کد خبر: ۵۶۲۶۸
تعداد نظرات: ۶ نظر
 
 

یک دامپزشک با تحلیل اخبار منتشر شده درخصوص ابتلای حیوانات خانگی به کووید۱۹، گفت: این اخبار مبنای علمی ندارد، اما باید از تماس مستقیم با حیوانات بپرهیزیم چون می‌توانند ناقل باشند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، خبری در رسانه‌ها در حال بازنشر است حاکی از مثبت شدن تست کووید ۱۹ یک سگ در هنگ کنگ است. «دکتر رکسانا سرابندی» دامپزشک به تحلیل این خبر و اخبار مشابه آن پرداخته و گفت: در مرجع این خبر که به نظر می‌رسد اولین بار رسانه انگلیسی دیلی میل است، گفته شده که دومین سگ از نژاد ژرمن شپرد تست کوویدش مثبت شده است. اما درباره اینکه برای این سگ اول چه اتفاقی افتاده است صحبتی به میان نمی‌آورد.

وی ادامه داد: در واقع تاکنون علت مرگ سگ اول مشخص نیست به این دلیل که سگ مبتلا هیچ علامتی از بیماری را بروز نداده و همچنین صاحب حیوان اجازه کالبدگشایی و نکروپسی پس از مرگ را نداده است، در نتیجه با توجه به این‌که علت مرگ تنها با کالبدگشایی و نمونه‌گیری توسط متخصص پاتولوژی قابل تأیید است، علت مرگ این حیوان مشخص نیست.

سرابندی با اشاره به اینکه نتیجه تستی که از مخاط بینی و حلق این حیوان به‌دست آمده به معنای ورود ویروس به بدنش باشد قابل تأیید نیست، گفت: صاحب ۶۰ ساله این سگ مبتلا به کرونا بوده و همانگونه که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا گفته است مشخص نشده که چرا تست این سگ مثبت شده است و آیا این مثبت خفیف شدن ناشی از عفونت، آلودگی محیط، نوعی واکنش متقاطع و یا به علت خطا در آزمایش بوده است.

به عقیده این دامپزشک بنابراین، این حیوان نه تنها علامتی از بیماری را نداشته بلکه حتی علت مثبت بودن تستش هم هرگز مشخص نشده است.

وی افزود: این حیوان مدتی در قرنطینه بوده است و ۴ روز پیش خبری منتشر شده که این سگ پس از اینکه نتیجه تست دومش منفی شد و دو روز بعد از آنکه به خانه بازگشته مرده است، اما وقتی وارد جزئیات می‌شویم می‌بینیم این سگ هیچ نوع علائمی از بیماری را نداشته است.

سرابندی با اشاره به اینکه این سگ ۱۷ سال سن داشته در حالی که عمر سگ‌های این نژاد ۱۲ تا ۱۶ سال است، ابراز داشت: از یک سگ در این سن ابتلاء به بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر انتظار می‌رود (اعم از مشکلات ناشی از کهولت سن مانند بیماری‌ها و نارسایی‌های قلبی و عروقی، مشکلات کلیوی و کبدی و …) و شاید به خاطر اینکه مدت زیادی در قرنطینه بوده تحت استرس قرار گرفته و یا شاید حتی غذا و دارویی که دریافت کرده باعث این اتفاق شده است.

وی تصریح کرد: از طرفی ما اصلاً اطلاع نداریم که این حیوان در چه شرایطی در قرنطینه نگهداری می‌شده است و تحت چه آزمایشات و یا درمان‌های دارویی قرار گرفته است؛ از طرفی حتی نمی‌دانیم نوع تغذیه این حیوان در دوران قرنطینه چگونه بوده است، آیا اصلاً مجموع این شرایط می‌توانسته منجر به تسریع زمان مرگ حیوان شده باشد یا خیر.

