کد خبر: ۵۶۳۵۶
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
مدیرکل سابق دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی خبر داد:
«دکتر اشکان زرگر» اظهار داشت: هم اکنون رصد و پایش دارو، واکسن، مواد اولیه دامپزشکی وارداتی و تولیدی تا سطح داروخانه‌ها و مراکز مایه‌کوبی در بخش توزیع امکان‌پذیر است ...
 
 

حکیم مهر: جزییات مهم‌ترین دستاوردهای دفتر دارو و درمان دامپزشکی کشور در یک سال گذشته اعلام شد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر اشکان زرگر» مدیرکل سابق دفتر دارو و درمان سازمان که در واپسین روزهای سال 98 و پس از انجام چند ماموریت مهم کاری در این دفتر به دانشگاه بازگشته است، در گفتگویی با پایگاه خبری سازمان دامپزشکی کشور به تشریح جزییات چند دستاورد این دفتر در سال گذشته پرداخت.

وی در ابتدا با اشاره به اینکه دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور ذیل معاونت تشخیص و مدیریت درمان و به استناد آيین نامه اجرایی بند ز ماده 3 و مواد 7، 8 و 9 قانون سازمان دامپزشکی کشور و هماهنگ با قوانینWHO, OIE, PIC/S فعالیت می‌کند، افزود: این دفتر متشکل از 2 معاونت دارویی و امور درمان و گروه‌های تابعه آنهاست و با رسیدگی به 30 هزار نامه در سال و بیشترین ارباب رجوع دفاتر ستادی، از پرکارترین دفاتر سازمان دامپزشکی کشور است .

زرگر با اشاره به شرایط حساس کنونی در کشور به لحاظ وجود تحریم های ظالمانه و مشکلات عدیده در تامین به موقع دارو، واکسن و مواد بیولوژیک، نیاز به سیاستگذاری‌های کلان و منسجم را از امور لازم و اجتناب‌ناپذیر در سال گذشته برشمرد و اظهار کرد: با توجه به این مهم، تلاش شبانه روزی پرسنل و همکاران این دفتر و برگزاری جلسات مکرر کارشناسی در سطح سازمان دامپزشکی، وزارت جهادکشاورزی، وزارت صمت و... در کنار همکاری و مشورت نزدیک با دفاتر تخصصی سازمان دامپزشکی، سندیکای تولیدکنندگان و انجمن واردکنندگان با هدایت معاونت تشخیص و مدیریت درمان در دستورکار این دفتر قرار گرفت.

مدیر کل سابق دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور اضافه کرد: از آنجا که تحریم ها دسترسی به تعدادی از اقلام دارویی استراتژیک را مشکل کرده بود، یکی از پرکارترین دوران فعالیت دفتر دارو و درمان در سال 98 شکل گرفت که امیدوارم عملکرد آن برگ زرّینی را در کارنامه سازمان دامپزشکی کشور به ثبت رسانده باشد.

زرگر در اشاره به برخی از شاخص‌های عملکرد این دفتر، به ارتقاء و رفع مشکلات سامانه جامع خدمات دارویی دامپزشکی که با تلاش و اقدامات کارشناسی همکاران دفتر و همکاری دفتر فاوا و معاونت توسعه با تعیین شرکت مجری  IT در حال انجام است، اشاره کرد و افزود: طراحی و ارتقای سامانه جامع دارویی مشتمل بر چهار بخش توزیع، ثبت، تولید و واردات از دستاوردهای رو به تکمیل این دفتر در سال 98 و 99 بوده است.

این مقام مسئول در سازمان دامپزشکی کشور در تشریح جزئیات بیشتری از این سامانه‌ به خبرنگار ما گفت: هم اکنون رصد و پایش دارو، واکسن، مواد اولیه دامپزشکی وارداتی و تولیدی تا سطح داروخانه‌ها و مراکز مایه‌کوبی در بخش توزیع امکان‌پذیر است و با ارتقای کامل پروژه سامانه جامع خدمات دارویی، امکان رهگیری اقلام مذکور تا سطح مصرف‌کننده نهایی (کارخانجات، دامداران و مرغداران) از طریق آن میسّر می‌گردد.

وی در مورد فرایند ثبت دارو و مواد بیولوژیک نیز گفت: طراحی فرایندهای ثبت دارویی با توجه به دستورالعمل و بخشنامه‌های دفتر دارو و درمان کامل شده و شرکت مجری  IT در حال برنامه‌نویسی است و امید می‌رود تا پایان فروردین ماه 99 این زیرساخت سامانه جامع دارویی در دسترس کاربران و مراجعه‌کنندگان قرار گیرد.

