کد خبر: ۵۸۳۷۰

اپیدمی فراگیر کرونا استفاده از هر ابزار ممکن در راه تشخیص و مقابله با آنرا باعث شده است. از استفاده از دستگاه دیالیز تا روش های ساده تر برای تشخیص و مقابله با کرونا. اما در آخرین نمونه محققان میکوشند تا از حس قدرتمند بویایی سگ ها در تشخیص افراد مبتلا به کرونا استفاده کنند. اما چگونه؟

به گزارش حکیم مهر به نقل از علم و فناوری، سگ‌ها قدرت بویایی و تششخیص بوی قابل توجهی دارند و این امر سال‌هاست که به انسان‌ها کمک فراوانی مثلا در ردیابی مواد مخدر، کرده است. دانشمندان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا سگ‌ها می‌توانند به شناسایی افراد آلوده به ویروس کرونا جدید کمک کنند یا خیر.

محققان تشخیص پزشکی یک موسسه خیریه موفق شده‌اند تا سگ‌هایی را برای تشخیص بوی مالاریا، سرطان و بیماری پارکینسون آموزش دهند. اکنون این پژوهشگران مشغول آموزش این سگ‌ها هستند تا بتوانند بوی کووید19 را تشخیص دهند. اگر این تلاش‌ها موفقیت ‌آمیز باشند، این سگ‌ها می‌توانند در فرودگاه‌های سراسر جهان مستقر شوند.

آیا سگها می‌توانند به تشخیص کووید 19 در انسان کمک کنند؟

محققان می‌گویند كه آنها اطمینان دارند كه هر بیماری عطر و بوی مشخصی دارد كه توسط قدرت بویایی سگ‌ها قابل تشخیص است. برای آموزش اولین تیم سگها چهار تا شش هفته زمان لازم خواهد بود. پس از آماده شدن سگ‌ها، یک سگ قادر خواهد بود تا 250 نفر را در ساعت برای ویروس کرونا برسی کند. موارد شناسایی شده توسط سگ‌ها پس از آن با آزمایش‌های دقیق در آزمایشگاه تأیید می‌شود.

اما دانشمندان ابتدا باید تأیید كنند كه سگها واقعاً می‌توانند عفونت کووید 19 را با حس بویایی خود شناسایی کنند. آنها معتقدند که حس بویایی سگ‌ها آنقدر قوی است که حتی میتواند بوی بیماری‌های مختلف را تشخیص دهد.

نمونه‌های ویروس کووید 19 از ماسک صورت افراد آلوده گرفته شده و پس از ضعیف شدن با اشعه ماوراء بنفش آماده کار میشوند. در غیر این صورت ممکن است این ویروس‌ها برای مربیان و یا خود سگ‌ها خطرناک باشند. محققان امیدواراند که تا چند هفته دیگر بتوانند این سگ‌ها را آماده کنند.

ما دقیقا نمی‌دانیم که سگ‌ها دقیقا بوی چه چیزی را تشخیص می‌دهند و روزی آرزوی ما این است که بتوانیم بوها را تفکیک کنیم و بوی خاص را هم جدا کنیم و تبدیل به دستگاه کنیم تا نیازی هم به سگ‌ها نباید، البته آن زمان برای هر بو نیاز به یک دستگاه است در حالی که سگ تمامی بوها را تشخیص می‌دهد و کافی است که آموزش ببیند.

اما می‌توان گفت اینکه سگ می‌تواند به شکل معناداری بوی فرد مبتلا به کووید ۱۹ را از بوی فردی که مبتلا به کووید ۱۹ نیست، تشخیص دهند پس حتما چیزی در پس آن وجود دارد. نهایتا جداسازی بوها هم اتفاقی است که بشر یک روز به آن دست پیدا می کند.

منبع: ای بی سی نیوز

 

 

نظر شما
ادامه