کد خبر: ۵۳۴۳

حکیم مهر - در راستای اجرای سیاست‌های کلی اصلی 44 قانون اساسی و اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، توافقنامه‌ای در خصوص اجرای طرح بهینه سازی مصرف سوخت و تهویه در مرغداری‌ها و گاوداری‌های کشور بین معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور و اتحادیه‌های سراسری مرغداران و دامداران ایران منعقد شد.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به انعقاد توافقنامه‌ اجرای طرح بهینه سازی مصرف سوخت تصریح کرد: به منظور بهینه سازی مصرف سوخت و تهویه مناسب از طریق تجهیز و بهسازی سالن‌های مرغداری و گاوداری برای کاهش هزینه‌های تولید، ارتقاء بهره‌وری منابع تولید، توافقنامه سه جانبه اجرای طرح بهینه سازی مصرف سوخت مرغداری‌ها و گاوداری‌ها بین معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی بعنوان کارفرما، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور بعنوان ناظر فنی و اتحادیه‌های سراسری مرغداران و دامداران ایران بعنوان مجری طرح امضا شد.

عباسی با اشاره به قانون نظام جامع دامپروری گفت: بیش از 90 درصد آیین نامه‌های مربوط به این قانون آماده و در دستور کار دولت است و به مرور زمان ابلاغ خواهد شد.

معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، بهینه سازی مصرف سوخت در مرغداری ها و گاوداری‌ها را از طرح‌های در دست اجرا عنوان کرد و گفت: با همکاری سازمان نظام مهندسی کشاورزی این دو طرح را عملیاتی می‌کنیم و دو طرح خرید و تامین تلیسه و گاوشیری و طرح افزایش تولید مثل و دوقلوزایی را نیز در دست اقدام داریم.

وی در ادامه افزود: طرح بهینه سازی مصرف سوخت در مرغداری‌ها ظرف مدت پنج سال در 17 هزار و پانصد مرغداری اجرا خواهد شد که منجر به اقتصادی شدن تولید و کاهش هزینه هیا سوخت تا 30 درصد می‌شود. براساس برنامه پیش بینی شده در سال 90 حدود 9 هزار واحد را تجهیز خواهیم کرد و در این راستا تفاهم نامه همکاری با سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در زمینه نظارت و آموزش منعقد گردید. اعتبار پیش بینی شده برای این طرح 962 میلیارد تومان است که به طور متوسط 55 میلیون تومان برای هر واحد مرغداری در نظر گرفته شده است.

عباسی دو روش را در اجرای این طرح‌ها مناسب دانست و گفت: برای اجرای این طرح‌ها به دو روش عمل خواهیم کرد. روش‌ اول با مشارکت بانک کشاورزی و به صورت قرض الحسنه 4 درصد، اعتبارات در اختیار تولیدکنندگان قرار خواهد گرفت و در روش دوم به صورت خود اجرایی با همکاری صندوق حمایت از سرمایه گذاری کشاورزی انجام می‌دهیم که 30 درصد به صورت بلاعوض در اختیار تولید کننده قرار می‌دهد و 70 درصد برعهده تولید کننده است.

معاونت امور تولیدات دامی در خصوص طرح بهینه سازی مصرف سوخت در گاوداری‌ها اظهار کرد: برای اجرای این طرح در 10 هزار گاوداری اعتبار 300 میلیارد تومانی برای مدت پنج سال در نظر گرفته شده است. این طرح برای گاوداری‌های بالای 20 راس مورد استفاده خواهد بود که متوسط اعتبار برای هر واحد را حدود 30 میلیون تومان پیش بینی کردیم.

 

نظر شما
ادامه