کد خبر: ۵۲۳۳۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: ما نمی‌خواهیم کشتارگاه‌های سنتی تعطیل شوند فقط می‌خواهیم پیش‌سردکن نصب کنند و ایرادات خود را در سطح حداقلی رفع کنند که هم کشتار در داخل خود شهرستان انجام شود، هم عده‌ای بیکار نشوند و هم درخواست‌های ما تحقق پیدا کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، کشتارگاه صنعتی دام سنندج در دی ماه سال ۸۹ با اختصاص اعتباراتی از محل سفر مقام معظم رهبری به بهره‌برداری رسید، این کشتارگاه از لحاظ فنی یکی از مدرن‌ترین و مجهزترین کشتارگاه‌های صنعتی کشور و جزو  پنج کشتارگاه اول کشور است و از لحاظ استانداردهای دامپزشکی جزو کشتارگاه‌های استاندارد نمره اول ایران است که در سال‌های متمادی جزو واحدهای نمونه کشور بوده است.

ظرفیت اصلی این کشتارگاه روزانه کشتار ۱۰۰۰ راس دام سبک و ۱۰۰ راس دام سنگین در یک شیفت کاری است که متاسفانه در حال حاضر با حدود ۳۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کند در حالی که این کشتارگاه ظرفیت این را دارد که نیاز گوشت کل استان را تامین کند.

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در زمان تاسیس، قرار بود کشتارگاه صنعتی دام سنندج به 6 شهرستان استان شامل کامیاران، قروه، مریوان، سنندج، بیجار و دیواندره خدمات ارائه دهد که البته در سال‌های بعدی دو شهرستان دیگر شامل سروآباد و دهگلان به آن اضافه شد و در مجموع برای تامین گوشت هشت شهرستان طراحی شده است اما متاسفانه درحال حاضر فقط سه شهرستان سنندج، کامیاران و دهگلان کشتار خود را در این کشتارگاه انجام می‌دهند و بقیه شهرستان‌ها با وجود اینکه کشتارگاهشان سنتی و غیر استاندار است به دلایل مختلف کشتار خود را در سنندج انجام نمی‌دهند.

 واقعیت این است که وضعیت بهداشتی این کشتارگاه‌ها طبق گزارش‌های اعلام شده نامناسب است و هرچند دامپزشکی نظارت می‌کند اما رعایت بهداشت در آنها قابل مقایسه با کشتارگاه صنعتی دام سنندج نیست.

سوال اصلی ما این است که تشکیلاتی با این ظرفیت عظیم با بالاترین سطح کیفی عرضه و کشتار گوشت به شکل بهداشتی در سنندج ساخته شده و شکل گرفته است که مورد استفاده کل استان قرار گیرد اما چرا باید شهروندان کل استان از خدمات این کشتارگاه محروم ‌باشند و اینکه دلیل سازمان دامپزشکی استان کردستان به عنوان یکی از متولیان سلامت جامعه برای فعالیت همچنان کشتارگاه‌های سنتی در استان چیست؟

خبرنگار خبرگزاری فارس در سنندج با «دکتر مجتبی ورمقانی» مدیرکل دامپزشکی استان کردستان گفت‌وگویی داشته است که در زیر می‌بینید.

فارس: کشتارگاه سنتی و صنعتی چه تفاوتی دارند؟

فرق کشتارگاه صنعتی و سنتی جدای از تجهیزات و ساختمان که عرف است تفاوت داشته باشد این است که لاشه گوشت بعد از کشتار دام در کشتارگاه صنعتی 24 ساعت داخل پیش سردکن می‌رود و عامل بیماری تب‌کریمه کنگو  از بین می‌رود اما در کشتارگاه سنتی گوشت به محض کشتار دام بصورت گرم وارد بازار می‌شود.

 فارس: سیاست سازمان دامپزشکی در ارتباط با کشتارگاه‌های سنتی به چه صورت است؟

قبلا سیاست دامپزشکی این بود که در سطح شهرستان‌ها اگر کشتارگاهی سنتی است تعطیل شود و کشتار در کشتارگاه‌های صنعتی انجام شود اما بحث‌های در این زمینه ایجاد می‌شود که درست هم است لذا سازمان دامپزشکی تغییر سیاستی در ارتباط با کشتارگاه صنعتی و سنتی داده است و اعلام کرده است که کشتارگاه‌های سنتی حدالمقدور رفع ایراد کنند و پیش سردکن نصب کنند تا دیگر لازم نباشد که تعطیل شوند.

با تعطیلی کشتارگاه‌های سنتی در شهرستان‌ها کشتار غیرمجاز افزایش پیدا می‌کند

فارس: گفتید بحث‌های ایجاد می‌شود، بیشتر توضیح دهید..

نظر من نه به عنوان یک مدیر بلکه به عنوان یک کارشناس دامپزشکی این است که اگر ما کشتارگاه‌های سنتی را در شهرستان‌ها تعطیل کنیم و از کشتارگاه صنعتی برای آنها کشتار انجام شود باعث می‌شود که مردم گرایششان به سمت کشتار غیرمجاز پیش برود و این برای ما ثابت شده است از طرف دیگر عده‌ای از قصابان اعلام می‌کنند که اگر آنها کشتار خود را در کشتارگاه صنعتی سنندج انجام دهند و بعد آن را به شهرستان ببرند از لحاظ قیمت برای آنها گران تمام می‌شود و مجبور می‌شوند با قیمت بالاتری گوشت را به دست مردم برسانند لذا به جای اینکه تا سنندج بیاییند در خود شهرستان کشتار غیرمجاز بدون نظارت دامپزشک انجام می‌دهند لذا کشتارگاه سنتی حداقل این مزیت را دارد که همکار دامپزشک ما در آنجا مستقر است و در نتیجه حداقل نظارت اولیه را انجام می‌دهد و فقط پیش سردکن ندارد اما وقتی کشتار غیرمجاز باشد حتی بحث نظارت اولیه دامپزشک هم وجود ندارد.

