کد خبر: ۵۹۴۰

حکیم مهر - رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی خراسان شمالی گفت: 10 تن فرآورده اولیه خوراک دام به علت قارچ زدگی در استان معدوم شد.

دکتر علی اکبر دلیر صحرایی با بیان این‌که در سال جاری 6488 کیلوگرم فرآورده خام دامی معدوم شده است، تصریح کرد: از این مقدار 3048 کیلوگرم مربوط به فرآورده‌هایی هستند که از مراکز عرضه و 3440 کیلوگرم گوشت قرمز و سفید غیر قابل مصرف نیز از کشتارگاه‌های استان کشف و معدوم شده است.

وی ادامه داد: 12 هزار و 587 نوبت بازدید کارشناسی از مرکز عرضه فرآورده‌های خام دامی انجام شده است.

دلیر صحرایی با اشاره به این‌که در سال جاری 37مورد تخلف بهداشتی برای رسیدگی به مراجع قضایی ارجاع داده شده است، اظهارداشت: این امر منجر به پلمپ چهار واحد شده است.

به گفته وی، میادین عرضه دام می‌تواند کانون‌های بالقوه انتقال بیماری‌های واگیر دار دامی باشد.

این مسوول با اشاره به تردد و نقل و انتقال دام از مناطق مختلف در میادین عرضه دام، این محل را به مکانی استراتژیک و حساس از لحاظ اپیدمی بیماری‌ها تبدیل کرده است، افزود: همکاری دستگاه‌های ذیربط از قبیل شهرداری برای ایجاد میدان دام دایم در شهرستان بجنورد امری ضروری است.

وی با بیان این‌که میادین عرضه دام باید در دو محل مجزا با عنوان‌های میدان دام کشتاری و میدان عرضه وجود داشته باشد، توضیح داد: با ورود دام در میدان دام کشتاری، دام فقط کشتار می شود و در میدان عرضه، دام خرید و فروش می‌شود که میدان دام کنونی این شهرستان فقط میدان دام عرضه است.

دلیر صحرایی اظهار داشت: با توجه به این‌که روزانه تعداد زیادی از دام وارد این میدان می شود و احتمال آلوده شدن آنها به بیماری‌های واگیردار به علت وجود برخی از دام‌های بیمار زیاد است، بنابراین تجهیز شدن به امکانات و رعایت نکات بهداشتی به منظور پبش گیری از بیماریها امری ضروری است.

وی همچنین از آغاز به کار دومین شرکت ممیزی خدمات بهداشتی طی روزهای اخیر در این استان خبر داد و بیان کرد: نظارت بر عملکرد بهداشتی میادین دام یکی از وظایف این شرکت ها است.

این مسوول با ذکر این‌که این شرکت‌ها در راستای واگذاری بخشی از فعالیت‌های نظارتی این اداره کل به بخش خصوصی و همچنین تقویت نظارت‌های بهداشتی، راه اندازی شده‌اند، توضیح داد: نظارت بر خودروهای حمل دام و طیور زنده، نظارت بر خودروهای گوشت تازه و فرآورده‌های خام دامی منجمد و نظارت بر اجرای ضوابط بهداشتی مراکز جمع آوری شیر از جمله وظایف این شرکت‌ها هستند.

وی با اشاره به این‌که صدور تاییدیه‌های بهداشتی به شکل دوره‌ای یکی دیگر از وظایف این شرکت‌ها است، افزود: در این راستا فقط در خصوص خودروهای حمل دام و فرآورده‌های آن ها طی سال گذشته 260 تاییدیه بهداشتی توسط شرکت‌های ممیزی صادر شده است.

 

 

نظر شما
ادامه