کد خبر: ۵۹۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - مرضیه عالمی در ضمیمه چاردیواری جام جم نوشت : امروزه بخش مهمی از رژیم غذایی را انواع مختلف گوشت‌ها تشکیل می‌دهد؛ گوشت قرمز، گوشت‌ماهی و گوشت پرندگان. در حقیقت انواع مختلف این گوشت‌ها همیشه مورد مصرف خانم خانه است تا غذاهای لذیذ و مورد نیاز اعضای خانواده را تهیه کند. اگر کمی دقت کنید متوجه خواهید شد اغلب غذاهایی که مصرف می‌کنیم‌ از گوشت تهیه می‌شود. بنابراین برای این‌که بهترین گوشت را بخریم و با آن غذایی خوشمزه آماده کنیم، باید نکاتی را نیز در نظر داشته باشیم و باید بدانیم چگونه می‌توان گوشت مانده و فاسد را تشخیص داد و به جای آن گوشتی سالم و تازه خرید.
در اولین مرحله فراموش نکنید باید از خریدن و مصرف گوشت‌هایی که به صورت غیرمجاز و غیربهداشتی کشتار شده‌اند خودداری کنید. بنابراین حتما هنگام تهیه محصولات گوشتی آنها را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید و به تاریخ تولید و انقضای آن نیز توجه داشته باشید.

همچنین چنانچه خودتان می‌خواهید گوسفند بخرید و از گوشت آن استفاده کنید، حتما توجه داشته باشید گوسفند، مهر دامپزشکی داشته باشد و از مراکز معتبر تهیه شود تا از سلامت آن مطمئن باشید.

ماهی‌ها

گوشت ماهی سرشار از مواد مغذی است و به همین دلیل مصرف منظم آن به همه افراد در سنین مختلف توصیه می‌شود. بنابراین سعی کنید در برنامه غذایی خود مصرف هفته‌ای 2 مرتبه ماهی را بگنجانید.

اما فراموش نکنید برای این‌که از مصرف ماهی حداکثر استفاده را ببرید، ماهی باید سالم و تازه باشد. در حقیقت هرچه تازه‌تر باشد، ارزش و خاصیت بیشتری نیز دارد. بنابراین بهتر است تا جایی که امکان دارد‌ از ماهی‌های تازه استفاده کنید.

اما اگر به دلایلی تصمیم گرفتید ماهی منجمد شده خریداری کنید، حتما به تاریخ تولید و انقضای آن توجه داشته باشید. چون بهتر است ماهی را بیشتر از یک ماه در فریزر نگهداری نکنید.

ولی اگر ماهی تازه خریداری می‌کنید، به این نکات دقت کنید:

ماهی تازه گوشتی سفت و محکم دارد و دارای فلس‌های سخت و درخشانی است که براحتی از بدن ماهی جدا نمی‌شود، رنگ ماهی تازه نیز بسیار شفاف است. در حالی که ماهی مانده، فلس‌های کدر و سستی دارد. علاوه بر این چشم ماهی تازه، شفاف و کمی برجسته است و آبشش‌هایی به رنگ قرمز روشن دارد. همچنین خوب است بدانید اگر با انگشت روی بدن ماهی تازه فشار وارد کنید، جای انگشت روی بدن او باقی نمی‌ماند.

گوشت پرندگان

مصرف گوشت پرندگان نیز میان مردم بسیار رواج دارد. در واقع امروز همه افراد و بخصوص کسانی که از خوردن گوشت قرمز منع شده‌اند، سراغ این نوع گوشت می‌روند و از آن استفاده می‌کنند. البته این گوشت‌ علاوه بر این‌که هضم آسانی دارد، دارای ارزش غذایی بالایی نیزهست.

برای تهیه گوشت پرندگان هم حتما باید به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید و محصولی را بخرید که دارای مهر بهداشتی و همچنین تاریخ تولید و انقضاست.

اگر مرغ مصرفی خود را از مرغ فروشی‌های معمول تهیه می‌کنید، دقت داشته باشید مرغ کشتار روز را بخرید و حتما از فروشگاهی خریداری کنید که معتبر و بهداشتی باشد.

گوشت مرغ سالم و تازه رنگ و بویی طبیعی دارد و خون مردگی و ضرب‌دیدگی در آن مشاهده نمی‌شود. همچنین دقت کنید مرغ در شرایط مناسبی نگهداری شود. گوشتی که در شرایط نامناسب نگهداری شود بتدریج خاکستری می‌شود و هیچ وقت نباید از آن‌ استفاده کرد.

گوشت قرمز

از خریدن و مصرف گوشت‌هایی که غیرمجاز کشتار شده است خودداری کنید. موقع خرید گوشت نیز حتما به مهر دامپزشکی توجه نمایید. همچنین دقت داشته باشید گوشت باید رنگ و بوی طبیعی داشته باشد. تغییر رنگ گوشت به قهوه‌ای، سبز یا خاکستری نشانه فساد گوشت است. علاوه بر این گوشت باید تمیز و بدون خون مردگی
باشد.

حتما توجه داشته باشید گوشت باید درون یخچال نگهداری شود، چون در غیر این صورت خیلی زود فاسد می‌شود. گوشت قرمز فاسد بوی بسیار نامطبوعی دارد و رنگ آن هم از صورتی یا قرمز به رنگ تیره‌ای تغییر می‌کند. همچنین اگر گوشت مدت زمان زیادی در معرض هوای محیط قرار بگیرد سطحی خشک پیدا می‌کند.

هنگام خرید بهتر است گوشتی را انتخاب کنید که چربی آن به طور یکنواخت در بافت گوشت موجود باشد، به این معنی که نه پرچرب باشد و نه کاملا بدون چربی.

همچنین پس از خرید گوشت‌ها را به مدت طولانی در فریزر نگهداری نکنید. در ضمن بهتر است تا حد امکان از خریدن و مصرف گوشت‌های چرخ کرده آماده نیز خودداری کنید، ولی در صورتی که می‌خواهید از این گوشت‌های چرخ کرده استفاده کنید، حتما دقت داشته باشید مهر بهداشتی داشته باشد و بسته‌بندی آن نیز سالم باشد.

نکاتی برای خرید گوشت

سعی کنید گوشت را نزدیک به زمانی بخرید که می‌خواهید از آن استفاده کنید تا گوشت زمان کمتری در فریزر بماند و خواص بیشتری داشته باشد. همچنین بهتر است گوشت مصرفی خانواده را از فروشگاه‌های معتبری تهیه کنید که هم تمیز است، هم مشتریان زیادی دارد و هم مورد اطمینان شماست. در نهایت بهتر است همیشه گوشت را به مقدار کم تهیه کنید تا تازه مصرف شود.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۱
0
0
کاش یه بار قبلش مطلب رو می خوندید
به نظرتون حتی یه جمله داشت که کسی ممکن باشه اونو ندونه!
مثلا از فروشگاههای معتبر خرید کنید!
گوشت ماهی خوب است!
نظر شما
ادامه