کد خبر: ۵۸۷۰۹
تعداد نظرات: ۲ نظر

رئیس مرکز بهداشت شهرستان چابهار با اشاره به خرید دام از اماکن تحت نظر سازمان دامپزشکی و دام های مورد تایید این سازمان گفت: شهروندان توجه داشته باشند، خرید دام حتما از مراکز تحت نظر دامپزشکی انجام شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از عصرهامون  «عبدالرسول خدمتی» با اشاره به اینکه کشتارگاه بهترین مکان برای ذبح دام است، بیان کرد: افرادی که مایل به ذبح دام هستند باید نکات بهداشتی از قبیل تمیز و قابل شست و شو بودن محل مطمئن شوند و به هیچ عنوان در کوچه یا خیابان اقدام به ذبح دام نکنند.

وی با بیان این که با توجه به این که در آستانه عید قربان هستیم و احتمال ابتلای مردم به سه عارضه تب کریمه کنگو، تب مالت و سیاه زخم ناشی از ذبح دام وجود دارد، افزود: مردم باید گوشت دام را پس از ذبح به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگه داری و از مصرف بلافاصله آن خودداری کنند، چرا که نگهداری گوشت در یخچال در صورت آلوده بودن آن، ویروس را از بین میبرد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان چابهار ادامه داد: به منظور جلوگیری از انتقال بیماری های مشترک بین دام و انسان، ذبح دام باید در شرایط بهداشتی و مکان های مورد تایید دامپزشکی انجام شود.

وی تصریح کرد: از آنجایی که خون ریخته شده دام نیز می تواند سبب انتقال بیماری شود، باید محل ذبح را علاوه بر شستن با آب، با مواد ضد عفونی کننده شست و شو داده شود.

خدمتی گفت: حتما از وسایل حفاظت فردی مانند دستکش، پیش بند و عینک حین کشتار برای جلوگیری از ورود ویروس های بیماری به بدن استفاده شود.

وی ادامه داد: گوشت به مدت ۲۴ ساعت و جگر ۴۸ ساعت در یخچال نگه داری شود و در صورت تمایل مصرف گوشت و جگر در روز عید،  به صورت مغز پخت مصرف شود.

رییس مرکز بهداشت شهرستان چابهار تصریح کرد: علائم بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو شامل تب، سردرد، ضعف، بی حالی و خستگی، درد عضلانی، گلو درد، استفراغ و اسهال است که افراد در صورت مشاهده این علائم باید فوری به پزشک مراجعه کنند، زیرا تاخیر در درمان این بیماری موجب مرگ فرد مبتلا خواهد شد.

خدمتی خاطرنشان کرد: به همشهریان توصیه می شود، همچنان خطر ابتلا به بیماری کرونا را جدی بگیرند و با رعایت اصول بهداشتی به ویژه فاصله گذاری اجتماعی و استفاده همگانی از ماسک، از خود و عزیزانشان در مقابل این بیماری محافظت کنند.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
1
0
تب مالت را معمول انتقالش لبنیات آلوده است
گوشت دام مبتلا به تب مالت آلوده مصرف مشروط دارد
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۳
0
0
تا چه زمانی باید شاهد دخالت غیر قانونی وزارت و سازمان های نامربوط به دام و فراورده های خام دامی و سکوت معنی دار سازمان دامپزشکی و سازمان نظام دامپزشکی در این باره باشیم؟
نظر شما
ادامه