کد خبر: ۵۲۸۶۴
تعداد نظرات: ۶ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» در جریان بازدید از کشتارگاه بیستون در استان کرمانشاه افزود: کشتارگاه‌ها جزو معدود فضاهایی است که هم به تولیدکننده خدمت می‌کند و هم به مصرف‌کننده ...
 

حکیم مهر: رئیس سازمان دامپزشکی کشور امروز در جریان بازدید از کشتارگاه بیستون در استان کرمانشاه گفت: بر اساس آنچه مشخص است، فعالیت این کشتارگاه جزو معدود مواردی است که شهرداری کاملاً فعال و پای‌کار است و وضعیت تجهیزات و سالن مناسب آن نشان می‌دهد برای این مجموعه دلسوزانه کار شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر علیرضا رفیعی‌پور» افزود: بعد از تغییرات قیمت ارز و افزایش قیمت ها، حجم کشتار در کشتارگاه ها کم شده است؛ البته این شرایط با توجه به روند پرورش دام در کشور و عرضه آنها عوض خواهد شد.

رفیعی‌پور با اشاره به اینکه در شرابط کنونی در واقع قیمت گوشت واقعی نبوده و دارای حباب است، افزود: برای برون‌رفت از این مشکل بایستی اتحادیه‌ها و دامداران و تمام افراد ذینفع مداخله کنند، به طوری که دام با قیمت واقعی از دامدار خریداری شود، با قیمت واقعی کشتار و با قیمت واقعی نیز به‌دست مصرف کننده برسد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با ابراز امیدواری از اینکه در آینده نه‌چندان دور با سرازیر شدن دام ها به سمت کشتارگاه و کاهش یکباره قیمت ها دامداران عزیز متضرر نشوند، گفت: در این راستا نیاز است قصابان، دامداران و چوبداران و کشتارگاه ها توجه ویژه ای به موضوع داشته باشند.

وی افزود: کشتارگاه‌ها جزو معدود فضاهایی است که هم به تولیدکننده خدمت می‌کند و هم به مصرف کننده، چرا که تولیدکننده و دامدار نگران دام خود نیست و زمانی که دام به سن و رشد کشتار می رسد، به راحتی می تواند به کشتارگاه مراجعه کند و همچنین مصرف کننده نیز دغدغه ای از بابت تهیه گوشت سالم و بهداشتی ندارد و با اطمینان خاطر می تواند گوشت مورد نیاز خود را که به تایید دامپزشکی رسیده است، با اطمینان خاطر از حلیت و سلامت آن تهیه کند.

رفیعی پور در خصوص مدیریت و کنترل کشتارهای غیرمجاز، بر اهمیت آگاهی مردم از رهنمودهای علما و همچنین مخاطرات مصرف گوشت دام های ذبح شده در خارج از سیستم کشتارگاه تاکید و افزود: اهمیت دارد مردم از  این پیام ها و هشدار ها آگاه باشند و این موضوع نیازمند اطلاع رسانی و فرهنگ سازی است.

وی خاطر نشان کرد: در این شرایط وظیفه داریم سراغ مردم برویم و آنها را از عواقب کشتار غیرمجاز آگاه کنیم؛ باید پرسید که صدا و سیما چه برنامه هایی را در این خصوص تهیه کرده است؟ آیا از مشکلات خانواده هایی که عزیزان آنها مبتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بوده است، گزارشی تهیه شده است؟

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: برای حل معضل کشتارهای غیرمجاز دو الگو وجود دارد؛ اول، جریمه و تنبیه برای خاطی و دوم، تشویق و آگاه سازی مردم در جهت مصرف فراورده‌های مورد تایید دامپزشکی که در این راستا بایستی شرایط بهداشتی و شرعی کشتارگاه های ما به مردم عزیز اطلاع رسانی شود که نتیجه چنین اطلاع رسانی هایی مطمئناً تغییر الگوی مصرف خانواده ها خواهد بود.

«دکتر امید حاج محمدی» مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه نیز در این بازدید ضمن خیر مقدم و تشکر از حضور رئیس سازمان دامپزشکی کشور، اعلام نمود: وضعیت بهداشتی کشتارگاه بیستون قابل قبول است و در این کشتارگاه مصوبات و دستورالعمل های دامپزشکی مورد توجه قرار می گیرد و نظارت‌های شرعی و بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان نیز بطور مستمر و جدی در حال انجام است و تلاش می شود تا شرایط بهداشتی مناسبی فراهم شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در ادامه خاطرنشان کرد: نظارت ها به صورت مستمر از کشتارگاه های دامپزشکی از طریق اکیپ های نظارتی انجام می شود.

