کد خبر: ۵۵۶۶۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی:
«دکتر حمید رمضانی» گفت: به طور قطع نمی‌توان درباره علت مرگ توکاهای گلوسیاه اظهار نظر کرد ولی خوردن هسته انگور که برای ساخت مشروب مورد استفاده قرار گرفته و در طبیعت رها شده، یکی از فرضیه‌ها است ...

حکیم مهر: وجود هسته‌های انگور در چینه‌دان توکاهای گلوسیاه تلف شده در بجنورد، احتمال مسمومیت الکلی این پرندگان مهاجر را قوت بخشیده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، بر اساس اعلام برخی پرنده شناسان، با توجه به وجود هسته انگور در چینه دان پاره شده توکاهای گلوسیاه مهاجر، این احتمال وجود دارد که این پرندگان از هسته انگورهایی تغذیه کرده باشند که برای ساخت مشروب مورد استفاده قرار گرفته است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی روز یکشنبه گفت: هنوز به طور قطع نمی توان درباره علت مرگ توکاهای گلوسیاه اظهار نظر کرد ولی خوردن هسته انگور که برای ساخت مشروب مورد استفاده قرار گرفته و در طبیعت رها شده، یکی از فرضیه ها است.

«دکتر حمید رمضانی» اظهار داشت: البته خوردن هسته انگور، زمانی که به میزان زیاد باشد، می تواند منجر به تولید نوعی سم در بدن شود و در محلی که توکاهای تلف شده بجنورد در آن پیدا شده نیز چند درخت انگور وجود دارد که احتمال می رود این پرندگان از باقیمانده میوه این تاک ها خورده باشند.

وی افزود: خوردن کشمش هایی که در تولید آن از ماده گوگرد استفاده شده هم، فرضیه دیگری است که در مورد دلیل مرگ این پرندگان مهاجر مطرح شده است.

رمضانی خاطرنشان کرد: هنوز علت مرگ توکاها مبهم است، نمونه هایی که به دست دامپزشکی استان رسید، ۲ سه قطعه بود که برای انجام آزمایش ها کم بود اما آنچه مهم تر است، نبود نگرانی در خصوص وجود زمینه بیماری های مسری در این پرندگان است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی افزود: نمونه جسد توکاهای تلف شده، برای بررسی بیشتر و تشخیص علت مرگ، به مشهد ارسال شد و البته نتایج آزمایش ها نشان داد که علت مرگ، بیماری نیوکاسل و یا آنفلوآنزا، که قابلیت سرایت به انسان را هم دارد، نبوده است.

بر اساس اعلام دامپزشکی خراسان شمالی، نتیجه آزمایش، حکایت از آن دارد که مسمومیت این پرندگان با فسفر، کلر و یا سموم جونده کش هم منتفی است.

حدود نیمه بهمن ماه جاری لاشه ۳۰ قطعه توکای گلوسیاه مهاجر تلف شده، از سوی شهروندان بجنوردی در جوی آب و معابر اطراف میدان بازرگانی این شهر پیدا و به محیط زیست گزارش شد که از آن زمان پیگیری برای کشف علت مرگ این پرندگان توسط ادارات کل محیط زیست و دامپزشکی خراسان شمالی آغاز شد.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند.  

برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.  

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست پلنگ است، با گستره ۱۹۴ هزار و ۱۴۱ هکتار مدیریت می کند.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
0
1
دنبال اتیولوژی در مواردی باشید که تازه و برای اولین بار اتفاق افتاده باشد. بعضی از رفتارها ازجمله وجود کشمش ممکن از سالیان قبل هم وجود داشته باشد. بیناری نیوکاسل و بیماری های عفونی طو ی است که شما هم باید پرنده مریض داشته باشید و و هم مرده و یا تلفات از انواع پرندگان مختلف باید مشاهده شود. بنابراین تغییرات اکوسیستمی و زیستی را در منطقه با همکاری های چند دستگاه دیگر مطالعه کنید. و چینه دان چند پرنده سالم را زنده گیری کنید و مقایسه داشته باشید و...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
0
5
تو رو خدا تکرار نکنید
مرغ تریاکی کم بود ، الکی هم اضافه شد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
همین جوری شایعه ایجاد میشه
K1
|
Korea (the Republic of)
|
۰۷:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
0
1
مسئولین سازمان دامپزشکی ................
نظر شما
ادامه