا باید مورد حمایت قرار گیرد.

 

 

نظر شما
ادامه