کد خبر: ۵۵۳۵
میزان خسارت وارده غیر قابل تصور است فعلا تولیدات تخم مرغ 4 استان (تهران، قم، البرز و قزوین) به صفر رسیده است در حالی که قبلا 52 درصد تخم‌مرغ کشور را تولید می‌کردند / از تاریخ ششم بهمن ماه 89 این بیماری در کشور شروع شد، اما متاسفانه تاکنون مرجع رسمی این بیماری را اعلام نکرده است...
nabi.JPG

حکیم مهر - خبرگزاری فارس نوشت : عضو هیئت مدیره مرغداران تخمگذار تهران با بیان اینکه برخی اخبار حاکی از گسترش شیوع بیماری آنفلوآنزای مرغی در 13 استان کشور است، گفت: دولت باید برنامه استراتژیک برای مقابله با این بیماری داشته باشد اما در طول این مدت حتی هیچ مرجع رسمی وجود این بیماری را اعلام نکرده است.

دکتر ناصر نبی‌پور در خصوص شیوع آنفلوآنزای پرندگان اظهار داشت: از تاریخ ششم بهمن ماه 89 این بیماری در کشور شروع شد، اما متاسفانه تاکنون مرجع رسمی این بیماری را اعلام نکرده و تنها نمایندگان مجلس و کسانی که به عواقب این بیماری واقف هستند در این زمینه هشدار داده‌اند.
عضو هیئت مدیره مرغداران تخمگذار تهران در پاسخ به اینکه گفته می‌شود این بیماری به 13 استان کشور شیوع پیدا کرده گفت: من هم چنین خبری را شنیده‌ام و زمانی که گفته می‌شود گزارشات استانی هم داشته پس واقعیت دارد.
نبی‌پور گفت: مرحله معدوم‌سازی طیور به ویژه در 4 استان کشور مانند تهران، قم، البرز و قزوین انجام شده و مراحل آماده‌سازی را در مرغداری‌ها انجام می‌دهند.
وی با انتقاد از اینکه دولت در حال حاضر برنامه جدی برای مقابله با این بیماری ندارد، گفت: با شیوع این بیماری تولید از بین می‌رود و کشور مجبور می‌شود از کشوری مانند ترکیه تخم‌مرغ وارد کند، واحدها خالی شده و در حال حاضر تعداد زیادی کارگر بیکار شده‌اند.
نبی پور ادامه داد: خسارت در حال حاضر غیرقابل تصور است، صاحبان تولید‌ی‌ها شاید بتوانند 50 درصد خسارت وارده را جبران کنند، اما از عهده جبران 50 یا 60 درصد بقیه برنمی‌آیند.
نبی‌پور در مورد میزان خسارت وارده از طریق بیماری آنفلوآنزا تاکید کرد: میزان خسارت وارده غیر قابل تصور است فعلا تولیدات تخم مرغ 4 استان (تهران، قم، البرز و قزوین) به صفر رسیده است در حالی که قبلا 52 درصد تخم‌مرغ کشور را تولید می‌کردند.
وی افزود: این بیماری به مرغ‌های گوشتی هم وارد شده، زیرا این بیماری ویژه پرندگان است و هیچ تفاوتی نمی کند.
عضو هیئت مدیره مرغداریهای تخمگذار افزود: واقعیت این است که این بیماری آنفلوآنزای فوق حاد دستگاه تنفسی و از نوع H5 است و تنها راه کنترل آن معدوم‌سازی گله‌های مبتلاست.
وی گفت: این بیماری در اکثر کشورها مانند آذربایجان شوروی، چین، ژاپن و کره بوده است.
نبی‌پور راهکار و مبارزه را سنگین دانست و گفت: معدوم‌سازی، قرنطینه کردن، آماده‌سازی، پاکسازی، ضدعفونی و برنامه برای جوجه‌ریزی است و دقیقا باید همانند پروتکل‌های جهانی عمل شود.
وی افزود: این بیماری چون به صورت نهفته در اردک، غاز و پرندگان آبزی وجود دارد، اما به صورت آشکار در مرغ‌ها نمایان می‌شود و امکان شیوع آن سهل‌تر است.
نبی‌پور گفت: این بیماری مشترک بین انسان و دام است که هنوز در ایران گزارش انسانی نداشته اما 115 مورد در کشور مصر گزارش شده است.
رئیس هیأت مدیره جامعه دامپزشکان ایران گفت: دولت باید استراتژی مقابله با این بیماری را داشته باشد و اگر در شرایط فعلی برای جوجه‌ریزی مجوز بدهند منطقی نیست که این کار انجام شود.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه