کد خبر: ۶۰۳۸۳
تعداد نظرات: ۲۲ نظر
 

حکیم مهر: «اسمارت اپلای» در گزارشی با عنوان «تحصیل دامپزشکی در کانادا – تحصیل در رشته‌ای پردرآمد در یک کشور زیبا» به معرفی نحوه تحصیل در این رشته در کانادا پرداخت.

به گزارش حکیم مهر، متن این گزارش به شرح زیر است:

دامپزشکی یکی از زیر شاخه‌های پزشکی است که در سراسر کانادا دوره‌های مختلفی برای آن ارائه می‌شود و در مراکز مختلف دولتی و خصوصی به فارغ التحصیلان آن نیاز دارند .

چرا دامپزشکی در کانادا؟

دامپزشکی یکی از زیر شاخه‌های پزشکی است که در سراسر کانادا دوره‌های مختلفی برای آن ارائه می‌شود و در مراکز مختلف دولتی و خصوصی به فارغ التحصیلان آن نیاز دارند. دامپزشکان در کانادا از نظر رفاهی نیز در سطح مناسبی هستند و بسیاری از افراد غیرکانادایی که علاقمند به تحصیل در این رشته هستند، کانادا را به دلایل مختلف، مقصد مناسبی برای تحصیل و اقامت پس از تحصیل می‌دانند. اگر قبلاً به جستجوی برخی اطلاعات اساسی در مورد این رشته پرداخته اید، ممکن است متوجه شده باشید که دریافت اطلاعات موثق و آسان‌ترین روش‌ها برای گرفتن اقامت و یا یافتن بهترین دانشگاه‌ها ممکن است کمی طاقت فرسا باشد.

مراحل تحصیل دامپزشکی در کانادا

قبل از حضور در دانشکده دامپزشکی نیازی به دریافت مدرک لیسانس چهار ساله ندارید و می‌توانید از ابتدا در این دوره‌ی تحصیلی شرکت کنید. همچنین در صورتی که قبلا این مدرک را در کشور خود دریافت کرده‌اید، باید آن را با معدل بالا تمام کرده باشید تا مورد پذیرش قرار بگیردسیستم آموزشی کانادا یک سیستم رتبه بندی خاص دارد که نمرات را طبق سیستم خاص خود می‌سنجد.

برخی از متقاضیان این دوره، تکنسین‌های دامپزشکی هستند که به دنبال پیشرفت شغلی خود بوده و آنها اغلب دارای مدرک کاردانی دو ساله هستند. این افراد نیز می‌توانند با گرفتن اقامت در کانادا دوره‌های مختلف خود را بگذرانند و در کانادا ماندگار شوند.

دوره‌هایی در کانادا نیز وجود دارد که برای افرادی است که در دروس اصلی و اساسی خود در دوران کارشناسی نمرات خوبی را کسب نکرده‌اند و یا مدرک کارشناسی آن‌ها برای دولت کانادا اعتبار کمی دارد.

آماده سازی مدارک

پس از این که تصمیم گرفتید که کانادا را به عنوان مقصد خود برای تحصیل انتخاب کردید، باید مدارک خود را آماده کنید. مدرک پایه اولیه مدرکی است که به آن نیاز خواهید داشت. این مدرک همانطور که گفته شد، می‌تواند دیپلم شما در دوران دبیرستان، کارشناسی و یا مدرک کارشناسی ارشد باشد. در برخی مراکز خاص دانشگاهی در کانادا امکان تحصیل با مدرک دکترا برای دوره‌های پست دکترا نیز وجود دارد.

جدای از این مدارک، شما باید مدرکی مبتنی بر تسلط بر زبان انگلیسی یا فرانسوی داشته باشید. از آن جا که کانادا کشوری دو زبانه است، در صورتی که قصد داشته باشید در شهرهایی مانند مونترال تحصیل کنید که فرانسوی زبان هستند، نیازی به ارائه مدرک انگلیسی نیست و در صورتی که در شهرهایی مانند ونکوور قصد تحصیل دارید که انگلیسی زبان هستند، نیازی به مدرک زبان فرانسوی نخواهید داشت. با این حال، داشتن مدرک در هر دو زبان هم شانس گرفتن اقامت تحصیلی در کانادا برای شما به طرز قابل توجهی بالاتر می‌رود و هم تحصیل رایگان در کانادا برای شما امکان پذیر خواهد بود.

کسب تجربه در دوران تحصیل

تحصیل دامپزشکی در کانادا دارای دوره‌های عملی است که باعث خواهد شد که زیر نظر دامپزشکان مجرب، تجربیات زیادی کسب کنید و این تجربه کمک بزرگی برای شما خواهد بود. همچنین در صورتی که در دوران تحصیل نمرات خوبی کسب کنید، علاوه بر مزیت‌های شغلی می‌توانید هزینه تحصیل خود را نیز کاهش بدهید و کمک هزینه‌های زیادی دریافت کنید.

برای این که بدانید چه دانشگاهی تمرکز خود را روی برنامه‌های عملی گذاشته است، باید به طور مستقیم با خود دانشگاه مکاتبه کنید.

