کد خبر: ۵۵۴۷۴

رییس اداره نظارت بر حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: براساس بررسی‌های میدانی و پایش‌های انجام شده در سطح تالاب‌ها و زیستگاه‌های استان، هیچ موردی از مرگ‌ و میر پرندگان وحشی یا علائم بیماری در آنها مشاهده نشده‌است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «امید یوسفی» اظهار داشت: تمامی ۷۰ زیستگاه‌ پرندگان وحشی در استان شامل تالاب‌ها، سدها، رودخانه‌ها، آبگیرهای طبیعی و مصنوعی و آب‌بندها به صورت مستمر پایش شده و هیچگونه موردی از مرگ و میر و حتی تغییر رفتار پرندگان در آن دیده نشده است.

وی بیان کرد: سالانه هزاران قطعه انواع پرندگان از سرزمین‌های شمالی و سیبری برای استراحت و یا زمستان گذرانی وارد تالاب‌ها و زیستگاه‌های آبی آذربایجان‌غربی می‌شوند از این‌رو پایش این پرندگان از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با بیان اینکه تا مساعد بودن شرایط جوی پرندگان نیز در این زیستگاه‌ها می‌مانند، افزود: افزایش میزان حضور محیط‌بانان در زیستگاه‌ها جهت جلوگیری از شکار غیرمجاز، بررسی و پایش زیستگاه توسط کارشناسان، افزایش آمادگی نیروهای استان در برابر بروز بحران‌های احتمالی از جمله مرگ و میر و آتش‌سوزی و سایر حوادث از برنامه‌های این بخش برای حفاظت از حیات وحش است.

وی با اشاره به تداوم طرح سرشماری زمستانی، پرندگان آبزی و کنارآبزی در استان بیان کرد: این سرشماری همزمان با سراسر کشور از ۱۲ دی‌ماه آغاز شده است و به منظور آگاهی از وضعیت جمعیت پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی و با مشارکت ۲۰ پرنده‌نگر در قالب ۱۲ تیم در ۳۰ زیستگاه پرندگان استان انجام می‌شود.

«یوسفی»، پیش‌بینی کرد امسال نیز همچون سال گذشته بیش از ۵۰ هزار قطعه انواع پرندگان وحشی آبزی و کنارآبزی در سطح زیستگاه‌های استان سرشماری شود

آذربایجان‌غربی با دارا بودن بیش از ۳۰۰ گونه از انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی و بیش از ۷۰ تالاب دایمی و فصلی یکی از مهمترین مکان‌های مهاجرت و زیست انواع پرندگان است.

حدود دو هفته گذشته اخباری مبنی بر تلفات تعداد زیادی پرنده در تالاب «میانکاله» دست به دست شد که نگرانی زیادی به همراه داشت؛ بعد از آن سازمان‌های مربوطه از جمله حفاظت محیط زیست و دامپزشکی وارد عمل شدند و در اولین حرکت به جمع‌آوری لاشه‌ها اقدام کردند تا از تلف شدن پرندگان بیشتر بر اثر تغذیه از لاشه‌ها جلوگیری کنند.

سازمان دامپزشکی هم‌زمان اقدام به نمونه‌برداری و آزمایش از لاشه‌ها کرد و در مراحل اولیه بیماری آنفلوآنزا و نیوکاسل را رد کردند که بعد از انجام آزمایشات تخصصی اعلام داشتند که علت تلف شدن پرندگان، سم بوتولیسم است؛ بوتولیسم تیپ C نوعی بیماری برای پرندگان و آبزیان است که بر اثر میکروب کلوستریدیوم بوتولینوم ایجاد و به آن مسمومیت طبیعی هم گفته می‌شود.

 

نظر شما
ادامه