کد خبر: ۴۹۷۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی استان مرکزی و سفر دکتر دستور به این استان

 

رئیس سازمان دامپزشکی کشور: 100 طرح دامپزشکی در کشور به بهره‌برداری رسید
 
رئیس سازمان دامپزشکی کشور از افتتاح و بهره‌برداری از یکصد طرح دامپزشکی به مناسبت دهه مبارک فجر در شهرهای مختلف کشور خبر داد.
دکتر سیدمحسن دستوردر سفر یک‌روزه خود به استان مرکزی و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این طرح‌ها شامل افتتاح و بهره‌برداری از مراکز بسته‌بندی، داروخانه‌ها، کشتارگاه‌ها و دیگر مراکز مرتبط با بخش دام و طیور است که با راه‌اندازی این مراکز در بهبود نظارت و تولید و عرضه محصولات خام دامی تحولات بزرگی صورت می‌گیرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت دارو در کشور تصریح کرد: خوشبختانه هم‌اکنون از نظر تامین داروها و واکسن‌های تولیدی و وارداتی کشور در شرایط نسبتا خوبی قرار داشته و با مشکلی مواجه نیستیم.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: اوایل سال جاری با توجه به شیوع بیماری تب برفکی در بین جمعیت دامی، درگیر مبارزه با این بیماری بودیم‌ که با اقدامات خوبی که سازمان دامپزشکی به عمل آورد، شرایط خوبی را پیدا کردیم، اواخر نیز با افزایش تعداد این بیماری در بین جمعیت دامی مواجه بودیم که با اجرای فاز سوم طرح سراسری واکسیناسیون هم‌اینک شرایط مساعدتر شده و تهدیدی در این ارتباط وجود ندارد.
دستور گفت: جمعیت طیور کشور نیز امسال با تهدید آنفلوآنزا مواجه نیست و تنها در حد محدودی عوارض تنفسی در بین طیور مشاهده شده است.
وی با بیان اینکه نیاز مصرفی امسال کشور به گوشت قرمز بیش از یک میلیون تن است، خاطر‌نشان کرد: توان تولید گوشت امسال در کشور 900 هزار تن است که مابقی آن از طریق واردات تامین خواهد شد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور بیان کرد: با توجه به نظارت‌های بهداشتی کارشناسان بر واردات فرآورده‌های دامی، سلامت این فرآورده‌ها از هر نظر تضمین شده است.
دستور همچنین گفت: طی دو دهه اخیر تلاش بسیاری برای تقویت مراکز زیرساختی و بهبود کیفیت عرضه محصولات پروتئینی در کشور آغاز شده و سازمان دامپزشکی نیز سیاست‌های نظارتی خود را در تولید و عرضه این محصولات دوچندان کرده است.

 

----------------------------------------------

 

همزمان با هشتمین روز از دهه فجر؛مجتمع بسته‌بندی محصولات دامی استان مرکزی به بهره‌برداری رسید


همزمان با هشتمین روز از دهه مبارک فجر و طی مراسمی با حضور رئیس سازمان دامپزشکی کشور نخستین مجتمع چند منظوره بسته‌بندی محصولات دامی استان مرکزی به بهره‌برداری رسید.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور در مراسم بهره‌برداری از این مجتمع گفت: یکی از وظایف مهم سازمان دامپزشکی نظارت دقیق بر تولید و عرضه فرآورده‌های دامی است که بهره‌برداری و احداث این نوع مجتمع‌ها ابزار مناسبی برای انجام این وظیفه است.
سیدمحسن دستور افزود: خوشبختانه در دو دهه اخیر زیرساخت‌ها و امکانات سازمان دامپزشکی برای افزایش سطح کیفی مواد پروتئینی از رشد مناسبی نسبت به سال‌‌های گذشته برخوردار بوده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر در اکثر استان‌های کشور گوشت مرغ به صورت بسته‌بندی عرضه می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر گوشت به صورت بسته‌بندی توزیع نمی‌شود که اگر‌چه نظارت‌های بهداشتی بر این محصول اعمال می‌شود اما باید بدانیم صنعت بسته‌بندی گوشت در کشور نیاز به اقدامات گسترده‌تری دارد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به بسته‌بندی مواد آلایشی دام و طیور نیز بیان کرد: وضعیت کشور از نظر بسته‌بندی مواد آلایشی دام و طیور نیز در وضعیت مناسبی قرار دارد و تقریبا رضایت‌بخش است.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی نیز در این مراسم با اشاره به افتتاح و راه‌اندازی نخستین مجتمع چندمنظوره بسته‌بندی محصولات دامی استان مرکزی گفت: این مجتمع دارای 16سردخانه و پیش‌سردخانه، تونل تجهیزات، تونل انجماد، چهار سالن بسته‌بندی گوشت، مرغ، ماهی و آلایش دام و طیور و انبارهای نگهداری است.
سیدسعید حسینی افزود: برای ساخت، تجهیز و راه اندازی این مجتمع 16میلیارد و 500 میلیون ریال سرمایه‌گذاری شده است.
به گفته وی با بهره‌برداری از این مجتمع 150 فرصت شغلی جدید در استان مرکزی ایجاد شده است.

-----------------------------------------------

 

رییس سازمان دامپزشکی: تقویت کشتارگاه های مناطق مرزی سیاستی راهبردی است


رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: توسعه کمی و تقویت امکانات کشتارگاه های استان های مرزی، سیاستی راهبردی برای جلوگیری از ورود دام زنده و مهار بیماری ها در کشور است.
دکتر سید محسن دستور  در حاشیه نشست شورای عالی دامپزشکی استان مرکزی در اراک افزود: هم اینک پنج کشتارگاه در نواحی مرزهای شرقی کشور به صورت خصوصی فعالیت دارد که می طلبد با حمایت های دولت امکانات جانبی، اقدامات گسترده قرنطینه‌ای، حمل ونقل و بسته‌بندی مناسب فرآورده‌های این واحدها تقویت و بهینه‌سازی شود.
وی گفت: نیاز مصرفی امسال کشور به گوشت قرمز بیش از یک میلیون تن است که توان تولید 900هزار تن آن در کشور وجود دارد و مابقی باید از طریق واردات تامین شود.
دکتر دستور میزان مصرف گوشت مرغ کشور طی سال جاری را یک میلیون و 500 هزار تن برآورد کرد که بخشی از این نیاز نیز از طریق واردات است.
وی افزود: سازمان دامپزشکی کشور برنامه دقیقی برای نظارت بر گوشت قرمز و سفید تولید شده در کشور و گوشت‌های وارداتی دارد و سلامت این مواد پروتئینی از هر جهت تضمین شده است.
دکتر دستور گفت: به منظور مهار و پیشگیری از شیوع بیماری‌های بازپدید و نوپدید در کشور، سیاست جلوگیری از جابه جایی دام زنده و انتقال دام غیرمجاز به کشور بشدت دنبال می شود.
وی با بیان اینکه اکنون هیچ بیماری دامی شایع در کشور وجود ندارد افزود: کشور ابتدای امسال با شیوع بیماری تب برفکی در بین دام ها مواجه بود که با اقدامات گسترده دامپزشکی مهار شد و اخیرا با اجرای فاز سوم واکسیناسیون تب برفکی، کانون‌های این بیماری در شرایط عادی و مهار شده است.
وی ادامه داد: جمعیت طیور کشور نیز امسال با تهدید آنفلوآنزا مواجه نیست و تنها در حد محدودی عوارض تنفسی در بین طیور مشاهده شده است.
وی اظهار داشت: طی دو دهه اخیر تلاش بی وقفه برای تقویت مراکز زیرساختی بهبود کیفیت عرضه محصولات پروتئینی در کشور آغاز شده و سازمان دامپزشکی نیز سیاست های نظارتی خود را در تولید و عرضه این محصولات دوچندان کرده است.
وی گفت: با راه اندازی بیش از 50کشتارگاه صنعتی دام در کشور شرایط کشتار ، نظارت و عرضه گوشت قرمز بسیار مناسب شده و تنها در برخی شهرهای کوچک کشتارگاه های سنتی نیاز به بهسازی و ارتقا دارند.
وی افزود: تمام کشتارگاه های مرغ کشور به صورت صنعتی است و عرضه گوشت مرغ نیز در 28 استان کشور به صورت بسته بندی انجام می شود و این مهم از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی در عرصه سلامت و نظارت بر تولید مواد غذایی است.
در سفر یک روزه رییس سازمان دامپزشکی و هیات همراه به استان مرکزی ساختمان اداره کل دامپزشکی استان مرکزی، آزمایشگاه مرجع دامپزشکی این استان بهره برداری می شود.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کارشناس مرکز تشخیص
|
-
|
۲۲:۳۵ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۰
0
0
جهت استحضار ریاست محترم سازمان در خصوص وضعیت بیماری آنفلوانزای طیور در کشور
آثار .....
..... به جز آثار سوء ..... که در شاکله خود انسان دارد بنیان و شالوده ...................................................................آثار زیانباری از جهت فرهنگی ، اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی و بهداشتی به دنبال دارد
نظر شما
ادامه