کد خبر: ۵۹۰۱
در مقایسه با خرداد و تیر 89 قیمت ذرت و سویا تا 48 درصد افزایش پیدا کرده / قیمت جوجه یکروزه در حال حاضر 1240 تومان است که قبلاً 400 تومان خریداری می‌شد / مرغداری در هر کیلوگرم 300 الی 400 تومان ضرر می‌کنند / قبلاً‌ برای کشور افغانستان صادرات داشتیم در حال حاضر حتی این کشور نیز از ما خریداری نمی‌کند...
morkhan

حکیم مهر - چهارم خرداد ماه سالجاری مسئولان اتحادیه‌های استانی در اعتراض به مشخص نشدن قیمت واقعی مرغ و طرح مشکلاتی مانند واردات مرغ منجمد به رغم مازاد تولید، نداشتن برنامه صادرات و دیگر مشکلات در وزارت بازرگانی حاضر شدند و یک مسئول وزارت بازگانی قول داد تا نهم خرداد قیمت واقعی مرغ اعلام شود.

بعد از اجرای هدفمندی یارانه‌ها تولیدکنندگان مرغ همواره از افزایش هزینه‌ها و قیمت‌ تمام شده گله داشتند و بارها درخواست افزایش قیمت تولیدات خود را مطرح کردند، بطوری که در پی درخواست‌‌ها‌ی آنان اردیبهشت‌ماه جلسه چهارجانبه وزارتخانه‌های بازرگانی، کشاورزی، سازمان حمایت و اتحادیه‌های مرغداری تشکیل و پیشنهاد قیمت 3450 تومان مطرح شد، پس از آن قرار شد جلسه‌ای با حضور مسئولان کشتارگاه‌ها نیز برگزار و نتیجه آن بزودی اعلام شود. در روزهای اخیر وزیر جهاد کشاورزی نیز طی نامه‌‌ای به وزیر بازرگانی قیمت 2360 تومان مرغ زنده را پیشنهاد داده اما تاکنون نتیجه‌ای مشخص نشده است.
بر همین اساس نیز بالاخره نمایندگان اتحادیه‌های استانی روز چهارشنبه چهارم خرداد ماه با حضور در اتحادیه‌ سراسری مرغداران کشور اعتراض خود را به مشخص نبودن قیمت خرید از سوی دولت اعلام و با حضور در معاونت بازرگانی اعتراض و مشکلات خود را مطرح کردند.

*قیمت مرغ زنده هر چه زودتر اعلام شود

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور که به همراه سه نفر از نمایندگان اتحادیه‌های استانی که به گفته خودشان برای جلوگیری از ازدحام به نمایندگی آمده بودند در معاونت توسعه بازرگانی، به خبرنگار فارس، گفت: از سال گذشته مرغداران به رغم مشکلات زیاد بعد از هدفمندی یارانه‌ها به دلیل افزایش قیمت سوخت و نهاده‌ها به تولید ادامه داده به نحوی که در حال حاضر حتی مازاد تولید هم در کشور وجود دارد و آمارهای جوجه‌ریزی صحت این مطلب را نشان می‌دهد.