زرگر با بیان اینکه طراحی فرایند زیرساخت تولید سامانه نیز توسط گروه تولید صورت گرفته و با توجه به دستورالعمل تولید در خرداد 99 به بهره برداری خواهد رسید، در مورد بخش واردات نیز اعلام کرد: طراحی بخش واردات سامانه کامل شده و در هنگام اتصال 4 بخش مذکور ذیل سامانه جامع دارویی بطور کامل در دسترس خواهد بود.

وی تاکید کرد: ارتقای سامانه جامع دارویی به شکلی است که همگی بخش های چهارگانه فوق قابلیت فراخوان اطلاعات از یکدیگر را داشته و از یک بانک اطلاعات دارویی بهره خواهند برد و نتیجه آن نیز کاهش تراکنش‌های تکراری و نهایتا صرفه جویی در وقت همکاران دفتر و مراجعان خواهد بود.

زرگر در مورد سایر اقدامات انجام شده طی دوران تصدی‌اش در این دفتر به بازنگری دستورالعمل ثبت اشاره کرد و گفت: از آنجایی که دستورالعمل جاری در پاره ای از موارد پاسخگوی نیازهای جدید و روز مراجعان نیست، با پیشنهاد گروه مطالعات دفتر و با دستور ریاست سازمان و ابلاغ معاونت تشخیص و مدیریت درمان، تیمی متشکل از کارشناسان ارشد دفتر و انجمن واردکنندگان مواد دارویی دامپزشکی طی 16 جلسه و صرف بیش از 128 ساعت اقدام به بازنگری دستورالعمل ثبت کردند که هم اکنون در مرحله ویرایش نهایی و انشالله ابلاغ است.

وی با بیان اینکه تدوین شیوه‌نامه آلفا نامبر (مربوط به کارخانجات مکمل‌سازی) از جمله اقدامات دیگر این دفتر طی سال گذشته بود که به منظور سامان دادن به وضعیت کارخانجات مکمل سازی، کاهش بوروکراسی اداری مربوطه، بهبود، توسعه و تسهیل شرایط رونق تولید، صورت پذیرفت؛ افزود: یک گروه کاری متشکل از کارشناسان ارشد گروه تولید دفتر با مشارکت بدنه کارشناسی بخش خصوصی به مدت 6 ماه با برگزاری جلسات مستمر در محل دفتر، دستورالعمل آلفا‌نامبر را آماده و تکمیل کردند که این شیوه‌نامه نیز در مرحله آخرین بازنگری و ویرایش و انشالله ابلاغ ریاست سازمان دامپزشکی کشور است.

همچنین در راستای حمایت از تولید و با توجه به یکی از مفصل‌ترین کارهای کارشناسی انجام شده در تاریخ دفتر دارو و درمان در زمینه تولید ماده اولیه ساخت  MCP و  DCP  ، اولین پروانه‌های تولید اسید فسفریک با استاندارد و کیفیت  Feed grade در کشور صادر شد. و اما تشکیل «کمیته فنی گیاهی» از سایر دستاوردهای مهم رخ داده در سال 98 توسط همکاران این دفتر بوده است که به گفته دکتر زرگر با توجه به اهمیت گیاهان دارویی در ارتقای سلامت جامعه (که مکمل مباحث درمانی در پزشکی و دامپزشکی است) و همچنین اقبال جامعه به داروهای مربوطه در سطح جهان و عنایت به اینکه ایران از دیرباز پیشتاز طب سنتی با استفاده از گیاهان دارویی بوده، مورد توجه قرار گرفته است.

وی در این خصوص تشریح کرد: در این راستا با توجه به تاکید و حمایت ویژه مسئولان دولت (معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزیران جهادکشاورزی، بهداشت و علوم) مبنی بر اهمیت و اولویت توسعه صنعت داروهای گیاهی؛ به منظور مطالعه، بررسی و ثبت داروهای گیاهی ساخت داخل یا وارداتی کمیته فنی ویژه‌ای با مشارکت صاحب‌نظران دانشگاهی، از وزارتخانه‌های علوم و بهداشت، بخش خصوصی و سازمان دامپزشکی در دفتر دارو و امور درمان تشکیل شد تا در ادامه با برگزاری جلسات مداوم، ثبت داروهای مربوطه با دقت نظر به انجام رسد. حاصل کار کمیته مذکور نیز افزایش ضریب نفوذ داروهای گیاهی در سبد دارویی دامپزشکی بوده است.

