کد خبر: ۴۷۶۶۹
تعداد نظرات: ۸ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» افزود: مدیریت بهداشتی که حوزه مسئولیت جامعه دامپزشکان است، می‌تواند مدیریت تولید و مدیریت بازار را به بهره‌وری برساند ...

حکیم مهر: رئیس سازمان دامپزشکی کشور در آیین افتتاحیه چهارمین کنگره علوم پایه دامپزشکی که در دانشکده دامپزشکی واحد علوم و تحقیقات تهران در حال برگزاری است، در ابتدا با یادآوری حوزه مسوولیت این سازمان که در اظهارات مختلف بعضا نام زنبور عسل و کرم ابریشم در کنار دام و طیور عنوان نمی‌شود، تصریح کرد: یکی از مباحث مهم در حوزه کشاورزی چگونگی کمک دامپزشکی به تحقق توسعه زیربخش های دام، طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر علیرضا رفیعی پور» سه فاکتور استفاده از فناوری های نوین، توسعه تحقیقات و خدمات ترویجی آموزشی و اطلاع رسانی و توسعه مدیریت بهداشت و خدمات دامپزشکی را از جمله راهکارهای کمک به تحقق توسعه زیربخش های یاد شده برشمرد و در عین حال افزود: در حوزه اجرا واژه های مدیریت بهداشتی، مدیریت تولید و مدیریت بازار بسیار مطرح می‌شود؛ حلقه هایی که در واقع به هم پیوسته هستند و در این میان، مدیریت بهداشتی که حوزه مسئولیت جامعه دامپزشکان است، می‌تواند مدیریت تولید و مدیریت بازار را به بهره وری برساند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با یادآوری سرمایه ثابت و در گردش 134 هزار میلیارد تومانی که به توفیق مدیریت های سه گانه اشاره شده اتکای بسیاری دارد، افزود: این در حالی است که برخی به اشتباه مدیریت بهداشتی را در حالی که می‌تواند به این دو در حوزه موفقیت کسب و کار کمک کند، هزینه بر می‌دانند.

رفیعی پور خاطر نشان کرد: ۹۵۰۰ همکار دانش آموخته دامپزشکی با مدارک دکتری عمومی، دکتری تخصصی و دکتری فوق تخصصی در کشور وجود دارد و می توان در حوزه تحقیقات، پژوهش و آموزش از این ظرفیت به نحو احسن بهره گرفت.

وی که حسب سوابق تجربه شده اش در حوزه های دانشگاه و صنعت علم و عمل را با هم تجربه کرده است، تصریح کرد: در حوزه دامپزشکی برای پیشبرد اهداف بهداشتی حوزه تولید باید پروتکل وجود داشته باشد؛ به معنای دیگر سازمان دامپزشکی برای 365 روز فعالیت 7 هزار نیروی حاکمیت و 31 هزار همکاران بخش خصوصی شامل اساتید دانشگاه و شاغلان در کلینیک‌ها و درمانگاه‌ها و آزمایشگاه ها و مایه کوبی‌ها در حوزه‌های مبارزه، کنترل، مراقبت، درمان و ریشه کنی، پروتکل دارد. در این میان یک قسمت فراموش شده در حوزه اجرا وجود دارد و آن توجه به حوزه تحقیقات، آموزش و پژوهش است.

رفیعی پور در ادامه و توضیح آنچه بی توجهی به پتانسیل‌های تحقیقاتی و پژوهشی برشمرد، به دور تسلسل موجود در حوزه بیماری‌های دامی که ریشه کنی فقط یک مورد بیماری در کل 100 سال عمر تشکیلات دامپزشکی بوده اشاره کرد و اضافه کرد: این در حالی است که همواره با بیماری‌های نوپدید و نوظهور هم مواجه می‌شویم.

رییس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: لذا برخلاف روندی که در حوزه پروتکل‌ها نوع عملکرد هزینه میلیاردها پول برای کنترل و مبارزه مورد توجه است، پژوهش و آموزش با کیفیت باید به کمک بیاید تا مدیریت بهداشت به نقطه هدف اصلی که پیشگیری و ریشه کنی بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام است دست یابد.