این دامپزشک تاکید کرد: بنابراین مطلقاً نمی‌توان علت مرگ این حیوان را از ابتلاء به کووید ۱۹ دانست، با توجه به اینکه بعد از مرگش کالبدگشایی و نمونه برداری هم نشده است.

وی با اشاره به اینکه هیچ‌گونه اطلاعات دقیقی از مورد دوم مبتلا شده گزارش نشده است، اظهار داشت: این سگ هم مثل سگ اولی هیچ علائمی نداشته و تنها به این اطلاعات که صاحبش مبتلاست بسنده شده است.

سرابندی افزود: هیچ شواهد علمی مبنی بر اینکه سگ‌ها و سایر حیوانات خانگی می‌توانند منبعی از عفونت کووید باشند، شناخته نشده است.

این دامپزشک با بیان اینکه سطح بدن حیوانات مانند انسان‌ها می‌تواند به عنوان ناقل مکانیکی ویروس کرونا باشد تاکید کرد: صاحبان حیوانات خانگی همانگونه که تاکنون بهداشت فردی خود را رعایت می‌کردند، کماکان نیز باید به توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت عمل کرده و با حفظ قرنطینه خود و حیوانشان از هرگونه بیرون رفتن‌های غیرضروری پرهیز کنند.

وی با اشاره به نظر سازمان بهداشت جهانی گفت: هنوز شواهدی مبنی بر ابتلای پستانداران به کووید ۱۹ وجود ندارد اما رعایت بهداشت فردی و عمومی، حفظ قرنطینه، عدم تماس مستقیم فرد مبتلا به بیماری با سایر افراد و همچنین حیوان خانگی می‌تواند به پیشگیری و حفظ سلامت افراد، حیوانات و جامعه کمک بسزایی کند.

سرابندی گفت: با توجه به اینکه تاکنون هیچ مورد مثبتی از ابتلاء به بیماری کووید ۱۹ در حیوانات در چین که به عنوان کشور پیدا شروع و گسترش بیماری است و تا چندی پیش بالاترین نرخ ابتلاء به بیماری را داشته است، وجود ندارد، گزارش مورد مثبت از این بیماری در هنگ کنگ خیلی از نظر آماری معنادار نیست.

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
امیر
|
United States of America
|
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
2
4
دنیا تایید کرده ............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
0
3
به خاطر حفظ کسب در امد نیایم بگوییم امکان ابتلای سگ وجود ندارد مثلا چه تحقیقی کردین که این حرفا رو میزنین؟ چرا فقط مطالبی که به به نفع تون هست رو بیان میکنن و نمیایی اون مطالبی که در تایید بیمار شدن سگ بوده رو بیان کنین ؟
مهدي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
0
4
باسلام واحترام
اول) ...............................
دوم) مدرك پژوهشي مطلب و تيترخودرا منتشربفرماييد تا براي كل دنيا منتشر كنيم تا از نگراني بيهوده اي كه گريبانگيرشان شده نجات پيدا كنند.
سوم) با توجه به اينگونه اطلاع رساني، مسئوليت عواقب ناشي از بيماري مردمي شما سعي در كم خطر جلوه دادن تماس با حيوان راداشته ايد، پس از اثبات خبري كه سايرين مبني بر آلوده شدن دوقلاده سگ درهنگ كنگ داده اند بعهده شما خواهدبود كه بايديا پذيرا باشيد ويا اصلاحيه خبر خودرا چاپ بفرماييد
چهارم- ................................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
1
2
تو اسلام وقتی گفته سگ نجس هست حتما دلیل داشته که گفته دوری کنید
ویروس شناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
1
3
با سلام خانم دکتر محترم لطفا مستندات خود را درباره اینکه این مطلب مبنای علمی ندارد منتشر بفرمایید و همراهش در زمینه آخرین مدرک تحصیلی و سوابق علمی مرتبط خودتان هم توضیح بفرمایید
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
آقای ویروس شناس! ایشان تنها به تحلیل خبری مبادرت کردند نه مطالعه تجربی و experimental.
نظر شما
ادامه