*افزایش قیمت تمام شده مرغ با افزایش قیمت نهاده‌ها

حسین مقدم نیا افزود: دولت بعد از اجرای هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد در صورتی که برای تولیدکنندگان مشکلی ایجاد شود مطرح کنند یکی از این مشکلات افزایش قیمت تمام شده این محصول به دلیل افزایش قیمت سوخت از 165 به 1500 ریال بود که تنها هزینه حمل‌ونقل را به گفته خود دولت 15 درصد اما در مواردی تا 30 درصد افزایش داد.
همچنین افزایش تلفات 7 تا 15 درصدی مرغداری‌ها و شرایط آب و هوایی نامطلوب و گردوغبار که در مناطق جنوبی کشور تولید را با مشکل مواجه کرد و افزایش قیمت دان مرغ که در مقایسه با خرداد و تیر 89 قیمت ذرت و سویا تا 48 درصد افزایش پیدا کرده و همچنین افزایش 100درصدی قیمت جوجه یکروزه همه باعث ایجاد مشکلاتی برای مرغداران شد.
همه این مشکلات و تعلل مسئولان در مشخص کردن نرخ واقعی قیمت مرغ باعث شده تا نمایندگان و تولیدکنندگان امروز به نمایندگی در اینجا حضور یافته و در مورد مشکلات به وجود آمده، مازاد تولید و همچنین خرید تضمینی را مطرح کنند.
مقدم‌نیا گفت: امیدواریم هرچه سریعتر قیمتی که وزارت جهاد کشاورزی به عنوان قیمت کف 2360 تومان پیشنهاد داده، اعلام شود تا تولیدکنندگان هم برنامه‌های تولید آینده خود را عملی کنند.
وی افزود: در سال‌های گذشته بخش پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی در خرید مازاد مرغ تلاش می‌کرد و انتظار داریم امسال نیز با منفک شدن این مجموعه از وزارت جهاد کشاورزی و الحاق آن به وزارت بازرگانی همچنان خرید مازاد مرغ انجام گیرد.

*عدم برنامه‌ریزی مسولان برای صادرات مرغ

در ادامه مدیرعامل اتحادیه سراسری افزود: عدم برنامه‌ریزی برای صادرات مرغ از مشکلات دیگر تولیدکنندگان است، به طوری که با وجود مازاد تولید هنوز هیچ برنامه‌ای برای صادرات نیست و این عامل باعث کندی تولید و متضرر شدن تولیدکنندگان می‌شود از سویی مصرف کنندگان هم ضرر می‌کنند زیرا طولانی شدن دوره زمانی تولید باعث تجمع چربی در مرغ‌ها شده و کیفیت آن را پایین می‌آورد.

*مرغ مازاد و واردات از برزیل و ترکیه

مدیرعامل اتحادیه مرغداران بوشهر در خصوص علت حضور خود گفت: بعد از اجرای هدفمندی یارانه‌ها قیمت تمام شده بالا رفته و 30 درصد افزایش هزینه را موجب شده است و به‌رغم درخواست مکرر از مسولان هیچ‌گونه ترتیب اثری داده نشده است و وزارت بازرگانی همچنان قیمت مرغ شیرین‌پک را به 2750 تومان و همانند سابق خریداری می‌کند. امروز جمع شدیم تا در مورد خرید مازاد مرغ و خرید تضمینی توسط دولت با قیمت جدید با مسئولان صحبت کنیم. زیرا به‌رغم تولید مازاد همچنان مرغ منجمد از کشورهایی مانند برزیل و ترکیه وارد کشور می‌شود.

*افزایش 100 درصدی جوجه یک‌روزه

وهیب حاجی‌دشتی افزود:‌همچنین افزایش بی‌رویه قیمت جوجه یکروزه که 50 الی 60 درصد قیمت مرغ را به خود اختصاص می‌دهد مشکلات زیادی برای مرغداران ایجاد کرده قیمت جوجه یکروزه در حال حاضر 1240 تومان است که قبلاً 400 تومان خریداری می‌شد.
وی افزود: بالا بودن قیمت جوجه یکروزه علاوه بر افزایش قیمت تمام شده باعث طولانی شدن تولید دوره تولید و همچنین افزایش چربی در مرغ‌های تولیدی شده و بازارپسندی آن کمتر می‌شود.

*گردوغبار مانعی برای تولید مرغ

مدیرعامل اتحادیه مرغداران بوشهر افزود: در کنار این مشکلات آلودگی، دمای بالا و گردوغبار زیاد در استان بوشهر و همچنین بالا بودن هزینه‌های حمل‌ونقل مشکلات زیادی را ایجاد کرده که در کنار پایین بودن قیمت واحدهای مرغداری در هر کیلوگرم 300 الی 400 تومان ضرر می‌کنند.

