کد خبر: ۵۲۸۶۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
رئیس دامپزشکی شهرستان مرودشت و مدیرکل دامپزشکی استان فارس:
گله مذکور روز گذشته از آب راکدی که سرچشمه آن از رود کُر و در نزدیکی پتروشیمی شیراز است آشامیده و بعد از آن تلفات آغاز شده است ...
 

حکیم مهر: رئیس اداره دامپزشکی شهرستان مرودشت گفت: ۱۰۷ راس گوسفند در این شهرستان به صورت یک‌باره تلف شده و احتمال دارد که مسمومیت و نوشیدن آب از محلی در نزدیکی پتروشیمی شیراز عامل آن بوده باشد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر مجید نیکبخت» افزود: علت اصلی این تلفات سنگین که از دیروز شروع شده، هنوز به طور دقیق مشخص نیست. ۱۰۷ راس گوسفند تاکنون از یک گله در شهرستان مرودشت تلف شده است.

وی اضافه کرد: شواهد حاکی از این است که گله مذکور روز گذشته از آب راکدی که سرچشمه آن از رود کُر و در نزدیکی پتروشیمی شیراز است آشامیده و بعد از آن تلفات آغاز شده است.

رئیس دامپزشکی شهرستان مرودشت در ادامه گفت: این آب راکد در نزدیکی پتروشیمی شیراز قرار دارد اما در حال حاضر نمی توان بطور قطعی اعلام کرد که علت آلایندگی و تلفات از این مجموعه بوده و نیاز است که در روزهای آینده تحقیقات و آزمایشات بیشتری در این خصوص صورت گیرد.

نیکبخت اظهار داشت: به احتمال زیاد چون تلفات سنگین است عامل اصلی مسمومیت باشد. تمامی این ۱۰۷ راس گوسفند تلف شده بصورت بهداشتی در سایت زباله شهرستان مرودشت دفن شده است. در حال حاضر نمونه برداری‌های لازم انجام شده که در روزهای آینده آزمایشات دقیق برای علت این رخداد انجام و دلیل آن مشخص می شود.

منشأ تلف شدن گوسفندان در مرودشت بررسی می‌شود

مدیرکل دامپزشکی استان فارس نیز در این خصوص گفت: تعدادی گوسفند در شهرستان مرودشت به علت استفاده از آب ناسالم مسموم و تلف شدند، علت این حادثه در دست بررسی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر یعقوب مهندس» مدیرکل دامپزشکی استان فارس درباره تعداد دقیق گوسفندان اظهارنظری نکرد، اما اظهار داشت: گله دام دامداران منطقه در حال حرکت به سمت مرتع اجاره‌ای خود بودند و در مسیر از آبی که در کانال قدیمی یا رودخانه‌ای که قبلا جاری بوده، استفاده کردند.

وی بیان کرد: از شکل تلفات مشخص است که یک نوع مسمومیت بوده است، اما اینکه منشاء آلودگی فاضلاب کشاورزی بوده یا پساب پتروشیمی و شرکت‌های همجوار یا گندیدگی آب هنوز به طور دقیق نمی‌توان اظهارنظر کرد.

مهندس افزود: نمون‌گیری دامپزشکی آنچنان وسیع نیست و باید محیط زیست آلودگی را بررسی کند تا منشاء اصلی مشخص شود که مربوط به کدام یک از شرکت‌های همجوار است یا دلیل دیگری دارد.

وی با بیان اینکه دامداران باید نسبت به آب و چرایی دام خود حساسیت بیشتری نشان دهند، گفت: در شرایط کنونی تنها اقدامی که می‌توان انجام داد این بود که لاشه گوسفندان تلف شده معدوم شود تا اتفاق دیگری رخ ندهد.

مدیرکل دامپزشکی استان فارس درباره صنایعی با پساب مسموم نظیر پتروشیمی افزود: اداره محیط زیست متولی هشدار به صنایع آلوده و صنایعی است که پساب آنها مشکلات زیست محیطی ایجاد می‌کند.

شهرستان مرودشت در فاصله ۴۵ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
0
0
به احتمال زیاد کود شیمیایی ازته خورده اند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
0
2
اگر اب راکد بوده در ان جلبکهایی نظیر انابنا رشد میکنند که از نظر قدرت کشندگی 20 برایبر سیانور کشنده اند. علاوه به
بر الاینده های پطرو شیمی سموم این جلبکها مورد توجه قرار گیرندِ
سحر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
0
0
دیروزدرشهرستان صالح اباد ی گله ۶۰۰ رآسی گوسفند ب علت خوردن آبی ک کودشیمیایی دران ریخته بودن تلف شد وعلتش هم عمدی اینکاروکردن
نظر شما
ادامه