وی با اشاره به این که در حوزه پرورش و تربیت نیروهای متخصص باید تعامل و همکاری حوزه دانشگاه، صنعت و اجرا از فاز شعاری به فاز عملیاتی وارد شود، تصریح کرد: متاسفانه بر اساس شواهد موجود ارتباط این سه حلقه خیلی قوی نیست، کما اینکه ارتباط دانشجویان و دانش آموختگان هم با یکدیگر و استادان در اندازه شایسته نیست.

رفیعی پور با تاکید بر اینکه «همه ما جزیی از سیستم پایش بیماری‌های دامی کشور هستیم»، خواستار نگاه تمام فعالان حوزه مدیریت بهداشت به این مسئولیت خطیر در قالب هم خانواده بودن شد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور در راستای تاکید بر اهمیت این دیدگاه گفت: لذا ما فارغ از اینکه سایر ارگان‌ها اعم از صنایع غذایی و وزارت بهداشت چه اقداماتی انجام می‌دهند، وظیفه داریم 99 قدم برداریم و به مسوولیت اجتماعی و حرفه‌ای خود به نحو احسن عمل کنیم.

وی با استناد به مستندات متعدد نظیر نقش حساس تر در درمان دام‌ها با رویکرد پوشش جمعیتی تا انفرادی در موارد انسانی، خدمات پیشگیرانه طب دامی تا رویکرد درمانگر در حوزه بهداشت عمومی، داشتن ابعاد بهداشتی، رفاهی و اقتصادی ارائه خدمات به دام‌ها و در نهایت تجویز و مصرف دارو در طب دامی با ملاحظه نداشتن باقی‌مانده‌ها در فرآورده‌های دامی و مخاطرات جدی آن برای سلامت انسان‌ها، خواستار همکاری نزدیک و جدی دانشگاه و صنعت و حوزه اجرایی شد.

چهارمین کنگره ملی علوم پایه دامپزشکی کشور از 7 تا 9 اسفند ماه جاری در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود.
 
 
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
0
12
و کار شما این است جلوی افرادی که مدیریت بهداشتی را هزینه میدانند بایستید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
0
8
دکتر جان یه کاری خواهشا بکن برای این مسولین فنی بهداشتی کشتارگاههای طیور .آخع وضع این کشتارگاهها که الان خیلی خوب.درآمد پا-پودر گوشن. خون و پر و روغن و چربی و...آخه تا کی این ماده ی 19 رو هوا باشه داریم له می شیم؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
1
9
خوب تا کی حرف عمل کن ..آگه راست میگی از حقی که چندین سال بوده دفاع کنید که داره از بین میره (اعزام دامپزشکان )
ناشناس
|
Canada
|
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
0
7
آقای دکتر از ماست که بر ماست.
بر دیگرانی که متوجه این امر نیستند خرده نگیریم. ذهن همه آنها را افرادی از خودمان متقاعد کرده اند البته سالهاست تلاش می کردند و همه این را می دانند.
اما لطف کنید حساب این فرد و افراد را برسید تا با سوءاستفاده از پست و مقام، این نوع القائات را به مسئولان و جامعه نکند. و سازمان بدون حاشیه بتواند رسالت خود را در خدمت به جامعه بدور از هرگونه دغدغه بازار و تجارت و خوش خدمتی به صاحبان سرمایه و مقام به انجام برساند. انشاءالله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
0
4
دکتر جان بایستی اعلام رسمی کنی،که مخالف لعو اعزامی،نه اینکه اینگونه زیر پوستی ودر لفافه وبا ایهام صحبت کنی
نیرومند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
0
3
خوب بهداشت هزینه دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
0
3
رک حرف زدن و استعفا دادن کار دامپزشکا نیست ی کمی از وزیر بهداشت یاد بگیریم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
0
3
آقای ..... رئیس سازمان دامپزشکی کشور چرا وقتی صحبت از عدم حضور دامپزشکان در کشورهای مبدا شد، یاد بهداشت نبودن و چشم و گوش بسته، دستورات وزیر ....... رو قبول کردن؟!
نظر شما
ادامه