کد خبر: ۴۸۸۲۴
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علی‌صفر ماکنعلی» افزود: در نهایت با اسم ۱۶ نفر از متخصصان برجسته ایران یک پلتفرم کنترل بیماری تهیه گردید و به مراجع مربوطه ارسال شد، اما آنها با وجود تمایل ما به درج در تاریخ، خواستار حذف نام‌های خود شدند ...

حکیم مهر: معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: با حمایت‌های وزیر جهاد کشاورزی طرح واکسیناسیون طیور به آنفلوانزای پرندگان در کشور اجرایی شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر علی صفر ماکنعلی» معاون پیشگیری و بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور در آیین گرامیداشت روز جهانی دامپزشکی که شنبه 7 اردیبهشت در قزوین برگزار شد، با بیان اینکه در زمان حاضر با وجود لطمات سنگین آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به صنعت طیور کشور، فراوانترین و ارزانترین ماده پروتیئنی در  ایران تخم مرغ است؛ به تاریخچه مختصری از سیر شیوع این بیماری در جهان و سپس ایران اشاره کرد و افزود: این بیماری با گونه H5N1 برای نخستین بار در سال 1996 میلادی یا همان 1375 خورشیدی در یک مزرعه باز استانی در چین مشاهده شد و یک سال بعد تعداد زیادی از بازار فروش پرندگان درگیر شدند تا جایی که در همان سال، 18 انسان مبتلا شدند که شش نفر از آنها فوت کردند.

وی با بیان اینکه سرانجام در 17 بهمن 1384 خورشیدی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان توسط پرندگان مهاجر وارد منطقه انزلی در ایران شد و در همان مقطع 473 پرنده ضبط و دفن شد، گفت: اتفاق‌های مهم آنفلوآنزای پرندگان در دنیا در قالب کتابی که عناوین آن 54 صفحه است و با احتساب حداقل 20 رکورد در هر صفحه کتاب می‌توان گفت یعنی 1000 اتفاق مهم در مورد این بیماری در دنیا رخ داده است

ماکنعلی با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی کشور در تاریخ 3 آبان 96 در نامه ای خطاب به جهاد کشاورزی در 4 صفحه هشدار داد که  با ورود موج 96 – 97 حدود 15 تا 20 میلیون قطعه مرغ تخمگذار معدوم خواهد شد، یاداور شد: در نهایت نیز طبق پیش بینی‌ها 20 میلیون و 820 هزار قطعه مرغ تخمگذار در موج 96 – 97 از دست رفت.

معاون پیشگیری و بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور با یادآوری مقاله ای که در سال 96 در 11 صفحه با عنوان" آیا استفاده از واکسیناسیون آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان به روش هدفمند پیشگیرانه در کشور ما ضرورت دارد؟" منتشر کرده است، تصریح کرد: این مقاله پرخواننده ترین مقاله سال نیز شد و در نهایت با اسم 16 نفر از متخصصان برجسته ایران یک پلتفرم کنترل بیماری تهیه گردید و به مراجع مربوطه ارسال شد، اما آنها با وجود تمایل ما به درج در تاریخ خواستار حذف نامهای خود شدند.

وی با اعلام اینکه به صورت مجازی و مکتوب انواع مکاتبات صورت گرفت که حاصل آن کتابی 300 صفحه ای تحت عنوان "موافقان و مخالفان واکسیناسیون آنفلوآنزای پرندگان در جمهوری اسلامی ایران شده است که به زودی منتشر خواهد شد، خاطرنشان ساخت: چه بسیار تهدیدها که نثار حامیان و موافقان واکسیناسیون علیه آنفلوانزای پرندگان نمی‌شد!

ماکنعلی در ادامه اشاره به چالشها و گرفتارهای پشت پرده تلاش برای پیاده سازی ایده واکسیناسیون طیور در ایران به آنفلوانزای پرندگان، به عین متن وزیر جهاد کشاورزی خطاب به خودش اشاره کرد که مایه قوت و رویح مضاعف وی و موافقان واکسیناسیون شده است.

متنی که در آن محمود حجتی به صراحت نوشته است: "من شما را به عنوان سرباز فرستادم به میدان جنگ، تیرتان پاینده."و البته دیگر حمایتهایی که به گفته وی، امکان اعلام علنی مصادیق آنها وجود ندارد.

معاون پیشگیری و بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه به دلیل تراکم 1800 واحد تخمگذار در استانهای اصلی آذربایجان شرقی، قزوین، البرز، تهران، قم، اصفهان، خراسان رضوی و فارس، این استانها پرتراکم ترین جغرافیای کره زمین برای مرغهای تخمگذار در جهان شده است، گفت: از آنجا که تخم مرغ کالایی استثنایی است و از کل 74 میلیون تن تخم مرغ تولیدی در جهان 30 میلیون تن در چین است که برای مصرف خودش استفاده می کند، نباید این نکته را نادیده گرفت که منابع تامین تخم مرغ در دنیا محدود است و کل تجارت تخم‌مرغ در دنیا زیر یک میلیون و پانصد هزار تن است

وی با بیان اینکه در سازمان دامپزشکی کشور برنامه ای در 5 محور طراحی شده که در آن تاکید شده اگر برنامه ریزی لازم نشود در مقطع زمانی هر 21 روز، حدود 80 درصد شعاع یک و نیم کیلومتری یک واحد درگیر بیماری توسعه پیدا می‌کند، اظهار کرد: لذا وزارت جهاد کشاورزی به سازمان دامپزشکی کشور اجازه داد با شبکه بین‌المللی متخصصین آنفلوانزای پرندگان سازمان جهانی بهداشت دام و سازمان خواربار کشاورزی ملل متحد که متشکل از 480 متخصص برجسته در زمینه آنفلوانزای پرندگان هستند، مکاتبه و رایزنی نماییم.

