کد خبر: ۴۸۴۲

حکیم مهر - رییس هیات مدیره تعاونی پرورش دهندگان بوقلمون گفت: با وجود مشتری برای صادرات به دلیل بالا بودن قیمت تمام شده تولید قابل رقابت برای صادرات به کشورهای همجوار نیستیم و برای صادرات به کشورهای اروپایی نیز شرط اساسی مورد تایید بودن کشتارگاه‌هاست که در حال حاضر هیچ یک از کشتارگاه‌های بوقلمون کشور مجوز اتحادیه اروپا را ندارند.

امیر خیرخواه با بیان اینکه تقاضای صادرات برای گوشت بوقلمون به کشورهای همجوار وجود دارد، گفت: به دلیل بالا بودن هزینه‌ تمام شده تولید، قابل رقابت نیستیم و برای صادرات به کشورهای اروپایی نیز شرط اساسی مورد تایید بودن کشتارگاه‌ها است که در حال حاضر هیچ یک از کشتارگاه‌های بوقلمون در داخل کشور مجوز اتحادیه اروپا را ندارند لذا علی‌رغم وجود مشتری و تقاضا، صادرات گوشت بوقلمون بسیار کم انجام می‌شود.

وی افزود: باتوجه به اینکه کیفیت پرورش بسیار مهم است باید زیرساخت‌های واحدهای پرورشی تغییر کند و در تمام بخش‌های تولید نیاز به فرهنگسازی و آموزش مستمر است. همچنین با توجه به اینکه پرورش بوقلمون تازه تاسیس بوده و رو به رشد و شکل گیری است ضرورت دارد در ابتدای شکل گیری صنعت زیر ساخت‌ها و فرهنگسازی و آموزش اعمال شود تا در آینده با مشکلات تولید، مصرف و صادرات مواجه نشویم و بیهوده هزینه‌ها صرف نشود.

خیرخواه تصریح کرد: برای فرهنگ‌سازی و آموزش و شکل گیری قتصادی صنعت بخش دولتی باید زمینه را فراهم کند و همکاری‌ها برای ارتقا فرهنگسازی بیشتر باشد اما هماهنگی‌ها چندان مناسب نیست و بخش دولتی از همکاری و هماهنگی استقبال می‌کند اما در عمل اینگونه نیست؛ کما اینکه بخش خصوصی هم چندان فعال نبوده است.

رییس هیات مدیره تعاونی پرورش دهندگان بوقلمون با بیان اینکه باید دیدگاه‌های همکاری و هماهنگی میان بخش خصوصی و دولتی تغییر کند، گفت: سیستم دولتی این آمادگی را دارد اما تعامل مستمر دامپزشکی با بخش خصوصی لازم است که تاکنون این تعاملات پیوسته‌ نبوده است.

به گفته وی قبلا تخم نطفه‌دار و جوجه بوقلمون از کانادا وارد کشور می‌شد که به دلیل طولانی بودن مسافت هم اکنون جوجه از اروپا وارد می‌شود که در این زمینه دامپزشکی یکباره استاندارد بهداشتی واردت را تغییر داد و کشورهای اروپایی آمادگی این استانداردها را نداشتند که این تغییر یکباره در ویژگی‌های واردات در دوره خود تاثیر بسزایی در میزان تولید و شرایط تولید گذارد.

خیرخواه تاکید کرد: اگر تغییر و تحولات با هماهنگی بخش خصوصی باشد که شوک درتولید و صنعت ایجاد نکند وضیعف بسیار بهبود خواهد یافت.

او خاطرنشان کرد: با توجه به نظارت‌ها و کنترل‌های بهداشتی بر مزارع از جوجه‌ریزی در واحدهای غیر مجاز جلوگیری شد چرا که طی سه سال اخیر جوجه ریزی زیادی در واحدهای غیر مجاز صورت می‌گرفت که اکنون با نظارت و کنترل دامپزشکی جوجه ریزی فقط در واحدهای دارای پروانه بهداشتی انجام می‌شود که در بهبود کیفیت و کمیت تولید گوشت بوقلمون تاثیربسزایی داشته و بهره‌وری را افزایش داده است.

رییس هیات مدیره پرورش‌دهندگان بوقلمون خاطرنشان کرد: در حال حاضر با کنترل دامپزشکی در تولید و جوجه ریزی واحدهای مجاز، عرضه و تقاضا همسان شده‌ است.

خیرخواه با اشاره به افزایش چشمگیر جوجه ریزی و تولید گوشت بوقلمون نسبت به سال گذشته گفت: امسال حدود یک میلیون قطعه جوجه ریزی و حدود 15 هزار تن گوشت تولید شده است که نسبت به سال گذشته هم میزان جوجه ریزی و هم میزان گوشت دو برابر شده است.

به گفته وی میزان مصرف سرانه گوشت بوقلمون نیز به 150 گرم رسیده که در سال‌های گذشته 30 گرم و 60 گرم بوده است.

خیرخواه با ابراز رضایت از افزایش استقبال تولید کنندگان و افزایش استقبال مصرف کنندگان، گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلو گوشت لاشه بوقلمون برای مصرف کننده پنج هزار و 500 تومان است که با توجه به افزایش قیمت سوخت هزینه تولید، حمل مواد اولیه و نقل و انتقال پرنده، 10 درصد افزایش قیمت در ماه‌های آینده خواهیم داشت.

 

 

نظر شما
ادامه