کد خبر: ۵۶۲۸۶
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
نگاه شما:
سال ۱۳۹۸ در شرایطی ‌آغاز شد که هنوز کش و قوس‌ها برای تعیین رؤسای شوراهای نظام دامپزشکی در بعضی استان‌ها ادامه داشت ...
 
 

مروری بر مهمترین چالشها، نقاط ضعف و نقاط قوت دامپزشکی کشور در سال ۹۸

دکتر بهروز کبیری

دامپزشک فعال در بخش خصوصی استان اصفهان

سال ۱۳۹۸ در شرایطی ‌آغاز شد که هنوز کش و قوسها برای تعیین رؤسای شوراهای نظام دامپزشکی در بعضی استانها ادامه داشت؛ موافقان و مخالفان که بعضاً از بین بخشهای دولتی و خصوصی بودند، جریان را تا اواسط این سال ادامه دادند و متاسفانه بخشی از فعالیت اجرایی این استانها با مشکل مواجه شد. این سؤال همیشه مطرح بود که چرا بخش خصوصی بدون داشتن ساختاری اثرگذار و همچنین بخش دولتی با توجه به ساختار فعلی خود، کماکان در بعضی استانها بهدنبال گرفتن کرسی ریاست شورای نظام استانها هستند، به گونهای که با ایجاد هجمههایی از داخل و خارج سیستم دامپزشکی، وارد تنشهای غیرحرفهای میشوند و...؟؟

شاید بتوان علت و علل دقیقتر بروز این موارد را در فرصتی جداگانه مورد بررسی و کنکاش کارشناسانه قرار داد، اما آنچه فیالحال به نظر میرسد، نداشتن ساختار منظم و اثرگذار بخش خصوصی در این حرفه را باید تا حدودی در عملکرد بخش دولتی جستجو کرد، چرا که همواره با وضع قوانین محدودکننده و ناقص، بخش خصوصی را در این حرفه به گونهای تعریف کرده که باید درصدد کنترل این بخش باشد؛ بهجای اینکه با نظارت کیفی، مسیر را برای  پویایی بیشتر آن باز نماید!

لذا ریشه و علت رقابت بر سر گرفتن پست ریاست توسط نیروهای دولتی و یا نیروهای خصولتی (که در این حرفه کم هم نیستند) در بعضی از شوراهای استانی از همین تفکر مدیریتی نشأت میگیرد که: «باید کنترلگر بخش خصوصی بود!»

علاوه بر این، در سال 98، دامپزشکی کشور چالشها و نقاط ضعف و قوت زیادی را پشت سر گذاشت؛

ازجمله مهمترین نقاط ضعف آن موارد زیر بود:

 1- تاخیر در ابلاغ تعرفههای سال 98

 2- تاخیر در ابلاغ شیوهنامه تاسیس درمانگاهها موضوع تبصره ج ماده 2

 3- عدم ابلاغ شیوهنامه تاسیس آزمایشگاهها

 4- عدم بر خورد با توزیع دارو بدون نسخه از طرف هر دو دستگاه حاکمیتی سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی کشور

 5- عدم برخورد با افراد غیرمجاز در فیلد درمان و نبود عزم راسخ برای رفع این معضل

 6- عدم نیازسنجی سازمان نظام دامپزشکی برای تغییر ساختار و جایگاه خود نزد بخش خصوصی (متاسفانه هنوز بخش خصوصی اعتماد و اعتقادی به عملکرد و تاثیر این سازمان غیرانتفاعی طبق قانون ندارد)

 7- عدم شکلگیری تشکلها در بعضی استانها و عدم تغییر ساختار و اعتباربخشی به تشکلهای قانونی

به همین گونه مهمترین نقاط قوت سال 98 عبارت بودند از:

 1- عدم پذیرش بیش از ظرفیت دانشجو در این سال به به همت ریاست محترم سازمان نظام دامپزشکی کشور و رییس گروه دامپزشکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین سایت حکیم مهر و حمایت سایر ارگانها و تشکلها که میتوان از آن به عنوان نمونهای موفق از همکاری گروهی و حرفهای نام برد.

 2- ابلاغ تعرفههای خدمات بخش خصوصی در اواخر سال (بعد از سه سال) که البته همخوانی با شرایط تورمی و اقتصادی روز کشور نداشت، به گونهای که از بسیاری از تعرفههای شکلگرفته توسط همکاران بخش درمانی کشور عقبتر بود.

 3- ابلاغ شیوهنامه تاسیس درمانگاهها و... موضوع تبصره ج ماده 2 قانون افزایش بهرهوری کشاورزی و منابع طبیعی در اواخر سال

 اینگونه به نظر میرسد که در سال جدید بخش خصوصی باید در بخش اداری و ساختاری خود تغییرات مهمی ایجاد کنند و لذا همکاری بخش دولتی و خصوصی برای حل مشکلات و پویایی این بخش لازم و ضروری است.

قطعا برخورد با توزیع بدون مجوز دارو و افزایش پخش دارو از مبادی رسمی و قاچاق در بین دامداران و مرغداران و...، شکلگیری درمانهای غیرمجاز و گسترش بیش از حد آن، نه تنها سلامت و بهداشت جامعه انسانی و دامی را به خطر انداخته است، بلکه باعث تضعیف کارایی درمانگرانی شده که به صورت مجاز و تحت نظارت بخش دولتی و خصوصی مجوز لازم را دریافت کرده و طبق ضوابط و دستورالعملهای قانونی اقدام به درمان، پیشگیری و نهایتا حفظ سلامت جامعه دامی و انسانی می کنند.