*افغانستان هم از ما مرغ نمی‌خرد

مدیرعامل اتحادیه مرغداران سیستان و بلوچستان افزود: در حالی که قبلاً‌ برای کشور افغانستان صادرات داشتیم در حال حاضر حتی این کشور نیز از ما خریداری نمی‌کند و همه اینها به دلیل ضعف مدیریت است.
محسن احمد‌زاده افزود: تلاش دولت باید برای حفظ بازارهای صادراتی و توسعه آن باشد اما به دلیل بی‌توجهی بازارهای موجود را هم از دست می‌دهیم.

*قیمت مرغ باید منطقی باشد

وی افزود: بعد از هدفمندی یارانه‌ها انتظار داشتیم که اتحادیه‌های مرکزی پیگیر مشکلات تولیدکنندگان مرغ باشند اما چون به نتیجه‌ای نرسیدیم امروز خودمان حضور پیدا کردیم تا خواسته خود را مطرح کنیم خواسته ما این است که وزارت بازرگانی قیمت مصوب مرغ زنده را طوری تعیین کند که منطقی باشد ثانیا تولید مازاد مرغداران را خریداری و از این طریق باعث امنیت در تولید شود و اگر بدانیم کسی در این زمینه ما را پشتیبانی می‌کند با اطمینان بیشتری تولید خواهیم کرد.
وی همچنین افزود: مشکل عمده ما در استان سیستان و بلوچستان فروش سنتی مرغ زنده است و به رغم اینکه کشتارگاه وجود دارد اما هیچ استفاده‌ای از آن نمی‌شود و از مسئولان انتظار داریم در این زمینه مدیریت کنند و این عامل باعث شده که تنها از 50 درصد ظرفیت جوجه‌ریزی استان استفاده شود.
همچنین هزینه‌های حمل و خوراک دام بالاست و با وجود اینکه واردات خوراک مرغ از مرز پاکستان و بندر چابهار می‌تواند به صرفه باشد اما نمی‌دانم چرا مسئولان اصرار به واردات آن از طریق بندر امام خمینی (ره) می‌کنند که مسافت را 3 هزار کیلومتر افزایش می‌دهد.

*ورود واسطه‌ها به بازار مرغ

همچنین مدیرعامل اتحادیه مرغداران تخمگذار استان خراسان شمالی افزود: اگر تولیدکنندگان بدانند که تولید آنها صرفه اقتصادی دارد، محصول آنها به طور مناسب خریداری می‌شود و بازگشت سرمایه آنها با مشکل مواجه نمی‌شود با اطمینان بیشتری تولید خواهند کرد اما در حال حاضر سود تولیدکنندگان و مرغداران به جیب دلالان و واسطه‌گرها می‌رود.
وی افزود: از مرغداری تا زمانی که مرغ به دست مصرف کننده برسد 2 تا 3 دست بین دلال‌ها و واسطه‌ها می‌چرخد و همواره آنها به مرغداران بدهکارند و کاش همین دلالان آدم‌های سالمی بودند که در این صورت می‌شد جزو چرخه اقتصادی به حسابشان آورد اما اینطور نیست و اکثر آنها از 20 میلیون تومان و بالاتر به مرغداران بدهکارند.
علی اصغر عباس‌پور گفت‌: همه مشکلات باعث شده که در حال حاضر مرغداری‌ها با ظرفیت پایین‌تری فعالیت کنند.
مسولان اتحادیه که معترض به مشخص نبودن قیمت واقعی مرغ و مشکلات مطرح بودند نتوانستند با معاون بازرگانی وزارت بازرگانی صحبت کنند تنها با آقای بهزادی یکی از مسولان این معاونت مسائل را مطرح کردند که ایشان قول داده بود طی جلسه‌ای که با معاونت امور دام برگزار می‌کنند نتیجه نهایی تا دوشنبه آینده اعلام شود.

 

 

نظر شما
ادامه