کد خبر: ۵۴۵۴

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی اصفهان، خراسان رضوی، مازندران و خراسان شمالی

 

کشتارگاه دام مشترک بخش میمه و وزوان در اصفهان افتتاح و راه اندازی شد
 
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شاهین شهر و میمه از پیگیریهای مستمر و جدیت همکاران این شبکه و مشارکت قابل تحسین بخش خصوصی در تجهیز و راه‌اندازی کشتارگاه تقدیر کرد.


دکتر حق شناس در رابطه با افتتاح کشتارگاه دام میمه و وزوان اعلام کرد: پس از پیگیریهای مستمر و دائم این شبکه در خصوص راه‌اندازی کشتارگاه دام بخش میمه و جلوگیری از کشتارهای غیر مجاز دام و عرضه گوشتهای سالم و بهداشتی و با مهر و تائیدیه دامپزشکی در این بخش که دروازه ورودی استان اصفهان می باشد، با مشارکت فعال بخش خصوصی افتتاح شد.
این کشتارگاه فعالیت خود را زیر نظر شبکه دامپزشکی شهرستان آغاز کرده و در عرضه گوشت سالم و بهداشتی در این بخش و شهرستان نقش مهمی خواهد داشت.

 

--------------------------------------

 

افزایش 18 میلیون دلاری صادرات فرآورده های خام دامی از مرزهای خراسان رضوی
 
اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی از افزایش 18 میلیون دلاری صادرات انواع کالاهای مرتبط با دام و طیور در سال 89 نسبت به سال قبل از آن خبر داد.
مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی با اعلام این خبر اظهارداشت: طی سال 1389 بیش از  25 هزارتن انواع انواع کالاهای مرتبط با دام و طیور با مجوز این اداره کل به کشورهای دیگر صادر شده است که 56 میلیون دلار ارزش داشته و نسبت به سال 88 از لحاظ وزنی نیز از رشدی معادل 9 هزارتن برخوردار بوده است.
دکتر ناصر مرگان ازغدی دقت در بررسی محموله های صادراتی و وارداتی را از جمله مواردی دانست که نقش مستقیمی در سلامت جامعه و اقتصاد کشور دارد و یادآور شد: پذیرش محموله های صادراتی مرتبط با دام و طیور جمهوری اسلامی در دیگر کشورها منوط به داشتن گواهی معتبر دامپزشکی است و این مهم در زمینه محموله های وارداتی نیز صادق است و تا محموله ای دارای گواهی معتبر دامپزشکی از کشور مبدا نباشد، اجازه ورود به کشور را نخواهد داشت و بر این اساس کلیه محموله ها در سامانه یکپارچه قرنطینه دامی سازمان دامپزشکی کشور به صورت آنلاین ثبت می گردد.
وی عمده کالاهای صادراتی طی سال گذشته را شامل انواع فرآورده های خوراکی و غیرخوراکی خام دامی دانست و مقصد صادرات استان در این حوزه را کشورهای عضو اتحادیه اروپا، آسیای میانه و حوزه خلیج فارس ذکر کرد. مدیر کل دامپزشکی استان میزان واردات انواع کالاهای مرتبط با دام و طیور را نیز طی مدت یادشده 349 هزار تن دانست که نسبت به سال قبل از آن بیش از 84 هزار تن کاهش را نشان می دهد. وی با اشاره به نقش ترانزیت در گردش اقتصادی، گفت: در سال قبل، 29 هزار تن کالاهای مرتبط با دام و طیور از طریق مرز های استان به منظور ترانزیت وارد کشور شده که پس از بررسی مدارک بهداشتی به منظور خروج از مرزهای دیگر به آن ها اجازه ترانزیت داده شده است که این رقم نیز با افزایش9 هزار تنی نسبت به سال 88 روبرو بوده است.

