کد خبر: ۵۲۷۶۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد:
«دکتر محسن نفر» تصریح کرد: این اقدام با توجه به نقطه نظرات شورای عالی انقلاب فرهنگی و اختیاراتی که به رؤسای دانشگاه و وزرا داده بود، اجرایی شده است ...

حکیم مهر: معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد درباره ۱۳۴ نفری که گفته می شود با امتیاز خاص تغییر رشته داده اند، گفت: نمرات این افراد به صورت مشروط پذیرفته شده و پدران برخی، هیات علمی سایر دانشگاه ها هستند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، در یک ماه اخیر بحث امتیاز «فرزندان هیات علمی» در دانشگاه ها به دفعات در رسانه ها مطرح شد و موافقان و مخالفان نسبت به آن موضع گیری کردند. بر اساس این امتیاز، فرزندان هیات علمی در صورت کسب ۹۰ درصد نمره کل آخرین فرد پذیرفته شده در کنکور، می توانند از دانشگاه مبدا به یکی از دانشگاه‌های محل خدمت یکی از والدین خود و یا در صورت نبودن آن رشته در آن شهر به دانشگاه نزدیکترین شهر محل خدمت والدین خود، با تعیین سازمان در همان مقطع و گروه آزمایشی و دارا بودن حد نصاب انتقال یابند.

برخی روسای دانشگاه و همچنین نمایندگان مجلس نسبت به این امتیاز انتقاد کردند و آن را نوعی بی عدالتی دانستند. از طرفی با گلایه های مطرح شده، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به تازگی از بازنگری در این مصوبه خبر داده است. او در این رابطه گفته است یکی از حساسیت های اجتماعی این احساس است که درباره جذب فرزندان اساتید تبعیض صورت می گیرد و در نظر داریم این مصوبه را مجددا بررسی کنیم.

اما همه ماجرا به اظهارات دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ختم نشد. هفته گذشته بود که «احمد توکلی» رئیس هیات‌مدیره دیدبان شفافیت و عدالت در نامه‌ای به «علی‌اکبر ولایتی» رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، از تحصیل ۱۳۴ نفر از فرزندان اعضا و برخی مدیران دانشگاه آزاد در رشته‌هایی غیر از رشته قبولی خود خبر داد و خواستار جلوگیری از رانت تحصیلی فرزندان برخی از اساتید دانشگاه آزاد شد.

«دکتر بهروز بنیادی» عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدل عملیاتی کردن مصوبه امتیاز فرزندان هیات علمی در دانشگاه آزاد نوعی سو استفاده واضح بوده است، به مهر گفت: در این پرونده ۱۳۴ نفر از فرزندان هیات علمی به صورت غیرقانونی از رشته دامپزشکی به پزشکی تغییر رشته داده اند که اغلب این تغییرات در تهران رخ داده است.

بنیادی با بیان این مطلب که در حال حاضر نهادهای نظارتی به این پرونده ورود کرده اند، ادامه داد: هم اکنون گزارش تهیه شده است که بعد از تکمیل آن وزیر بهداشت باید در این زمینه ورود کنند. ما نیز از طریق مرکز پژوهش های مجلس پیگیر این پرونده هستیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان در ادامه تاکید کرد که سازمان بازرسی کل کشور باید نظر نهایی را در ارتباط با این پرونده اعلام کند.

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد در پاسخ به این موضوع گفت: در سال ۹۶ هیات رئیسه دانشگاه مصوبه ای داشت که بر اساس آن، انتقالات و تغییر رشته انجام شده است؛ این مصوبه سال ۹۷ لغو شد.

وی در پاسخ به اینکه اجرای این مصوبه صرفا مربوط به هیات علمی دانشگاه آزاد بوده یا برای هیات علمی سایر دانشگاه ها نیز اعمال شده است، خاطرنشان کرد: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخص نکرده است که پدر یا مادر باید برای کدام دانشگاه باشند؛ مصوبه هیات رئیسه دانشگاه آزاد در آن زمان مشمول هیات علمی سایر دانشگاه ها هم شده است و برخی از آن ۱۳۴ نفر، پدرانشان هیات علمی سایر دانشگاه ها بودند.

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد همچنین درباره اینکه گفته می شود برخی از این افراد بر اساس آیین نامه، ۹۰ درصد نمره کل آخرین نفر پذیرفته شده را کسب نکرده اند، اما این امتیاز برای آن ها اعمال شده و توانسته اند تغییر رشته دهند، گفت: بر اساس مصوبه هیات رئیسه، نمرات به صورت مشروط بوده و ممکن است برخی نمرات مندرج در آیین نامه را به طور کامل کسب نکرده باشند.

وی ضمن بیان این مطلب که جنجالی که در حال حاضر ایجاد شده، جایگاهی ندارد و بیش از اندازه است، تصریح کرد: این اقدام، با توجه به نقطه نظرات شورای عالی انقلاب فرهنگی و اختیاراتی که به روسای دانشگاه و وزرا داده بود، اجرایی شده است.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
1
2
طرف دامپزشکی ابرقو قبول شده بخاطر هیئت علمی بودن باباش اومده دانشگاه علوم پزشکی تهران رشته ی پزشکی خونده، الان دکتر شده ، خودشو میکشه که تخصص قبول بشه بخاطر بیسواد بودنش فعلا قبول نشده، خدا رحم کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
0
0
الَّذينَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصيبَةٌ قالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ - آیه 156 ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
1
3
بهتر نیست این خبرها اینقدر در سایت های خبری بیان نشه جای بالابردن اعتبار رشته جلوی سایرین هرروز میزنن تو سر این رشته
ناشناس
|
Hungary
|
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
0
0
دلشان می خواهد پس بیایند رشته دامپزشکی مثل من ۵ ساله بیکار باشه
نظر شما
ادامه