کد خبر: ۵۲۹۲۳
تعداد نظرات: ۲ نظر

هر از گاهی عرضه گوشت های لاکچری در فضاهای اینترنتی و برخی فروشگاه های شمال شهر با قیمت های عجیب و غریب سر و صدا به پا می کند که هر یک از مسئولان واکنشی نسبت به این موضوع دارند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اگرچه برخی مسئولان بر این باورند که عرضه گوشت های لاکچری با قیمت های گزاف در برخی مغازه های شمال شهر تنها نوعی عوام فریبی است که برخی قشرهای خاص اقدام به خرید آن در بازار می کنند و به طور کامل منکر پرورش دام با شرایط خاص در واحدهای دامداری هستند، اما در مقابل مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران معتقد است که گوشت های به اصطلاح لاکچری همان گوشت ویل (گوشتی که گوساله آن تنها منبع تغذیه‌اش شیر است) و از طرف دیگر برخی عرضه کنندگان معتقدند دام با گرفتن ماساژ عضلانی، گوشتی با بافت لطیف و ساختاری مناسب در اختیار آنها قرار میدهد؛ که این امر باعث افزایش قیمت تا کیلویی یک میلیون تومان می شود.

در شرایطی که قیمت گوشت به سبب ترافیک دام در واحدهای دامداری با روند نزولی در بازار روبرو شده است، به نظر می رسد اذعان برخی فروشندگان مبنی بر عرضه گوشت های لاکچری نوعی فضاسازی برای حفظ قیمت های کاذب و سودجویی در بازار است چرا که طبق اظهارات مسئولان ذی ربط تاکنون مجوزی برای پرورش دام های لاکچری با شرایط خاص در کشورصادر نشده است.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از صحت و سقم پرورش دام های لاکچری و ادعای برخی فروشندگان مبنی بر توزیع این گوشت ها با نرخ های گزاف در بازار با خبر شویم:

مجوزی در خصوص تولید دام های لاکچری صادر نشده است

«علی اصغر ملکی» رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با اشاره به اینکه عرضه گوشت لاکچری در بازار صحت ندارد، اظهار کرد: با وجود اذعان برخی فروشندگان مبنی بر توزیع گوشت‌های لاکچری، اما این موضوع کذب است چرا که به هیچ عنوان دام در دامداری‌های خاص پرورش داده نمی‌شود.

وی افزود: عرضه دام لاچکری باید در دامداری‌های خاص و کاملا مکانیزه صورت گیرد که تاکنون مجوزی در این خصوص صادر نشده است.

ملکی ادامه داد: دام‌هایی که در دامداری‌های فضای باز نگه داری می‌شوند به سبب برخورداری از آب و هوای مناسب، گوشت با کیفیت بهتری تولید می‌کنند که ممکن است برخی سودجویان با قیمت‌های هنگفت به عنوان گوشت لاکچری اقدام به عرضه در بازار کنند.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با اشاره به اینکه توزیع دام و گوشت لاکچری نوعی عوام فریبی است، بیان کرد: با توجه به آنکه دامداری مکانیزه در کشور وجود ندارد، از این رو هر یک از فروشندگانی که ادعا می‌کنند گوشت توزیعی آن‌ها لاکچری است، با ادله و مستندات لازم ثابت کنند که از کدام اتحادیه پروانه تولیدی اخذ کردند یا این دام در کدام دامداری پرورش و کدام کشتارگاه ذبح شده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون مجوزی در خصوص تولید دام سبک و سنگین لاکچری در کشور ثابت نشده است، افزود: بنده به عنوان رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تاکنون مجوزی در خصوص تولید دام لاکچری در کشور صادر نکردم، در حالیکه پرورش دهندگان مجوز تولید را باید از اتحادیه گوشت گوسفندی و گاوی دریافت کنند.

«سعید سلطانی» مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور با تکذیب پرورش دام لاکچری در کشور اظهار کرد: اگرچه برخی فروشندگان شمال شهر به بهانه فریب قشری خاص اقدام به عرضه گوشت لاکچری با نرخ بالا در بازار می‌کنند، اما به سبب نبود شرایط خاص پرورش تفاوتی میان گوشت و دام به اصطلاح لاکچری با سایر دام‌ها وجود ندارد.

وی در واکنش به اظهارات برخی فروشندگان مبنی بر خوراک و نهاده خاص دام‌های لاکچری در کشور افزود: با توجه به آنکه گوشت از طریق دام تولید می‌شود و همواره غذای اصلی دام علوفه است، از این رو بیان اظهاراتی مبنی بر خوراک مخصوص دام‌های لاکچری و شرایط پرورش در فضای خاص واقعیت ندارد و هر روز سودجویان با اتخاذ روش‌های خاص به دنبال سودجویی و عوام فریبی قشری خاص هستند.

