کد خبر: ۴۹۱۳۰

 

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان، گفت: استفاده از سگ های گله با تجربه و تنومند توسط چوپانان، بهترین راهکار برای مراقبت و حفاظت از دام های درحال چرا است تا جانوران وحشی از جمله گرگ ها به سادگی به گله نزند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «امجد باقری»، افزود: چوپانان در فصل بهار که زمان زاد و ولد جانورانی چون گرگ است هنگام چرای دام ها در مناطق کوهستانی و ارتفاعات باید مراقبت بهتر و بیشتری داشته باشند.

وی اظهار داشت: جانوران گوشتخواری چون گرگ در فصل بهار برای یافتن غذا به منظور سیر کردن توله ها مجبور به شکار می شوند که در این میان اگر ناچار شوند به سمت دام های درحال چرا نیز هجوم می آورند.

باقری افزود: چوپانی که تجربه چرای گله در باغ ها، علفزارها و دره های سرسبز و ارتفاعات و مناطق کوهستانی را دارد به خوبی می داند که به چه طریق دام را از حمله جانوران گوشتخوار در امان نگه دارند اما چوپان کم تجربه ممکن است دام ها را به سادگی هرچه تمام طعمه این جانوران وحشی و گرسنه کند.

وی تصریح کرد: چرای دام به مراقبت و هوشمندی بیشتری نیاز دارد و کوچکترین غفلت و سهل انگاری می تواند سرانجام بدی را برای چوپان و گله در پی داشته باشد.

باقری با بیان اینکه بیشترین حمله از جانب جانوران وحشی به دام های اهلی توسط گرگ ها صورت می گیرد، افزود: گرسنه بودن گرگ عمده دلیل حمله این حیوان وحشی درنده به دام ها است و اگر چوپانان در هنگام چرای دام های اهلی اقدامات حفاظتی را رعایت کنند در این صورت این جانور نیز فرصتی برای دریدن دام ها به دست نخواهد آورد.

وی اظهار داشت: متاسفانه برخی دامداران در فصول سرد سال نیز به منظور صرفه جویی در مصرف علوفه، مبادرت به چرای دام در طبیعت می کنند و گرگ های گرسنه نیز با دیدن دام ها به فکر حمله افتاده و دام ها را مورد تهدید قرار می دهند.

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان در خصوص حمله گرگ به انسان نیز گفت: گرگها برحسب غریزه از نزدیک شدن به انسان ها دوری می کنند و اگر این جانور وحشی انسانی را مورد حمله قرار می دهد یا به بیماری هاری مبتلا بوده و یا اینکه انسان ها به حریم زندگیش نزدیک شده است.

باقری افزود: روستاییان و حاشیه نشین های شهری بهتر است زباله های حاوی مواد غذایی و لاشه حیوانات را به صورت اصولی و بهداشتی دفن کنند تا حیوانات درنده و وحشی از جمله گرگ به منظور تغذیه به محل زندگی انسان ها نزدیک نشود.

وی شکار و یا وارد کردن صدمه به گرگ ها را کاری غیرمجاز خواند و اظهار داشت: افراد در صورت مشاهده خطر از جانب گرگ ها را باید موضوع را به صورت تلفنی یا حضوری با اداره کل در میان بگذارند تا نسبت به دفع یا معدوم کردن آنها اقدام شود.

وی تاکید کرد: برخی مواقع گرگ ها به دلیل گرسنگی به محل زندگی روستاییان نزدیک می شوند و به دلیل داشتن خوی درندگی، در مواردی ممکن است به افراد به ویژه کودکان و سالخوردگان حمله ور شوند که پیشگیری از آن هوشیاری خانواده را می طلبد.

باقری با اشاره به اینکه افزایش جمعیت انسانی با کاهش جمعیت حیات وحش در ارتباط است، اظهار داشت: دست اندازی انسان به طبیعت و برهم خوردن نظم محیط زیست و چرخه غذایی، موجب شده است تا جانور درنده ای چون گرگ از فرط گرسنگی به حریم روستاها و شهرها نزدیک شود و به امنیت روستاها و آرامش روحی و روانی روستاییان خدشه وارد کند.

 
نظر شما
ادامه