 

---------------------------------------

 

معدوم‌سازی بیش از 12 تن جو دامی وارداتی در یکی از بنادر تجاری مازندران
 
مدیر کل دامپزشکی مازندران گفت: بازرسان بهداشتی دامپزشکی در طی بازرسی از یکی از بنادر تجاری در شمال کشور از دو محموله وارداتی جو دامی به میزان تقریبی 5 هزار تن مقدار، 12560کیلوگرم از محموله یاد شده را بعلت آلودگی های ارگانولپتیکی ضبط و طی بررسی بعمل آمده غیر قابل مصرف دامی تشخیص دادند که با حضور نمایندگان قانونی شرکت واردکننده و دستور مقام قضایی محموله مذکور معدوم گردید.
دکتر مختاری افزود: صدور مجوز بهداشتی واردات(VIP) مواد اولیه و خوراک آماده دام، طیور و آبزیان و بازدید و نمونه برداری از کالا و ترخیص قطعی از مبادی ورودی مجاز کشور یکی از وظایف مهم اداره کل دامپزشکی استان مازندران است و کارشناسان بهداشتی دامپزشکی مازندران نیز با انجام نمونه‌برداری و انجام آزمایشات لازم از نهاده های دامی وارداتی از بنادر تجاری استان در صورت سالم بودن محموله و عاری بودن محموله از نظر میکروبی، قارچی و شیمیایی نسبت به صدور مجوز جهت ترخیص کالا اقدام می‌کنند.
مدیر کل دامپزشکی مازندران محموله هایی نظیر جو و گندم دامی، کنجاله کلزا و کانولا، ذرت دامی  و کنسانتره های خوراک دامی را از این قبیل محموله ها عنوان کرد.

----------------------------------------

 

صدور 129 هزار و 296 رأس دام زنده از خراسان شمالی به سایر استان‌‌ها
 
رئیس اداره قرنطینه اداره کل دام پزشکی خراسان شمالی ضمن بیان این مطلب،همکاری نیروی انتظامی و اداره کل حمل و نقل و پایانه ها را درکنترل ورود و خروج غیرمجاز دام زنده در استان مؤثر دانست و گفت:براساس توافق نامه منعقد شده با اداره کل حمل و نقل و پایانه ها، صدور بارنامه برای حاملان دام زنده،مستلزم اخذ مجوز بهداشتی از اداره کل دام پزشکی است.
قاسمی فر افزود:با راه اندازی سامانه اینترنتی یکپارچه قرنطینه،صدور هرگونه مجوز بهداشتی در این سامانه از طریق شبکه های دامپزشکی شهرستان ها قابل رویت است.
وی افزود:اعلام وصول یا تأیید تخلیه نهایی محموله از سوی استان مقصد در سامانه،برای صدور مجوزهای بعدی ضروری است و اگر محموله ای به مقصد نرسد؛مجوز جدیدی برای حامل آن محموله صادر نمی شود تا به این طریق، روند نقل و انتقال محموله های دامی در کنترل سازمان دام پزشکی کشور باشد.
وی اظهار کرد:هم اکنون کنترل گواهی نامه حمل بهداشتی – قرنطینه ای دام زنده از طریق پیام کوتاه نیز انجام می شود.
وی تاکیدکرد:طی 11 ماه امسال 622 تن گوشت قرمز و سفید و 34 هزار و 890تن شیر خام با صدور گواهی بهداشتی - قرنطینه ای از استان خارج شد.
وی افزود:دراین مدت 36 هزار و 680 جلد پوست دام و 431 هزار و 614 کیلوگرم پشم نیز به خارج از استان ارسال شد.
وی تصریح کرد:در مدت یاد شده 3 هزار و 739 دستگاه خودروی حامل دام زنده و فرآورده های خام دامی در پست قرنطینه «چمن بید» نظارت شد که 3 هزار و 672 مورد دارای مجوز بوده و 65 مورد بدون مجوز به استان برگشت خورده است.
وی اضافه کرد:امسال تاکنون هیچ دام زنده ایاز خراسان شمالی به خارج از کشور صادر نشده است.

 

 

نظر شما
ادامه