«سلطانی» قیمت گوشت در بازار داخل را تابع عرضه و تقاضا دانست و گفت: با توجه به آنکه اتحادیه گوشت گوسفندی و گاوی و همچنین اتحادیه دامداران مجوزی در خصوص پرورش دام‌های لاکچری صادر نکرده است، بنابراین گوشت‌های به اصلاح لاکچری با نرخ‌های دلخواه فروشندگان در بازار عرضه می‌شود.

مدیر عامل اتحادیه دامداران با اشاره به اینکه تفاوتی در کیفیت گوشت توزیعی شمال و جنوب شهر وجود ندارد، بیان کرد: با توجه به آنکه عمده دام‌های توزیعی مربوط به استان کردستان و تمامی از کیفیت بالایی برخوردار است، اما فروشندگان برخی مغازه‌ها با روش‌های خاص اقدام به عرضه گوشت با نرخ‌های گزاف در بازار می‌کنند.

سودآوری برخی فروشندگان با عرضه گوشت های لاکچری در بازار

«منصور پوریان» رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور فروش گوشت لاکچری را غیر قانونی دانست و گفت: با توجه به فراوانی گوشت، برخی افراد سودجو در فضای اینترنتی و فروشگاه‌های شمال شهر به دنبال سودآوری کاذب و حفظ وضع موجود هستند، در حالیکه امسال به سبب شرایط مساعد اقلیمی با افزایش تولید و عرضه در بازار روبرو هستیم.

وی افزود: با توجه به روند نزولی قیمت گوشت، برخی فروشندگان در صدد حفظ گرانی‌های قبلی در بازار هستند، این در حالی است که به سبب ازدیاد عرضه، فروشندگان وارد فضای رقابتی شدند.

پوریان عرضه گوشت‌های لاکچری را یک جریان سازی برای حفظ گرانی‌های موجود در بازار برشمرد و گفت: با توجه به آنکه تفاوتی میان شرایط پرورش دام‌های تولیدی وجود ندارد، اما برخی افراد اذعان می‌کنند که دام‌های لاکچری در دامداری‌های خاص با علوفه متفاوت پرورش داده می‌شود، در حالیکه چنین اظهاراتی واقعیت ندارد و تمامی دام‌ها از گندم، جو و کاه تغذیه می‌کنند.

رئیس صادرکنندگان دام کشور ادامه داد: در شرایطی که قیمت دام زنده و گوشت قرمز روند نزولی به خود گرفته است و همواره با ترافیک دام در سطح دامداری‌ها روبرو هستیم، همانند گذشته برخی افراد موضوع گوشت‌های لاکچری را در سایت‌های اینترنتی و برخی فروشگاه‌ها مطرح کردند تا بتوانند سود‌های هنگفتی را از این محل به جیب بزنند.

وی قیمت کنونی هر کیلو گوشت گوسفندی را ۹۵ هزار تومان و گوشت گوساله ۸۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: با وجود عرضه گوشت‌های لاکچری با نرخ‌های گزاف در بازار امکان خرید برای تمامی اقشار جامعه وجود ندارد و از طرفی به سبب آنکه موقعیت و شرایط متفاوتی در پرورش دام نداریم، از این رو بیان اظهاراتی مبنی بر عرضه گوشت‌های لاکچری بیشتر فضاسازی است تا واقعیت.

«احمد مقدسی» رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور نیز درباره اینکه آیا عرضه گوشت لاکچری صحت دارد، اظهار کرد: گوشت لاکچری همان گوشت ویل است که هم اکنون در برخی مناطق شمال شهر عرضه می‌شود.

وی عرضه گوشت لاکچری با نرخ‌های فعلی را اجحاف در حق مصرف کنندگان دانست و گفت: گوساله‌های ویل یا به اصطلاح لاکچری تنها باید شیر مصرف کنند تا خوراک آن‌ها حاوی آهن نباشد، اما عرضه با نرخ‌های یک میلیون تومان به بالا اجحاف در حق مصرف کننده است که تنها عده‌ای خاص قدرت خرید آن را دارند.

مقدسی ادامه داد: اگرچه در شرایط فعلی تنها عده‌ای خاص اقدام به خرید گوشت‌های به اصطلاح لاکچری در بازار می‌کنند، اما بدانند گوشت‌های توزیعی به هیچ عنوان گوشت ویل نیست.

رئیس انجمن صنفی گاوداران در پایان با بیان اینکه شرایط پرورش دام‌های لاکچری با دیگر دام‌ها متفاوت است، تصریح کرد: البته شرایط پرورش این دام‌ها به حدی سخت است که با اذعان فروشندگان این گوشت‌ها تفاوت معناداری دارد.

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
Vet.
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
0
0
احتراماً.

جای بسی تعجب است.
_ گوشت لاکچری.
_ گوشت ویل.
عدالت خواه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
0
0
فریبکاران لاکچری = گوشت های لاکچری!!!!!
مجوزی بنام " گوشت لاکچری" و" گوشت ویل" وجود ندارد،
این فریبکاران، مردم را چه پنداشته اند؟
ورود سازمان دامپزشکی و غذا و دارو به موضوع مهم فوق یک ضرورت است.
نظر شما
ادامه