لازم به ذکر است در حاشیه این بازدید، یکی از تولیدکنندگان با بیان اینکه دامدار نگران دام خود نیست و زمانی که دام به سن و رشد کشتار می رسد به راحتی می‌تواند به کشتارگاه ارسال شود، به مشکلات خود در رابطه با تعامل با کشتارگاه ها اشاره کرد.

در ادامه یک مصرف کننده نیز اظهار نمود: با انجام کشتارهای بهداشتی دام در کشتارگاه بیستون، دیگر دغدغه ای از بابت تهیه گوشت سالم و بهداشتی ندارد و با اطمینان خاطر می‌تواند گوشت مورد نیاز خود را تهیه کند.

 
 
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
0
7
کشتار ۷۰ درصد کم شده اگه فکری نشه ورشکست خواهند شد و رو به خلاف خواهند رفت
کامیاب قیصربیگی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
2
5
سلام.بی شک وزارت دامپزشکی امروز یک نیاز واقعی جامعه است ،متاسفانه نه دولت و نه حاکمیت اهمیت چندانی به بهداشت مواد غذایی و سلامت مردم نمی دهند.
مشکل اصلی ما در حوزه بهداشت مواد غذایی عدم آگاهی سیاسیون از وضعیت و شرایط بحرانی بهداشت مواد غذایی در کشور است .
چند روز پیش یک فیلم کوتاه برای مدیرکل اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی فرستادم ،دو کامیون در کنار هم یکی در حال خالی کردن تخم مرغ و دیگری در حال خالی کردن پفک چیتوز بودند.
یا در همین تصاویر نگاه کنید ،لباس کار سلاخ وکف سالن و یک کشتارگاه کاملا غیر بهداشتی و بعد مسولین ما ذوق می کنند ،اب گرم استریلیزاتور شما در طول خط کشتار مشاهده اصلا وجود ندارد.
متاسفانه خیلی از مسولین از شرایط بهداشتی کشتارکاه اطلاع چندانی ندارند و در حد مردم عادی به موضوع نگاه می کنند ،غافل از اینکه کشتارگاه یکی از نقاط استراتژیک در کنترل بیماریها است،تازه نحو بازرسی و دانش فنی بازرسان محترم هم یک مصیبت بزرگی است .
اکثریت کشتارگاه های کشور شرایط استاندارد و بهداشتی ندارند و همه مسولین استانی و کشوری در این خصوص سکوت کرده اند ،هنوز خیلی از کشتارگاه های ما سالن پیش سرد ندارند و سیستم حمل لاشه کاملا غیر بهداشتی است .
تازه باقیمانده های دارویی و فلزات سنگین در لاشه های کشتاری بماند.
کشتار غیر مجاز و ورود دامهای بیمار به بازار مصرف بماند .

با وجود همه این مشکلات سوء مدیریت مدیران یک شبه سیاسی را هم به این مشکلات اضافه کنید.
بی شک تاسیس وزارت دامپزشکی و به کار گیری ژنرال های دامپزشک کمک بزرگ خواهد کرد به حل این مشکلات .
امیدواریم که نمایندگان محترم مجلس توجه ویژه ای به دامپزشکی و اهمیت جایگاه آن در حوزه سلامت داشته باشند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
1
5
دکتر جان هر دستوری میخوای بدی قبلش بایستی ماده ی 19 رو اجرا کنی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
0
2
شما .................به کار بهداشتی بپردازید نگران کاهش قیمت برای دامدار نباشید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
0
0
جناب آقای دکتر رفیعی پور، فضاهایی که به نفع تولید کننده و مصرف کننده هستندمعدود نیستند!!!
اتفاقا زیادند!!!همه واحدها نظیر بسته بندی و کارخانجات فرآوری و ... که در راستای تامین سلامت مواد غذایی اند به طور مستقیم برای مصرف کننده وبه طور غیر مستقیم برای تولید کننده سودمندند.جلوگیری از اشاعه بیماری های دام به نفع تولید کننده است.قطعا در فضای امن از منظر بیماری چرخ اقتصاد و صنعت هم آسانتر می چرخد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
0
0
کشور یا باید صنعتی باشد یاکشاورزی اکنون زمینهای کشاورزی بکمک سود جویان در تمام نقاط ایران تبدیل به ویلا شده است وتما م صاحبان زمین وفرزندان واقوام آنها بکار ساخت وساز مشغولند لزا مواد خوراکی دام وطیور بدست عده ا ی محدود با یارانه مخصوص از خارج وارد میشود این راه تولید تولیدات دامی بجای نخواهد رسیذ
نظر شما
ادامه