کد خبر: ۵۸۴۷۵
تعداد نظرات: ۵ نظر
به بهانه انتصاب مدیرکل جدید دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور:
«دکتر محمدباقر مقدس» اظهار داشت: در سازمان سعی بر این است که امسال طوری برنامه‌ریزی شود که هیچ‌گونه کمبودی در حوزه واکسن‌های طیور نداشته باشیم ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: چهاردهم تیرماه سال جاری و در جلسه شورای مدیران سازمان دامپزشکی، با صدور حکمی از سوی «دکتر علی‌صفر ماکنعلی» ریاست این سازمان، «دکتر محمدباقر مقدس» به سمت مدیرکل جدید دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور منصوب و معرفی شد؛ پستی که پیش از آن تحت مدیریت «دکتر علیرضا اکبرشاهی» قرار داشت.

دکتر محمدباقر مقدس در گفت‌وگوی اختصاصی با حکیم مهر، به بیان مهمترین برنامه‌های آینده خود می‌پردازد و می‌گوید: «در خصوص بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک برنامه‌ریزی ۳ ساله برای واکسیناسیون طیور در معرض بیماری، علاوه‌بر مراقبت در حال انجام است که بعد از آن ارزیابی و برنامه‌ریزی مجدد انجام خواهد شد.»

حکیم مهر:‌ آقای دکتر، لطفا کمی از خودتان برایمان بگویید. چه شد که به دامپزشکی علاقه‌مند شدید؟ کجا درس خواندید؟

یکی از دوستان من دانشجوی این رشته بودند؛ پس از مشاوره‌ای که با ایشان انجام دادم، در نهایت در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شدم.

حکیم مهر:‌ چه سالی فارغ‌التحصیل شدید؟

در سال ۱۳۷۶ فارغ‌التحصیل شدم.

حکیم مهر:‌ چند نفر از همکلاسی‌های شاخص خود را نام ببرید.

 همکلاسی‌های آن دوره من، بزرگوارانی مثل آقای دکتر صفری ریاست کنونی سازمان نظام دامپزشکی و همچنین آقای دکتر رفیعی‌پور رئیس سابق سازمان دامپزشکی، آقای دکتر نقیبی که هم‌اکنون معاون سازمان دامپزشکی هستند و بسیاری از بزرگان دیگر که در حال حاضر مجال ذکر اسامی آنها نیست و یا از اساتید برجسته دانشگاه هستند یا در پست‌های مدیریتی مشغول خدمت می‌باشند.

حکیم مهر:‌ ضمن عرض تبریک به مناسبت انتخاب شما به‌عنوان مدیر کل جدید دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم، از نظر شما مدیریت حوزه ریاست، حقوقی و ارزیابی عملکرد سازمان دامپزشکی کشور چه تفاوتی با دفتر بیماری‌های طیور دارد؟ منظور بنده بیشتر از نظر تفاوت‌های مدیریتی، کاری و اجرایی است.

دفتر حوزه ریاست، امور مربوط به استان‌ها و همچنین اموری که مربوط به ریاست سازمان می‌شود را در تمامی زمینه‌ها پیگیری می‌کند. در واقع پیگیری موارد حقوقی بازرسی و ارزیابی عملکرد سازمان را بر عهده دارد که در یک جمله می‌توان گفت هماهنگی، برنامه‌ریزی و ارزیابی عملکرد را انجام می‌دهد و فضای آن بیشتر مدیریتی و اداری است، اما سایر دفاتر مانند دفتر مدیریت و بهداشت و بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم بیشتر بررسی، مطالعه، برنامه‌ریزی و فعالیت تخصصی انجام می‌دهند.

حکیم مهر: برنامه شما برای بیماری نیوکاسل و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان چیست؟ با توجه به اینکه بیماری نیوکاسل در سال گذشته خیلی از مرغداری‌ها را درگیر کرد و چندین سال معضل بهداشتی ما در جمعیت دام و طیور بوده است. در مورد بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان آیا همان پروسه نسبتاً موفق سازمان را ادامه خواهید داد؟

در خصوص بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک برنامه‌ریزی ۳ ساله برای واکسیناسیون طیور در معرض بیماری، علاوه‌بر مراقبت در حال انجام است که بعد از آن ارزیابی و برنامه‌ریزی مجدد انجام خواهد شد.

