کد خبر: ۵۵۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - مقاومت آنتی بیوتیکی در باکتری‌های منتقل شونده از راه غذا به یک مسئله مهم بهداشتی تبدیل شده و به میزان زیادی با استفاده از آنتی بیوتیک ها در صنایع دامپروری مرتبط است.

مرکز تحقیقات مقاومت‌های میکروبی دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد: به علت اندازه بزرگتر و پیچیدگی دامداری‌های مدرن، موانع زیادی بر سر راه استفاده دقیق و حساس آنتی بیوتیک‌ها وجود دارند.

بنا بر این گزارش، باکتری‌های منتقل شونده از راه غذا، پاتوژن‌های فرصت طلب، باکتری‌هایی که دارای ژن‌های مقاومت آنتی بیوتیکی یکسان و مکانیسم‌های انتقال ژن مشابه بین میکروفلور انسانی و حیوانی از جمله باکتری‌هایی هستند که در حیوانات به آنتی بیوتیک‌ها مقاوم می‌شوند.

این گزارش اضافه می کند: در حال حاضر بروز مقاومت آنتی بیوتیکی در صنایع دامپروری و دامپزشکی به میزان بالایی گزارش شده است که عفونت‌های گوارشی، تنفسی و پوستی، آبسه‌ها و عفونت‌های استخوانی مهمترین بیماری‌های عفونی دامی به شمار می‌روند.

بنا بر اعلام مرکز تحقیقات مقاومت‌های میکروبی، در طی 5 سال گذشته بیش از یک میلیون تن آنتی بیوتیک در بیوسفر رها شده است و در حدود 50 درصد از این مقدار در مصارف دامی و کشاورزی استفاده شده است.

این گزارش حاکیست، بسیاری از پاتوژن‌های منتقل شونده از طریق غذا و باکتری‌های فرصت طلب، می‌توانند در غذای حیوانات رشد کرده و بدین طریق وارد گوشت، محصولات لبنیاتی و حتی سبزیجات تازه ( زمانی که با کودهای حیوانی تغذیه می‌شوند) شوند.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر رسولی
|
-
|
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۵
0
0
بنده که متوجه نشدم گزارش برای چه کسی و یا کسانی و یا برای چه منظوری ارائه شده و اساس مطالب این گزارش چیست؟
نظر شما
ادامه