کد خبر: ۵۶۳۴۳
 
 

شاید اهمیت دادن به بوی بد دهان سگ به نظر مسخره بیاید، چرا که بوی نامطبوع دهان سگ امری غیر عادی نیست؛ درسته، اما منظور بوی تعفن است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ITpet ، بوی تعفن می تواند علامت بدی باشد. نفس بدبو به هیچ وجه عادی و سالم نیست. بنابراین چنانچه متوجه نفس بدبوی دوست پشمالوتون شدید، هر چه زودتر با دکتر دامپزشکش مشورت کنید تا پیش از حاد شدن مشکل، هر چه سریع تر شناسایی و برطرف گردد. در عین حال، عوامل دیگری نیز در بدبو شدن نفس حیوان مؤثر هستند که در زیر عنوان می کنیم:

رژیم غذایی بد   

اکثر سگ ها عاشق پس مانده های روی میز غذا هستند (خرده نان و ته پیتزا، استخوان مرغ) اما غذاهای انسانی ممکن است تشکیل جرم و پلاک دندان سگ را افزایش دهد پس به او اجازه ندهید. همچنین به خاطر داشته باشید که غذای انسان می تواند برای او مسموم و خطرناک باشد

به گفتۀ کارشناسان، شاید سگ شما فقط غذای خشک خود را نمی خورد. مراقب باشید چون برخی سگ ها وقتی صاحبشان در خانه نیست، در سطل آشغال بو می کشند و حتی برخی از آنها مدفوع خود یا سایر حیوانات خانگی را می خورند! بنابراین درب سطل آشغال را محکم ببندید؛ و اگر در خانه گربه هم دارید جعبۀ خاک او را در معرض دید سگتان قرار ندهید. به هنگام پیاده روی حواستان به حیوانتان باشد و اگر سگ شما در حیاط می رود آنجا را هم تمیز نگه دارید. همچنین مراقب باشید تا سگتان از توالت فرنگی آب نخورد!

بهداشت حیوان

بهداشت دهان و دندان از عوامل مهم در سلامت سگ شماست. بنا بر گزارشات دامپزشکان در حدود 85 درصد سگ های بالای 4 سال از نوعی بیماری التهاب لثه رنج می برند. خبر خوب اینست که این بیماری با تمیز کردن مرتب دندان ها در خانه و چکاپ های منظم دکتر قابل پیشگیری است.

کارشناسان توصیه می کنند حتماً به بوی نفس سگ خود توجه کنید : "نفسی که بوی شیرین میوه ای مانند می دهد نیز علامت دیابت است که قابل درمان است اما بایستی جدی گرفته شود."

بهداشت ضعیف دهان و دندان  

Danielle Bernal دامپزشک در این رابطه می گوید: "بیماری های دهان و دندان را در زمرۀ اولین مسأله در رابطه با بهداشت سگ ها بایستی قلمداد کرد که به دنبال تشکیل جرم و پلاک بر روی سطح دندان ها و زیر لثه به وجود می آید."  

عوامل مؤثر بر روی بوی بد دهان  

دکتر  Bernal اظهار می کند: "جرم دندان زرد یا قهوه ایست. با افزایش سطح جرم دندانی، بیماری های دهان و دندان نیز گسترش یافته و وخیم می گردد. چنانچه برطرف نشود، باکتری مضر تشکیل و منجر به خارش لثه می شود و باعث می شود تا نفس حیوان بدبو شود." 

همچنین زیاد بودن بزاق دهان حیوان نیز می تواند دلیل بر مشکلات دندانی باشد. ممانعت حیوان از جویدن درست غذا و درد کشیدن به هنگام خوردن غذا می تواند دلیل بر وجود بیماری دهان و دندان باشد

دکتر  Bernal عنوان می کند: "این بیماری منجر به لثه های متورم و درد دندان می شود که جویدن را برای حیوان سخت می سازد." 

لثه های قرمز یا خونریزی لثه هم از نشانه های این بیماری است

اما شما می توانید به بهداشت دهانی حیوانتان کمک کرده و از بدبو شدن نفس او پیشگیری کنید اگر نکات زیر را رعایت فرمایید

از همان ابتدا دندان های او را مسواک کنید 

دکتر  Bernal اذعان می دارد: "صاحبین سگ های خانگی می بایستی دندان های حیوانشان را از همان ابتدای پیوستن این حیوان به خانواده تمیز کنند – حتی اگر آن حیوان تولۀ کوچکی باشد. برای توله ها توصیه می شود از 3 ماهگی این کار آغاز شود که زمان رشد دندان های دائم است." ذکر این نکته نیز بسیار حائز اهمیت است که مسواک کردن دندان سگ بایستی با خمیر دندان و مسواک مخصوص حیوان انجام شود (هرگز از خمیر دندان های انسانی استفاده نکنید.)

پشتکار داشته باشید

دکتر  Bernal می گوید: "بسیار مهم است که مراقبت از دهان و دندان حیوانتان به طور مرتب و روزانه انجام شود چرا که جرم و پلاک های دندانی می تواند حتی ظرف مدت کوتاه 24 ساعت بر روی دندان ها ظاهر گردد. اما اکثر سگ ها از این کار خوششان نمی آید بنابراین می توانید با دادن جویدنی های مخصوص، تمیز کردن دندان را برای آنها به کاری خوشایند تبدیل سازید. اما بسیار مهم است که جویدنی که انتخاب می کنید با سایز، سن و وزن حیوانتان متناسب باشد."

ابتکار عمل داشته باشید 

اگر نمی توانید دندان های سگتان را مسواک بزنید، می توانید با کمک یک گاز پانسمان مرطوب که به دور انگشت خود پیچانده اید و اندازۀ یک نخود خمیردندان مخصوص به آن زده اید دندان های حیوانتان و لثۀ اطرافش را تمیز و پاکیزه کنید.

همچنین از شوینده های دهان بدون الکل که بوی تند و تیز ندارند و گاهاً شیمیایی هم نیستند می توانید برای این منظور استفاده کنید. اگر برایتان سؤال پیش آمده که آیا سگ شما بایستی آن را قرقره کرده و بیرون بیاندازد، بدانید که خیر نیاز نیست! فقط کافیست که هر روز مقدار بسیار کمی از آن را (طبق دستور روی بطری) به ظرف آب حیوان اضافه کنید.

سلامت دهان و دندان بسیار حائز اهمیت است 

همانطور که شما از دندان هایتان این مرواریدهای سفید به خوبی مراقبت می کنید، مراقبت از دهان و دندان حیوانتان نیز بسیار حائز اهمیت است چرا که نه تنها سلامت دهان بلکه سلامت کامل حیوانتان را به دنبال خواهد داشت. دکتر  Bernal می گوید: "بی اهمیت بودن نسبت به بیماری های دهان و دندان و لثه ها، می تواند منجر به بروز بیماری های قلبی، کلیوی و کبدی گردد." 

 

نظر شما
ادامه