در حوزه بیماری نیوکاسل ما باید یک برنامه جامع مانند بیوسکیوریتی در مرغداری‌ها، واکسیناسیون، کنترل مزارع مرغ مادر، کنترل جوجه‌کشی، حمل جوجه یک‌روزه، حمل و نقل کود مرغی و سایر موارد مرتبط را مدنظر داشته باشیم که با اخذ نظر ادارات کل استان‌ها، برنامه‌ریزی آن در دفتر طیور در حال انجام است و با همکاری تشکل‌های مرتبط انشاءالله بتوانیم گام موثری در کاهش بیماری برداریم.

حکیم مهر: در خصوص مدیریت بیماریهای زنبور عسل چه برنامه‌هایی دارید؟

در خصوص بیماری‌های زنبور عسل با توجه به اینکه بنده چندین سال در اداره بهداشت و بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم استان به‌عنوان کارشناس و مسئول اداره فعالیت داشته‌ام و به‌عنوان کارشناس در زمینه بیماری‌های زنبور عسل و کرم ابریشم تخصصی انجام وظیفه نموده‌ام، لذا اطلاعات لازم را در این خصوص دارم و انشااله در آینده نزدیک برنامه‌ریزی مناسبی انجام خواهد شد و طی روزهای گذشته جلسه مقدماتی در این خصوص داشته‌ایم.

حکیم مهر:‌ شنیده‌ها حکایت از کمبود برخی دارو و واکسنها در سطح کشور دارد. اخیرا مصاحبه‌ای را با رئیس انجمن واردکنندگان مواد اولیه، دارو و واکسن دامپزشکی انجام دادیم که دکتر بیدگلی با اشاره به کمبودهای موجود، از عدم تخصیص ارز و همچنین واردات دارو و واکسن بیکیفیت از کشورهایی با برندهای ناشناخته و نهچندان مطرح  گلایه داشتند و تاکید داشتند که وقتی می‌توانیم از کشورهای برند مطرح جهانی واردات کنیم، چرا ارز تخصیص داده نمی‌شود؟ آیا احتمال هست که سازمان برای مواد اولیه دارویی و واکسن ارز بگیرد؟

مسائل مربوط به ارز در حیطه وظایف معاون تشخیص و درمان سازمان است. در مورد کمبود واکسن در سال قبل با توجه به تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان در بعضی مواقع کمبودهایی به‌صورت مقطعی در مورد بعضی واکسن‌ها داشته‌ایم که برطرف شده  است. در سازمان سعی بر این است که امسال طوری برنامه‌ریزی شود که هیچ‌گونه کمبودی نداشته باشیم.

برای صدور مجوز ورود دارو و واکسن همانطور که اطلاع دارید در کمیته ثبت مستندات مربوط به تولید کننده به‌صورت کامل اخذ و مواردی مانند potency و efficacy و میزان مصرف آن در دنیا و کشورهای مصرف کننده بررسی و سپس اجازه ورود داده می‌شود.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

  

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲۱
گلاره
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
0
8
مگر سنوات گذشته طوری برنامه ریزی می شد که کمبود واکسن داشته باشیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
بله کمبود واکسن الانم داریم
ناشناس
|
Mauritius
|
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
11
3
دكتر مقدس از ارزشمندترين نيروهاي خودساخته سازمان دامپزشكي است كه سابقه خوبي در زمينه طيور اداره كل اصفهان داشته اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
0
6
سازمان کارشناسان زبردستی داره که از دور خارج کردنشون حکیم جان
محی الدین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
0
1
مگه هنوز کرم ابریشم وجود داره با واردات چینی؟؟؟؟؟؟
نظر شما
ادامه