کد خبر: ۴۸۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - رییس آموزش و پژوهش اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: 108هزار و 336 قطعه طیور بر اثر بیماری‌های تنفسی در نه ماه نخست سال جاری تلف شده‌اند.

دکتر رضا صاحبی میانگین تلفات در واحدهای پرورش مرغ گوشتی استان در هر دوره را سه و هشت دهم درصد ذکر کرد.

وی تعداد کانون‌های بیماری‌های تنفسی طی نه ماه نخست سال جاری را 45 کانون بیان کرد و افزود: تعداد کانون‌های این بیماری در مدت مشابه سال گذشته 44 کانون بوده است.

صاحبی ادامه داد: طی سال جاری دو کانون مبتلا به بیماری کمپلکس تنفسی طیور، به علت پیشرفت بیماری و به منظور پیشگیری از گسترش بیماری در منطقه حذف شد که در مجموع 36 هزار قطعه طیور معدوم شدند.

وی تعداد طیور واکسینه شده در نه ماه ابتدای سال جاری را 11 میلیون و 648 هزار و 670 قطعه اعلام کرد و گفت: این در حالیست که در مدت مشابه سال گذشته هشت میلیون و 761 هزار و 723 قطعه واکسینه شده‌اند.

وی توضیح داد: متوسط واحدهای فعال مرغداری استان طی نه ماه نخست سال جاری 61 واحد بوده که دو میلیون و 847 هزار و230 قطعه جوجه ریزی انجام شده است این در حالیست که متوسط واحدهای فعال مرغداری در مدت مشابه سال گذشته، 44 واحد بوده که دو میلیون و 264 هزار و 665 قطعه جوجه ریزی انجام شده بود.

وی گفت: نشانه‌های این بیماری و یافته‌های آزمایشگاهی آن در این استان شباهت‌های زیادی با موارد گزارش شده در دیگر استان‌ها دارد.

به گفته وی، دریافت واکسن‌های نیوکاسل ، آنفولانزا و برونشیت در اغلب موارد تاثیری در پیشگیری از بروز بیماری نداشته است.

صاحبی با تاکید بر این که نسبت بروز این بیماری در خراسان شمالی نسبت به میانگین کشوری کمتر است، تصریح کرد: عدم مدیریت بهداشتی، عدم اصول قرنطینه و واکسیناسیون، ناکارآمدی سیستم مکانیزاسیون مرغداریها و پرتراکم بودن تعدادی از این واحدها از عوامل بروز بیماری کمپلکس تنفسی در طیور استان است.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر آذری زبان
|
-
|
۰۸:۲۷ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۵
0
0
سلام خدمت همه عزیزان.
با تایید این خبر عرض میکنم که استان گیلان هم به این مسئله دچار شدن و تلفات خیلی شدید تر از استان خراسان هستش.
فقط در مرغداری معروف سفید رود از 600 هزار جوجه ریزی حدود 150 هزار تلف شدن.
در رودبار و رستم اباد حدود 200 هزار قطعه تا به حال تلف شدن و هنوز هم ادامه داره و دو کانون مبتلا به بیماری کمپلکس تنفسی طیور، به علت پیشرفت بیماری و به منظور پیشگیری از گسترش بیماری در منطقه حذف شد که در مجموع 50 هزار قطعه طیور معدوم شدند و جاهای دیگه استان هم همچنین در حال تلفات دادن هستن. دریافت واکسن‌های نیوکاسل ، آنفولانزا و برونشیت در اغلب موارد تاثیری در پیشگیری از بروز بیماری نداشته.
موفق باشید.
نظر شما
ادامه