ما هم قبول داریم که کشتارگاه صنعتی دام سنندج به اذعان مسئولان ارشد سازمان یکی از بهترین کشتارگاه‌های صنعتی کشور است که امروز با کمتر از نصف ظرفیت کار می‌کند ولی با تغییر سیاستی که سازمان دامپزشکی اعمال کرده است و همچنین دلایلی که عرض کردم نمی‌شود که کشتارگاه‌های سنتی که پیش‌سردکن نصب کرده‌اند را تعطیل کنیم.

کشتارگاه سه شهرستان کردستان وضعیت بهداشتی بسیار نامناسبی دارند

فارس: در حال حاضر وضعیت کشتارگاه‌های موجود در سطح استان به چه صورت است؟

در حال حاضر کشتارگاه‌های سنتی قروه، دهگلان و کامیاران تعطیل هستند و کشتار خود را در کشتارگاه صنعتی سنندج انجام می‌دهند، کشتارگاه شهرستان سقز نیمه صنعتی است و مشکلی ندارد، کشتارگاه سنتی شهرستان دیواندره هم یک مدت تعطیل بود اما پیش سردکن نصب کرد و الان اجازه فعالیت دارد یعنی مطالبه و خواست ما را تا حد زیادی رفع کرده است، کشتارگاه شهرستان بانه هم پیش سردکن نصب کرده است فقط ما در سطح سه شهرستان بیجار، مریوان و سروآباد مشکل و مطالبه جدی داریم، کشتارگاه سنتی این سه شهرستان وضعیت بهداشتی بسیار نامناسبی دارند.

سیاست دامپزشکی تعطیلی کشتارگاه‌های سنتی نیست

فارس: برای تعطیلی و یا رفع ایرادات آن اقدامی انجام نداده‌اید؟

وقتی کشتارگاه تعطیل باشد طبیعتا تعدادی نیرو که آنجا کار می‌کنند بیکار می‌شوند لذا در این شرایط سیاست من به عنوان مدیرکل دامپزشکی استان این است که با هماهنگی فرماندار به عنوان نماینده عالی دولت کشتارگاه را تعطیل کنیم وگرنه ما می‌توانیم این سه کشتارگاه را به جرم تهدید علیه بهداشت عمومی به مراجع قضایی معرفی کنیم اما طی مکاتباتی که با فرمانداران این سه شهرستان انجام داده‌ایم آنها قول مساعد داده‌اند که تا پایان سال جاری نسبت به رفع ایرادات کشتارگاه اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

ما نمی‌خواهیم که این کشتارگاه‌ها تعطیل شوند فقط می‌خواهیم پیش‌سردکن نصب کنند و ایرادات خود را در سطح حداقلی رفع کنند که هم کشتار در داخل خود شهرستان انجام شود، هم عده‌ای بیکار نشوند و هم درخواست‌های ما تحقق پیدا کند.

اخطار دامپزشکی کردستان به کشتارگاه‌های سنتی فاقد پیش‌سردکن

در این ارتباط ما طی مکاتبه‌ای که با استاندار داشتیم وی به فرمانداران این سه شهرستان دستور داده است که شهرداری‌ها را موظف کنند که ایرادات خود را رفع کنند البته همانطور هم که می‌دانیم امروز به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی شهرداری‌ها هم اعتبارات خاصی در اختیار ندارند اما شهرداران این سه شهرستان قول دادند که تا پایان سال ‌جاری نسبت به رفع ایرادات موجود اقدام کنند اما ما به مردم قول می‌دهیم که چنانچه این سه کشتارگاه تا پایان سال نسبت به رفع نواقص خود اقدام نکنند حتما این کشتارگاه‌ها را به جرم تهدید علیه بهداشت عمومی پلمپ می‌کنیم اما تا آن زمان به منظور تامین سلامت مردم در این کشتارگاه‌ها همکاران دامپزشک ما مستقر هستند و کار نظارت در این سه کشتارگاه را انجام می‌دهند.


انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کیوان نوری
|
Germany
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
0
1
اقدامات اداره کل دامپزشکی استان کردستان و شبکه‌های زیرمجموعه آن طی سال‌های اخیر باعث شده کشتار غیرمجاز دام توسط قصابان فاقد مجوز در کوچه‌ها و محله‌ها به میزان قابل توجهی کاهش یابد و گرایش مردمی به سمت خرید گوشت شناسنامه‌دار کشتارگاهی افزایش یابد.
آگاهی دادن به مردم بطور مستمر از طریق صداوسیما و رسانه‌های اجتماعی، تحت پیگرد قراردادن قصابان فاقد مجوز و معرفی آنها به مراجع قضایی، نظارت بیش از حد انتظار بر روند کشتار از مزرعه تا سفره، مکانیزاسیون ادوات و تجهیزات فرآوری فرآورده‌های خام دامی و... همگی از جمله اقدامات اداره کل دامپزشکی استان کردستان درجهت تضمین سلامت شهروندان محسوب شده لذا جای بسی سپاس و قدردانی از پرسنل خدوم دامپزشکی استان را می‌طلبد.
امیرعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
0
0
سلام خدا دکتر ورمقانی رو توفیق بده خیلی نازنینه واقعا مرد خداست من کارمند یکی از شهرستانهای زیرمجموعه ایشان هستم که تو خوابم نمیدیدم مدیر کل پیگیر کار من بشه ولی خیلی مرده تا اخر لحضه پیگیر حق ضایع شده من شد
نظر شما
ادامه