کد خبر: ۴۹۶۴

حکیم مهر - معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: برای انتقال یارانه شیر از کارخانه‌های لبنی به دامداران از سال آینده، باید دامداری‌ها شناسنامه داشته باشند و تک تک گاوهای شیرده هویت‌دار شوند.

سعادت‌الله عباسی درباره انتقال یارانه شیر از کارخانه‌های لبنی به دامداران از سال آینده، اظهار کرد: این طرح بسترسازی و امکانات لازم را دارد؛ حتما باید دامداری‌ها شناسنامه داشته باشند و تک تک گاوهای شیرده شناسنامه‌دار و هویت‌دار شوند.

وی افزود: در زمینه دامداری‌های صنعتی مشکلی نداریم و می‌توانیم بلافاصله این طرح را اجرا کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: پیشنهاد شده که دام سنگین در واحدهای سنتی و روستایی را در سال آینده شناسنامه‌دار کنیم که به محض شناسنامه‌دار شدن و مشخص شدن هویت آنها می‌توان یارانه شیر را از کارخانه‌های لبنی به دامداری‌ها منتقل کرد.

عباسی تصریح کرد: تا زمانیکه دامداری‌ها و گاوهای شیرده شناسنامه‌دار نشده‌اند می‌توان یارانه را به روش‌های دیگر در اختیارشان قرار داد.

وی اظهار کرد: این طرح باید آغاز شود تا به مرور مشکلات آن برطرف گردد.

در این زمینه مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران کشور نیز اظهار کرده است: در صورت تغییر در این شیوه پرداخت یارانه، ارائه مستقیم آن به دامداران حدود شش میلیون تن شیر تبدیلی کارخانه‌ها به صنایع لبنی به صورت یارانه‌ای از دامداری‌ها تامین و قیمت کلیه محصولات لبنی نیز کاهش می‌یابد.

گفتنی است: در صورت این تغییر، براساس میزان تولید و شیر تحویلی که دامداران به کارخانه‌ها ارائه می‌کنند، دولت مابه‌التفاوت قیمت تمام شده و قیمت خرید کارخانه‌ها را به دامداران مستقیم پرداخت خواهد کرد. هم‌اکنون 30 درصد (معادل دو میلیون و 300 هزار تن) شیر کارخانه‌های لبنی یارانه‌ای عرضه و مابقی به فرآورده‌های لبنی تبدیل می‌شود.

589 میلیارد تومان یارانه شیر امسال تاکنون به کارخانه‌های لبنی واریز نشده بود و در این راستا کارخانه‌ها پول شیر خریداری شده دامداران را نپرداخته‌ و دامداران برای خرید علوفه و تامین نهاده‌های خود نیازمند اخذ وام هستند که با ابلاغ معاون اول رییس جمهوری قرار شده این مبلغ برای تسویه حساب یارانه شیر به حساب وزارت بازرگانی واریز شود.

لازم به ذکر است: در حال حاضر 9 میلیون و 200 هزار تن شیر در کشور تولید می‌شود که سالانه باید هفت درصد افزایش یابد اما امسال این میزان افزایش به دلیل نبود تقاضا چندان محقق نشد و دامداران درصد زیادی از گاوهای شیری خود را حذف کردند.

این درحالیست که مصرف سرانه شیر در کشور ما از مصرف سرانه جهانی بسیار کمتر است؛ به طوریکه مصرف سرانه در کشور ما حدود 115 کیلوگرم و استاندار جهانی حداقل 160 کیلوگرم است که دامداران تاکید دارند اگر کشش در بازار وجود داشته باشد می‌توانند میزان تولید را به اندازه مصرف سرانه 160 کیلوگرم برای هر نفر تامین کنند کماینکه هم‌اکنون شیر تولیدی برخی دامداری‌ها روی دستشان می‌ماند و با توجه به عدم قابلیت نگهداری از بین می‌رود.

گفتنی است: تا پایان برنامه بالغ بر 12میلیون تن شیر در ایران تولید می‌شود.

 

 

نظر شما
ادامه