ماکنعلی با اشاره به اینکه بر اساس آخرین بروزرسانی انجام شده هم اکنون 51 کشور در جهان درگیر آنفلوانزای پرندگان هستند، افزود: این در حالی است که عده ای می‌گویند این بیماری در دنیا فروکش کرده و اگر سازمان دامپزشکی کشور هم کاری نمی کرد اتفاقی نمی‌افتاد.

این مقام مسوول سازمان دامپزشکی کشور با استناد به آنچه در سند فوکوس برای بررسی روند رخداد آنفلوآنزای پرندگان در مقطع زمانی 2016 تا 2018 منتشر کرده است، ایران و ایتالیا دو کشوری بودند که پترن بیماری در آنها به شکل عجیبی تغییر کرده و در طول 4 فصل نیز قابل شیوع است، تصریح کرد:  کما اینکه بعد تحقیقات "کشاورزی برای توسعه" که روابط موجود زنده و غیر زنده در یک محیط را طی 10 سال مورد بررسی و مطالعه قرار داده بود اعلام شد به این نکته پی برده اند که پدیده بریج یا "پل" می‌تواند توسط گنجشک‌سانان و تعدادی دیگر از گونه ها در واحدهای بزرگ نیز رخ دهد و هیچ واحدی ایمن نخواهد بود از جمله موردی که شخصا به اتفاق جمعی ازهمکاران در یک مرغداری 340 هزار قطعه ای اطراف نجف اباد مشاهده کردیم.

وی با استناد به دیداری که با پدر واکسینالوژی جهان که در ایتالیا ساکن است داشته به هشدار او در این وادی اشاره کرد که 4 سناریوی اهمیت واکسیناسیون را به بیماری آنفلوانزای پرندگان مطرح کرده است. به طور نمونه، بر مبنای سناریوی چهارم وی، وقتی ویروس در طیور بومی و صنعتی وجود دارد و این طیور ارزش اقتصادی بالایی دارند، نمی‌توان بدون واکسیناسیون طیور کانون‌های بیماری را مختومه کرد.

ماکنعلی در بخش جمع بندی سخنانش در باب اهمیت واکسیناسیون طیور به نمونه هایی از تلاش‌های موثر همکارانش در استانهای اصفهان،آذربایجان شرقی و سایر استانهای درگیر پرداخت و اظهار امیدواری کرد با تداوم هوشیاری و واکسیناسیون به موقع و فراگیر این خطر بزرگ حیات صنعت طیور ایران را تهدید نکند.

 
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۷
کلهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
10
3
دکتر ماکنعلی از اساتید برجسته و شجاع سامان دامپزشکی کشور است که کمک شایانی در کنترل بیماری انفلوانزا به کشور نموده است
پاسخ ها
همکار
| France |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
شما؟! خودتون رو معرفی کنید ببینیم براساس چه مستنداتی این فرمایش رو فرمودید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
آیا مفهوم درجه استاد را می دانید.
این درجه را از کدام دانشگاه گرفته اند؟
دکتر خرمی
|
Singapore
|
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
3
3
جای بسی تعجب داره که از استاد ارجمندی که سال گذشته مخالف سرسخت اجرای واکسیناسیون بر علیه انفلوانزای فوق حاد بودن، در این مراسم جهت سخنرانی در ارتباط با مزایا و ارزشهای واکسیناسیون استفاده کردند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
1
4
فرموده اند که پترن بیماری در ایران عوض شده و تبدیل به چهار فصل گردیده است.
آیا مطالعات روی این تهدید صورت گرفته؟
آیا احتمال انسان ساخت بودن آن مطرح شده؟
چطور شده که بیماری در آذربایجان شرقی و مراغه غوغا کرد اما در آذربایجان غربی و میاندواب که مجاور مراغه هست ، پاک پاک ماند؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
ان شاالله مسئول جدید پدافند غیر عامل سازمان ، اقدامی کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
9
0
نشان افتخار ملی برازنده توست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
9
0
روزهای سخت دولت و دامپزشکی و مردی بزرگ و فریاد رس .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
مگه چی شده؟
آیا اطلاعی از کانونهای فعلی دارید؟
چرا اطلاع رسانی نمی کنند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
0
4
تا جایی که من میدانم ، الان ما هر هفته چندین کانون در روستاها داریم ولی در رسانه ها چیزی نمی بینم
دكتر هوشيار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
0
6
با سلام و عرض تاسف
با اين همه مطالب و ادعاهاي متعدد كه صحت و سقم هر كدام با اندك بررسي مشخص مي شود شايد بهترين پاسخ ، سكوت باشد.
فقط نكته اي كه توجهم را جلب كرد كامنتهابود كه از 16 نظر 7 نظر مخالف و 6 نظر غير قابل انتشار بوده است. تو خود حديث مفصل بخوان از اين مجمل.
نظر شما
ادامه