کد خبر: ۵۴۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - رییس مرکز تحقیقات مقاومت های دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: هرچه آنتی بیوتیک بیشتر مصرف شود به همان نسبت مقاومت بدن در برابر آن بیشتر می شود.

دکتر رستگار لاری رئیس مرکز تحقیقات مقاومت دارویی و استاد گروه میکروب شناسی با اشاره به مشکلات مصرف نادرست آنتی بیوتیک ها گفت: مشکلی که در هزاره سوم با آن روبه رو هستیم نحوه مصرف آنتی بیوتیک و رعایت الگوی صحیح مصرف است، چرا که هر چه انتی بیوتیک بیشتر تجویز و مصرف شود به همان نسبت مقاومت ایجاد می شود.
دکتر رستگار در پاسخ به این سوال که چه عواملی در مصرف نادرست آنتی بیوتیک ها نقش دارند افزود: از بین رفتن علائم بالینی دلیل بر این نیست که درمان کامل صورت گرفته است، بلکه باید طول درمان کامل شود.
دکتر رستگار با تاکید بر اینکه آنتی بیوتیک را نمی توان ناقص مصرف کرد یا میزان مصرف آن را به تدریج کاهش داد گفت: آنتی بیوتیک را باید در یک فاصله زمانی مشخص مصرف کرد حتی اگر علایم بالینی از بین رفته باشد.
وی در بیان دیگر عوامل تاثیرگذار در مقاومت داروهای ضد میکروبی افزود: داروخانه ها بدون نسخه پزشک اقدام به فروش آنتی بیوتیک می کنند که این امر باعث ترویج خود درمانی می شود.
وی با اشاره به دیگر عامل شیوع مقاومت داروهای ضد میکروبی گفت: آنتی بیوتیکی که برای پیشگیری از بیماری طیور مورد استفاده قرار می گیرد و از طریق آب مصرفی وارد بدن آن می شود عامل دیگر مقاومت داروهای ضد میکروبی است چرا که اگر هنگام طبخ غذا گوشت به درستی پخته نشود این آنتی بیوتیک وارد بدن انسان شده و میکروب ها را مقاوم می کند.
دکتر رستگار با اشاره به شعار امسال هفته سلامت مبنی بر پیشگیری از مقاومت های ضد میکروبی گفت: با توجه به اینکه سازمان بهداشت جهانی سال 90 را با عنوان مقاومت های میکروبی نام گذاری کرده است در هفته سلامت که فروردین ماه برگزار می شود مرکز تحقیقات مقاومت های میکروبی می تواند نقش مهمی را ایفا کند.

 

خبر مرتبط :

اظهارات دکتر علی رسولی (عضو هیأت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران) درباره علت بروز مقاومت آنتی‎بیوتیکی

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۷
0
1
پخت غذا فقط روی برخی از آنتی بیوتیک ها اثر دارد و روی برخی دیگر بی اثر است و در مورد برخی از آنتی بیوتیک ها آنها را حتی به مواد خطرناک تری هم تبدیل می کند (چون ایزومریزه می شوند)
نظر شما
ادامه