مدیرکل سابق دفتر دارو درمان سازمان دامپزشکی در این زمینه از حمایت های ویژه دکتر عصاره و تیم کارشناسی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از اقدامات این دفتر تشکر کرد.

زرگر همچنین به تشکیل منظم کمیته فنی دارویی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: این کمیته تقریبا بصورت هر 2 هفته یکبار با حضور مدیران گروه و کارشناسان مربوطه تشکیل و پرونده‌های تکمیل شده نیز جهت بحث نهایی و تبادل نظر مطرح و در صورت تصویب به کمیسیون ثبت دارویی سازمان دامپزشکی کشور ارجاع شده است.

وی بطور اختصار برخی از امور انجام شده توسط گروه‌های دفتر دارویی در سال ۹۸ را به شرح زیر نام برد: آماده‌سازی زیرساخت واگذاری امور دفتر (تمدید موافقت اولیه تولید، صدور گواهی فروش آزاد، صدور گواهی  GMP ، تمدید گواهی ثبت و تمدید پروانه‌های تولید) به استانها همراه با دستورالعمل‌های مربوطه؛ ۳۰۰ مورد مطالعه و ثبت واکسن، دارو(شامل داروهای گیاهی)، افزودنی، ماده اولیه و مکمل؛ ۸ مورد صدور موافقت اولیه تولید واکسن؛ ۱۳۵ مورد صدور پروانه تولید دارو(شامل داروهای گیاهی)، واکسن، افزودنی و مکمل؛ ۱۷۵ مورد صدور موافقت اولیه تولید دارو، افزودنی و مکمل؛ ۲۵ مورد بازدید ادواری از کارخانجات ساخت دارو، سم و مکمل؛ ۴۲ مورد بررسی نقشه کارخانجات دارویی؛ ۲۵۰ مورد اجرای طرح  PMS ؛ ۳۵ مورد صدور گواهیGMP و تمدید موافقت اولیه تولید؛ ۵۰ مورد پیگیری موارد شکایتی و ۴۱۱۰۰ مورد بازدیدهای در استان (رصد و پایش.)

زرگر با قدردانی از همکاری و تلاش مدیران و همکاران استانها که در انجام رصد و پایش زحمات بسیار متقبل شدند؛ ۸۸ مورد معرفی به تعزیرات و نهاد نظارتی و قضایی؛ رونمایی از کتاب راهنمای فنی تولید و اصول تضمینی کیفیت کارخانجات مکمل سازی؛ و تلاش در تسریع در پاسخ به نامه‌های ادارات کل دامپزشکی استانها، سازمانها و وزارتخانه‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن را بخش کوچک دیگری از فعالیتها و مسئولیت‌های دفتر عنوان کرد.

وی شرکت در جلسات مشترک ریاست سازمان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نیز با معاونتها و دفاتر مربوطه به منظور حمایت از شرکتهای دانش بنیان و معرفی طرحهای کاربردی در حوزه دامپزشکی را از دیگر اقدامات انجام شده در سال عنوان کرد.

وی همچنین با بیان اینکه در سال گذشته تولیدکنندگان و واردکنندگان کالاهای اساسی دامپزشکی به منظور استفاده از ارز دولتی از مرداد 97 تاکنون در راستای تامین داروها و مواد اولیه مورد نیاز دامپزشکی و جلوگیری از کمبود اقلام مذکور در بازار به وزارت جهادکشاورزی معرفی شده‌اند، افزود: با توجه به نبود نیروی انسانی کارشناس در امور ارزی که خارج از حوزه تخصصی دامپزشکی است، زمان زیادی از همکاران دفتر به این مساله اختصاص یافت که همراه با جلسات متعدد در سطوح سازمان دامپزشکی، وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و صمت بوده است و خوشبختانه با وجود مشکلات زیاد به خوبی حمایت از تامین اقلام ضروری دامپزشکی صورت پذیرفت.