اگر حرفه دامپزشکی میخواهد در جامعه انسانی حرفی برای گفتن داشته باشد، باید بخش درمان در این حرفه ارتقا یابد و این حادث نمیشود مگر مسایل و مشکلاتی که باعث تضعیف آن شده است، برطرف گردد:

سیاستگذاریهای غیرحرفهای، حاکم بودن تفکر اقتصادی بر حرفه دامپزشکی، شکلگیری درمانهای غیرمجاز (که درمانگران آن تبدیل به یک صنف بزرگ شدهاند!!) و عدم استفاده از ابزارهای قانونی برای جلوگیری از گسترش آنها توسط مسئولین حال و گذشته که باعث شکلگیری آن شده است.

آنچه مسلم است، اگر درمانهای غیرمجاز در سال جدید مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد، اشتغالزایی رسمی برای نیروی جدید و فارغالتحصیل رخ خواهد داد.

امیدوارم در سال جدید با همت مسئولین و تشکلهای بخش خصوصی و حمایت بخش دولتی، تحولات جدیدی را در این حرفه شاهد باشیم.

 

انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
1
0
مرحبا
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
1
1
برای شما بعنوان مدافع بی ادعا برای بخش خصوصی آرزوی توفیق دارم
امیداوارم دلاورانه مثل شیر و مثل همیشه با صلابت در راستای احیای بخش خصوصی قدم بردارید و خدا در این مسیر پر خطر حافظتان باشد.
خدا پشت و پناهت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
0
1
دکتر کبیری از انتقادات سازنده شما همیشه لذت میبریم . کاش یک روز بیاید و دامپزشکی بخش خصوصی لذت خصوصی بودنش را بچشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
1
0
اقای دکتر کثیری راه دور نروید عملکرد وزارت بهداشت در مورد ویروس کرونا را ببینید و جایی اگر اسم نظام پزشکی را دیدید بفرمایید. بهتر نیست در دیدگاه های خود پس از شیوع کرونا تجدید نظر کنید. تجربه دنیا را در مبارزه با شیوع کرونا هم دیدید کمی انصاف بد نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
0
3
بیشتر صحبت های دکتر در راستای مشکلات درمانگاهها میباشد اما دریغ از گفتن حتی یکی از مشکلات مراکز مایه کوبی و داروخانه ها
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
1
0
چه کسی میخواهد من و تو ما نشویم

برادر ارجمند جناب آقای دکتر کبیری .
خودتان شایسته می دانید چه کسانی دلسوز و چه کسانی دلواپسان برای خود در این رشته هستند. به دل نگیرید ما تا رفتار وزارت بهداشت گونه فاصله بسیار داریم. امید آنکه رشته دامپزشکی هم صاحب وزارت خانه ای مستقل شود.
آه افسوس . عمری بر باد دادیم.
امان از آندسته ای که زود زیر بلیط میروند و منافع جمعی را نابود میکنند. عاقبت خودشان هم قسمتشان همین آتش چند ریالی زود گذر است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
1
1
از اینکه دوست عزیزم دکتر کبیری بزرگوار در سالهای متمادی با عملکرد خوب خود ، دامپزشکی دولتی اصفهان را به چالش می کشد بسیار خوشحالم .
....................... درود بر شما
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
1
0
آقای دکتر کبیری شما هم محصول پذیرش دانشگاه آزاد هستید من هم همینطور چطور برای ما خوب است و برای نسل جدید بد اجازه بدهید فرصت تحصیل در ایران را از کسی نگیریم مطمئنم افرادی مثل من که در کنکور دولتی توانایی قبول شدن نداشتن دانشگاه ازاد نعمتی است شما را نمیدانم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
0
1
دکتر کبیری عزیز
با شناختی که شما از فرصت طلبان و کیسه دوران دامپزشکی دارید باید و وظیفه دارید از بخش خصوصی و آینده دامپزشکی دفاع کنید .موفق باشی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
0
1
درود بر آزادگی و شرفت
آفرین بر شما.
چه بسیارند افرادی که بخاطر لقمه ای نان حیثیت همه را میفروشند و با گوشه اخمی نفسشان در سینه خفه می شود.

درود بر تو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
0
0
با سلام خدمت همکاران تلاشگر نقش نظام دامپزشکی باید مانند نقش پزشکی با شد یعنی به عنوان بازوی اجرایی برای نظام سلامت باشد چرا با تشکیل نظام دامپزشکی عده ای سعی می کنند نظام دامپزشکی را مقابل سازمان دامپزشکی و یا رقابت با سازمان دامپزشکی قرار دهند بااین وضع به هیچ کجا نمی رسیم اما جامعه پزشکی با هماهنگی که با هم دارند بطور خیلی موثری ایفای نقش در جامعه می کنند و تلاشهای یکدیکررا خنثی نمی کنند به امید هماهنگی هرچه بیشتر مسئولین دامپزشکی کشور
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
0
0
شناخت عامل درد پنجاه درصد درمان است. درد از غده ای.چرکی است که از هرج و مرج و بی نظمی و ماهی گرفتن یک عده از اب گل آلود بوجود آمده است باید نظمی ایجاد کرد و برای همه قانون را اجرا کرد برای خصوصی و دولتی همه نفع ببرند
نظر شما
ادامه