کد خبر: ۵۵۴۸

حکیم مهر - محققان گیاهان دارویی کشور موفق به تهیه فرآورده دارویی (ZAGROL-C) شدند.

دکتر علی صالح‌نیا، مدیرعامل لابراتوار تحقیقات کاربردی گیاهان دارویی لرستان اظهار کرد: استفاده از آنتی بیوتیک و داروهای شیمیایی و پسماند این داروها در بدن مرغ در صنعت مرغداری، اثرات نامطلوبی بر سلامت انسان به عنوان مصرف کننده می‌گذارد.

وی با بیان این که فرآورده گیاهی زاگرول می‌تواند به عنوان پیش‌گیرنده بیماری‌های عفونی ماکیان (ضد عفونی کننده آب وغذای مرغ‌ها) واحدهای مرغداری از مصرف آنتی بیوتیکها بی نیاز کند، تصریح کرد: در این طرح برای جلوگیری از پسماند آنتی بیوتیک‌ها ومتابولیت‌های عفونی در بافتهای بدن مرغ و همچنین بدن انسان به عنوان مصرف کننده، این فرآورده گیاهی را تهیه کرده‌ایم که از روز اول جوجه ریزی وارد آب مصرفی آن‌ها می‌شود و اجازه رشد به عوامل بیماری‌زا (میکروبها) نمی‌دهد. این فرآورده گیاهی با پیشگیری از بیماری‌های عفونی باعث کاهش مصرف جیره غذایی در مرغداری‌ها وافزایش چشمگیر نسبت مصرف گوشت تولیدی به غذای مصرفی مرغها می‌شود.

صالح‌نیا در خصوص چگونگی تاثیر این فرآورده دارویی بر متابولیسم بدن مرغ خاطرنشان کرد: فرآورده گیاهی زاگرول ضد عفونی کننده محیط تنفسی نیز بوده و با مهار بیماریهای مسهل ازتولید آمونیاک و سایر عوامل بودار محیط مرغها، همچنین کلوخه شدن پوشال کف محیط مرغداری‌ها، مانع بوی نامطبوع مرغداری‌ها و پیشگیری از تحریکات تنفسی مرغ‌ها می‌شود.

مدیرعامل لابراتوار تحقیقات کاربردی گیاهان دارویی لرستان درباره تاثیر زاگرول بر افزایش رشد مرغ گفت: مصرف این فرآورده دارویی می‌تواند مرگ و میر گله‌های مرغ را تا 3 درصد کاهش داده، حدود 50 گرم به ازای هر مرغ به وزن گوشت آن اضافه کند و به همان میزان از چربی در بدن این حیوان بکاهد.

وی در پایان با بیان این که فرآورده دارویی نام برده، در سطح پایلوت تولید شده است، تصریح کرد: حدود 12 سال بر روی گیاه بومی مورد نظر کار شده و پس از بررسی‌های علمی با همکاری دانشگاهای کشور به این نتیجه رسیدیم که از مهمترین اثرات این دارو خواص ضدعفونی کنندگی محیط زنده است تا به عفونت‌های میکروبی دچار نشود؛ در نهایت این تحقیق منجر به تولید مرغ سالم (بدون پسماند متابولیت‌های آنتی‌بیوتیکی و عفونی) و در روند سلامت، موجب پیشگیری از مسمومیت‌های غذایی و بیماریهای متعاقب آن می‌شود. همچنین مرغ تولیدی با این رژیم دارای کیفیت کاملا متفاوت از لحاظ بو، رنگ و طعم گوشت است.

 

نظر شما
ادامه