تحصیلات تکمیلی دامپزشکی در کانادا

برای اخذ مدرک دکترای دامپزشکی  (DVM) در کانادا، حداقل شش سال تحصیلات دانشگاهی لازم است: دو سال تحصیل قبل از دامپزشکی در یک دانشگاه عادی، و پس از آن چهار سال دوره‌های دامپزشکی در یکی از پنج دانشکده دامپزشکی کانادا. برخی از کالج‌های کانادا امکان تحصیل دوره‌های پیشا دامپزشکی را فراهم می‌کنند و البته ممکن است چارت این کالج‌ها و مراکز آموزشی با هم متفاوت باشد.

افرادی از سراسر جهان برای حضور در این دوره‌ها تلاش می‌کنند تا اعتبار مدارک دانشگاهی گرفته شده در کشور خود را به اثبات دولت کانادا برسانند و امکان  اقامت پس از تحصیل  را برای خود فراهم کنند. در کانادا، تعداد دانشجویانی که می‌توانند در دانشکده‌های دامپزشکی در کانادا اسکان داده شوند، محدود است. در حال حاضر سالانه از کالج‌ها و دانشگاه‌ها دامپزشکی کانادا حدود 400 دامپزشک فارغ التحصیل می‌شوند.

انجمن دامپزشکی کانادا

دامپزشکان کانادا توسط انجمن دامپزشکی کانادا  (CVMA) ، یک انجمن حرفه‌ای ملی نمایندگی می‌شوند که دامپزشکان را به رعایت استانداردهای پزشکی و حرفه ای بالا ترغیب می‌کند و از آنها در عمل حمایت می‌کند . CVMA داروهای دامپزشکی را برای عموم تبلیغ می‌کند، از درمان مسئولانه حیوانات حمایت می‌کند و فرصت‌های پیشرفت زیادی را برای تحصیل کنندگان رشته دامپزشکی در کانادا فراهم می‌کند. همچنین انتشار دو مجله علمی و بیانیه‌های معتبر در مورد مسائل بهداشتی و حیوانات از دیگر وظایف آن است.

برای این که پس از تحصیل بتوانید وارد بازار کار این رشته شوید، باید در آزمون‌های برگزار شده این انجمن نمرات قابل قبولی کسب کنید. پس از قبولی در این آزمون‌ها در سیستم درمانی کانادا به عنوان یک دامپزشک نام شما ثبت خواهد شد و پس از آن شما می‌توانید برای گرفتن شغل‌های مختلف در کشور کانادا اقدام کنید.

کار در حوزه دامپزشکی در کانادا

کانادا بیش از 11000 دامپزشک دارد که در زمینه‌های مختلف کار می کنند:

 - 75 درصد این افراد در مراکز تحقیقاتی و درمانی به درمان حیوانات می‌پردازند.

 - 10 درصد دامپزشکان کانادایی برای برخی از سطوح دولتی کار می‌کنند.

 - 5 درصد دامپزشکان کانادایی در امر آموزش و تحقیق هستند.

 - 10 درصد باقیمانده دامپزشکان در سایر زمینه های مرتبط کار می‌کنند.

 

انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
4
4
وطنم پاره تنم...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
3
18
دقت فرمودید ؟ کانادا 5 دانشکده دامپرشکی داره! فقط 5 تا. قطعا رمز موفقیت دامپزشکان اونجا همین هست. وقتی به جای کمیت به کیفیت توجه بشه، خروجی خیلی بهتر و افراد کاامد تر هستند و شان اجتماعی شون حفظ میشه و رشته جذاب و مفید میشه....
نه مثل اینجا که هر شهر و شهرستان و دهستان و روستا میخواد یه دانشکده یا آموزشکده دامپزشکی بزنه به لطف دانشگاه آزاد و علمی کاربردی و ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
نکته قابل تامل آن است که بیشتر از همین دانشکده های دهستان ها دامپزشکان وارد دوره ی تخصص شدن! کی مبدونه علت چیه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
3
1
۵ دانشگده دامپزشکی با امار بالای حیوانات خانگی ، شرم بر بی سوادی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
3
9
با سلام خدمت همه همکاران ارجمند معذرت میخوام تا کی باید با این موضوع یک جانبه برخورد گردد پاسخ بنده به اون دوست گرامی هستش که ذکر میکنن به لطف دانشگاه ازاد و غیره خواهش میکنم مغرضانه با قضیه برخورد نکنیم بسیاری از همکاران هستن که فارغ التحصیل دانشگاه ازاد بوده و بار علمی بسیار در خور توجه ای دارن پس از دوستان خواهش میکنم با عنوان کردن مسایل ناچیز خود و عملکردشونو توجیه نکنن-ممنون
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
احسنت.سراسری هم با این سهمیه هایی که پخش میکنه بیشتر از هر چیزی ابروی علم رو میبره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
صحبت از تعداد زیاد فارغ التحصیل و شمار زیاد دانش اموختگان جویای کار هست که خب سهم اصلی را دانشگاه آزاد داره. هیچ بحث و دعوای تعصبی هم نیست. یک واقعیت هست. به آمار نگاه کنید. حالا اینکه تعدادی از دانشجویان آزاد به دلیل توان مالی بالاتر خودشون دامداری دارند و قطعا در کسب نجربه بهشون کمک میکنه بحث دیگری هست.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
0
2
وقتی تو ایران دامپزشکان بخش دولتی بجای تحقیق و توسعه دارن ......... میکنن و به همه جا چنبره انداختن و فقط ............. واسشون مهمه، هم خدا رو میخوان هم خرمارو. هم پست ریاست میگیرن هم پروانه مطب و هم پروانه ......... دیگه بیشتر از این نمیشه از سیستم معیوب .......... دامپزشکی انتظار داشت.
#مسئولین بیخیال
#مدیران کل پست طلب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
0
0
سلام شما متوجه گفته ایشون نشدید جسارتی به علم دانشجویان دانشگاه ازاد نیست بحث سر تعداد فارغ التحصیل رشتس
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
0
0
ایا اپلای دکترای تخصصی با دکترای عمومی هم امکانپذیره یا فقط همون پست دکترای تخصصی هستش؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
همه مقاطع میشود اپلای کرد
ناشناس
|
Canada
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
3
0
درسته تو کانادا درآمد دامپزشک از پزشکها بیشتره اینجا کسایی ک درس پزشکی میخونن میرن تو آمریکا سر کار چون اونجا درآمد پزشک بیشتره.پس همیشه همه ی بدیها مال ایران نیست.در ضمن قدر همون مدرسه های ساده و دانشگاههای ایرا ن رو واقعا بدونید توی ایران بار علمی زیادی دانش آموزان طی میکنند و سطح تحصیلی اوناواقعا بیشتر از کاناداییها و امریکاییهاست.کانادا و آمریکا دارن کشورشان رو با نابغه های آسیایی و اروپایی اداره میکنه.فکر میکنتید چرا اگه یه دانش آموز از ابتدایی بخواد بیاد اینجا هزینه تحصیلاتش سر به فلک میکشه اما یه لیساسنسه با معدل بالا تازه سلپورت هم میشه.چون اون نابغه داره میاد که برا کانادا کار بکنه.افسوس ک ایت کشورهای به ظاهر متمدن راههای پیشرفت رو توی کشورهای آسیایی و...بستن و جوونها مجبورم برای اداره زندگی و شاید بقا ازدام شغال بیفتن تو دام گرگ.در ضمن تو هر جایی هر چقدر درآمد داشته باشی ها اونقدر هم خرج میکنی .اگه هزینه های مسکن و ماشین و بخصوص مالیات سنگین رو حساب کنی تازه همون زندگی معمولی که توی ایران داشتی رو داری البته غربت و تنهایی و ....بهش اضافه میشه.هر چه درامدت بیشتر باشه بیشتر مالیات میدی.اما من قبول دارم ک توی ایران کار به راحتی پیدا نمیشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
برادر من این داستانهایی که سرایش کردی درباره کجای دنیاست؟ دقیقا کجای دنیا زندگی میکنی که با این ضریب اطمینان دارید امریکا و کانادا رو با این مثالهای آبگوشتی و شعار گونه میکوبید؟اگر بیرون از ایران هستی هرچه سریعتر برگرد به مملکتت خدمت !! کن. وگرنه اینهمه ذهن مردم رو مسموم نکن
ناشناس
| Germany |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
کشورهای به ظاهر متمدن؟!
ناشناس
| Germany |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
پاشو برگرد ایران نمیخواد اونجا پول خانوادت رو نابود کنی .تو مال اونجا زندگی کردن نیستی لیاقتت همین نظام دامپزشکی و قرارداد زیر تعرفه و هزار جور توسری خوردنه
ناشناس
| Germany |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
اخیییی !! الان داری افسوس میخوری به حال مملکتت؟؟ نازی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
0
0
سلام شما خارج ایران زندگی کردید
دامپزشک
|
United States of America
|
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
4
1
هر مصیبتی که سر دامپزشکان اومده از صدقه سری دانشگاه آزاده وگرنه مارو رو سرشون میذاشتن آنقدر که کم بودیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
الان سراسری که تا هزارماشالله دانشجو پذیرش می کند
بنده خودم فارغ التحصیل سراسری م
ناشناس
| Germany |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
ینی شما اگر کم بودین تو شغلتون پیشرفت میکردین؟ واقعا معیار یه دکتر این مملکت برای اینده شغلی و مالی اینه؟
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
0
0
سالهاست که دانشگاههای دولتی سعی دارند از آزاد عقب نیفتند، روزانه ، شبانه، پردیس ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
0
1
نکته قابل توجه در گزارش Smart apply کشور کانادا
این است که دامپزشکی را رشته ای کشاورزی معرفی نکرده است و آن را یکی از رشته های خانواده بزرگ بهداشت و پزشکی می داند که هر کدام به شکلی تخصصی و مستقل در یک پازل با هم همکاری تنگاتنگ بایستی داشته باشند.
نظر شما
ادامه