وی همچنین برگزاری جلسات منظم با مدیران سندیکای تولیدکنندگان داروهای دامپزشکی و همچنین انجمن واردکنندگان دارو و مواد بیولوژیک دامپزشکی را نقطه عطف دیگری در کارنامه این دفتر طی یک سال گذشته برشمرد و ضمن تشکر از همراهی و تشریک مساعی بخش خصوصی در سال گذشته، اظهار کرد: حاصل این تعامل، بررسی مشکلات صنف و تلاش در رفع موانع کسب و کار و تولید و تلاش جهت تسهیل فرایندهای مربوط به امور جاری این عزیزان، تلاش حداکثری در تامین و تولید به موقع اقلام ضروری و کالاهای اساسی دامپزشکی در کشور، برگرداندن 67 قلم تعرفه دارویی از گروه 2 به گروه کالایی 1، بازنگری دستورالعمل ثبت، ارتقای سامانه‌های دارویی، راه‌اندازی کانال ارتباطی ایتا با دفتر دارو و امور درمان، افزایش مدت اعتبار  VIP تا یکسال و مجوزهای ثبت تا پایان سال 99، حمایت از برگزاری کارگاه‌های آموزشی، دوره‌های ضمن خدمت، شروع به تدوین دارونامه دامپزشکی و تلاش در کوتاه نمودن زمان بررسی پرونده‌ها و نامه‌های ارجاعی بوده است.

زرگر در پایان لازم دید ضمن شادباش ایام نوروز 99 از حمایت دکتر علیرضا رفیعی‌پور ریاست سازمان دامپزشکی بابت حسن اعتمادش در سپردن این مسئولیت به وی جهت انجام ماموریت محوله و همچنین هدایت و حمایت معاونت تشخیص و مدیریت درمان این سازمان و تلاش یک‌ساله همکارانش در دفتر دارو و امور درمان و استانها که به گفته وی همراهی همگی آنها باعث به ثمر رسیدن این زحمات یکساله شده است، تشکر ویژه کند.

 

انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲۷
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
0
5
جناب دکتر بهتره درباره دستورالعمل تاسیس شرکت های پخش دارویی که بیش از هشت ماهه که درحال تدوینه و هنوز ابلاغ نشده و برخی از فعالان عرصه دامپزشکی رو سرگردان گذاشته توضیح بدین؟؟بنده میشنوم در صورت لزوم اسم و مشخصاتمم میگم اگر خاستید درخدمتم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
0
5
مشک انست گه خود ببوید
کاش مدیران قبلی هم زمان تعویض گزارس میدادند
حکایت ۱۰۰ مقاله در سال بعضی از مسیولان است
بیطرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
0
5
بهتر نیست عملکرد یک سال گذشته دفتر دارو درمان در یک جلسه با دعوت کارشناسان و منتقدان بررسی بشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
اگر نشست خبری میانکاله انجام شد موافقیم که این جلسه هم برگزار شود
اشکان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
0
1
با سلام آقای دکتر زرگر به جا اینکه دنبال برنامه و روش های اجرایی باشه بهتر بود فنی و تخصصی و واقع گرا بود و کارها بررسی و مدیریت میکرد نه با پرداخت هزینه هنگفت بخواد با نرم افزار کنترل کنه که هیچ سود و فایده ای نداره
ناشناس
|
Hungary
|
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
0
0
مرد و مردونه مدیر اون چند اداره سازمان هم بیان بیلان بدن که مشخص بشه با بودجه بیت المال چیکار کردن.
ناشناس
|
Austria
|
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
3
1
دکتر زرگر مدیری مدبر ، علمی و کارآزموده به همراه سرعت عمل و توان تصمیم گیری بالا بود.
همین مشخصه ها بود که باعث شد تحملش نکنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Spain |
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
اطمینان دارید؟ مدیران بسیاری در این دولت به دلایلی مشابه دکتر زرگر مجبور به ترک دولت شدند به هر حال قانون قانون است هر چند یکسال در مورد دکتر زرگر اجرا نشد کما اینکه قوانین بسیار دیگری هم در خصوص ایشان اجرا نشد
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
0
2
حکیم مهر چرا اینقدر نظرات صادقانه اعضا را منتشر نکرده و حقایق را حذف میکنید پس دیدن سایت شما در صورتیکه نظرا ت متتشر نشود چه فایده ایی دارد
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
0
1
ریاست محترم سازمان بفرمایند چرا با وجود اینهمه نیروی مجرب در دامپزشکی کشور و استانها از نیروی دانشگاهی استفاده کرده اند که سابقه کار اجرایی نداشته اند ......................؟؟؟؟؟؟؟
نظر شما
ادامه