کد خبر: ۵۹۰۷

حکیم مهر - پرورش ماهی تیلاپیای تک جنسی شده برای نخستین بار در استان یزد با حضور مقامات مسئول رونمایی می شود.
رییس موسسه تحقیقات شیلات کشور با اعلام این مطلب گفت: در هفته جاری رونمایی از پرورش ماهی تیلاپیا در استان یزد انجام می شود.
دکتر عباسعلی مطلبی افزود: علاوه بر یزد، مطالعات زیست محیطی برای پرورش گونه تیلاپیا در پنج نقطه کشور نیز آغاز شده است.
وی استانهای جنوبی از جمله کرمان را مستعد برای پرورش تیلاپیا عنوان کرد و ادامه داد: گونه های تک جنسی شده تیلاپیا به مقدار انبوه توسط موسسه تحقیقات شیلات کشور آماده شده و در مزارع پرورشی که امکان رشد آنها وجود دارد، با توجه به نظر متقاضیان به آنها اعطا می شود.
مطلبی خاطرنشان کرد: به تدریج که ساختارهای لازم در زمینه پرورش این گونه جدید فراهم شود، تکثیر آن نیز به بخش خصوصی واگذار می شود.
وی تصریح کرد: موسسه تحقیقات شیلات کشور، پتانسیهای لازم برای تولید بیش از 300 هزار قطعه بچه ماهی در وزن بالای 10 گرم را دارد و
پایلوت استان یزد قابل توسعه به بیش از این مقدار نیز هست.
رهاسازی 10 هزار قطعه بچه ماهی در استخرهای پرورشی یزد
این مقام مسئول یادآور شد: در گام اول تعدادی بچه ماهی رهاسازی می شود و امیدواریم در آینده تعداد بیشتری انجام شود.
مطلبی تاکید کرد: برای اولین قدم 10 هزار قطعه بچه ماهی تک جنسی شده در وزنهای 10 و 50 گرمی با حضور مسئولان شیلاتی در استان یزد و در استخرهای پرورشی رهاسازی می شود.
وی اظهار داشت: افزایش ظرفیت تعداد قطعات بچه ماهی بستگی به سیاستهای سازمان شیلات دارد.
مطلبی درباره اینکه امکان رهاسازی در آبهای ساحلی نیز وجود دارد یا خیر، گفت: در حال حاضر باید تحقیقات و مطالعات زیست محیطی بیشتری انجام شود تا بتوان نسبت به رهاسازی آنها در آبهای ساحلی اقدام کرد.
وی در ادامه افزود: در صورت انجام مطالعات و اخذ نتایج مثبت، استانهای خوزستان، بوشهر و هرمزگان در اولویت هستند.

طرح بررسی ارزش غذایی و تولید فرآورده های تیلاپیا در دست اجراست
مطلبی خاطرنشان کرد: ماهی تیلاپیا دارای ارزش اقتصادی بسیار بالایی است، به گونه ای که طی گذشت سه تا چهار ماه دارای وزنی معادل 300 تا 350 گرم خواهد شد که با توجه به کشش بازار می توان اوزان دیگری را نیز انتظار داشت.
وی همچنین ادامه داد: در قالب طرحی جامع، ارزش غذایی تیلاپیا و تولید فرآورده های ناشی از آن در دست اجرا است.
گفتنی است، پس از بحث و مناظره سازمان حفاظت محیط زیست و موسسه تحقیقات شیلات طی هفته جاری بالاخره تیلاپیا امکان حضور در صحنه آبزیان را پیدا خواهد کرد.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه