کد خبر: ۶۰۴۱۸
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
جنجال فیلم کشتار کبوتران در فضای مجازی:
انتشار فیلم کشتار کبوتران در یک کشتارگاه اخیراً خبرساز شده است. مدیرکل دامپزشکی اصفهان در گفت‌وگویی تلویزیونی، کشتار کبوترها در فیلم منتشر شده را کاملاً قانونی اعلام کرد ...
 

حکیم مهر: خبرگزاری میزان نوشت:

مسئولان دامپزشکی با این توجیه که مردم متقاضی گوشت کبوتر هستند برای فعالیت کشتارگاه‌های کبوتر مجوز صادر کرده‌اند اما انزجاری که با انتشار فیلم کشتار کبوتران در فضای مجازی به تصویر کشیده شد، این بهانه را به چالش کشید .

انتشار خبر فعالیت‌ کشتارگاه‌های کبوتر در سطح کشور، طی روزهای گذشته واکنش‌های کاربران فضای مجازی را به همراه داشته است. بخش عمده‌ای از کاربران با ابراز تاسف از کشتار کبوترها، مخالفت خود را با اضافه شدن جانوران جدید به سبد غذایی مردم ابراز کردند. درصد کمی هم با این توجیه که اگر بنا به کشتار و استفاده از گوشت باشد کبوتر با مرغ تفاوتی ندارد، از فعالیت کشتارگاه‌های کبوتر استقبال کردند .

سازمان دامپزشکی برای کشتارگاه کبوتران مجوز صادر کرده است !

 «دکتر شهرام موحدی» مدیرکل دامپزشکی اصفهان در گفت‌وگوی تلویزیونی خود درباره کشتارگاه‌های کبوتر گفت: ما برای طیوری نظیر قرقاول، کبک، بلدرچین و کبوتر، مجوز پرورش دادیم. وقنی مجوز قانونی می‌دهیم، کشتار تحت نظارت دامپزشکی و در یک کشتارگاه مجهز و اتوماتیک صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه کشتار کبوترها در فیلم منتشرشده کاملا قانونی است، گفت: انواع و اقسام پرندگان حلالگوشت مانند بلدرچین و کبوتر قاعدتاً به واسطه ایجاد تنوع غذایی سر سفره ما آمده‌اند .

مدیرکل دامپزشکی اصفهان ادامه داد: قبلا کبوتر مشتری‌های خاص خودش را داشت؛ مشتریانی که به دلیل توصیه بعضی پزشکان معتقد بودند گوشت کبوتر خواصی دارد. برای این متقاضیان، متاسفانه کبوترها به صورت غیرمجاز پرورش داده شده و به صورت غیرمجاز در مکان‌های غیربهداشتی و حتی پشت مغازه‌‌ها کشتار می‌شدند. ما آمدیم به خاطر بازاری که گوشت کبوتر را طلب می‌کرد روند پرورش و کشتار کبوتر را بهداشتی و قانونی کردیم.

اما «فرزاد علیزاده» فعال حقوق حیوانات در این باره به میزان گفت: برای ایجاد هر تغییری در الگوی غذایی باید چند شاخص را در نظر بگیریم: شرع، عقل، عرف و سنجش‌گری (پایش) علمی. اضافه کردن گوشت کبوتر به سبد غذایی مردم با توجه به مقدار اندک گوشت این پرنده عقلانی نیست. به علاوه خوردن گوشت کبوتر با عرف جامعه هم سازگاری ندارد و همچنین هیچ منبع علمی معتبری استفاده از گوشت کبوتر را توصیه نمی‌کند .

چرا مشاهده کشتار کبوتر بیشتر از کشتار مرغ آزارمان می‌دهد؟

وی افزود: همین واکنش‌های کاربران در فضای مجازی نسبت به تصاویر کشتارگاه‌های کبوتر به وضوح نشان می‌دهد که کشتار و استفاده از گوشت کبوتر نه تنها با عرف جامعه مطابقت ندارد بلکه با توجه به جایگاه فرهنگی کبوتر که در کشورمان نماد پاکی است، در میان مردم ایجاد انزجار می‌کند. مردمی که نذرشان را با دانه پاشیدن برای کبوترها ادا می‌کنند .

چه جانوران دیگری به زنجیره غذایی ایرانیان اضافه خواهندشد؟

این فعال حقوق حیوانات ادامه داد: اینکه مسئولان دامپزشکی، دلیل صدور مجوز فعالیت کشتارگاه‌های کبوتر را ایجاد تنوع غذایی برای مردم عنوان می‌کنند مایه تعجب است و تنوع‌طلبی غذایی در برخی از کشورها مانند کشورهای آسیای شرقی را تداعی می‌کند. همان تنوع‌طلبی که قورباغه را در سبد غذایی کشورهای اروپایی و جانوران مختلف از جمله انواع حشرات، آبزیانی چون هشت‌پا، سگ و گربه و حتی جنین انسان را در سبد غذایی مردمان شرق آسیا گنجانده است .

وی با بیان اینکه اخیرا دانشمندان نسبت به خطر گرمایش جهانی و از بین رفتن منابع طبیعی هشدار داده و مصرف کمتر پروتئین حیوانی را توصیه کرده‌اند گفت: با کدام استدلال منطقی می‌خواهیم در سبد غذایی مردم تغییر ایجاد کرده و گوشت کبوتر و قرقاول به آن اضافه کنیم؟ مگر سبد غذایی ایرانیان کمبودی دارد؟

علیزاده در پایان گفت: وجود رانت و منفعت‌طلبی تنها توجیهی است که برای فعالیت کشتارگاه‌های کبوتر در ذهن متبادر می‌شود. رانت‌هایی که به بهانه خدمت به ذائقه مردم سودی سرشار حاصل ذی‌نفعان می‌کند .

صدور مجوز کشتار جانورانی که مصرف گوشتشان متعارف نیست و کشتارشان در میان مردم ایجاد انزجار می‌کند، شاید موضوعی است که ورود نهادهای نظارتی را گوشزد می‌کند، چرا که ایجاد تنوع در سبد غذایی مردم توجیه قابل قبولی برای کشتار جانوران جدید نخواهد بود .

 

انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
1
4
به نظر می رسد حتی خود فعالان حقوق حیوانات نیز به حرف های خود اعتقادی ندارند .
دامپزشک
|
Spain
|
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
1
2
وقتی حکیم های طب سنتی رو بر سر جامعه خراب می کنید تا هر روز یک نسخه تازه به خورد مردم بدهند مجبورید برای اینکه سراغ گوشت گنجشک و کبوتر چاهی نروند مجوز پرورش کبوتر بدهید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
1
5
اقای علیزاده فعال حقوق حیوانات شرع اسلام گفته این حیوان حلال گوشت هست. درباره عرف هم عرض میکنم در بسیاری از نقاط ایران گوشت کبوتر و گنجشک مصرف میشه اینکه شما از اون اطلاعی ندارید دلیل نمیشه به کل مردم نسبتش بدین.در جنوب ایران گوشت کبوتر و کباب گنجشک حتی ملخ مصرف میشه حال چون شما از نزدیک در اون فرهنگها نبودین دلیل نمیشه بخواید اون فرهنگ رو نادیده بگیرید . درباره غذای مهیاوه و مهویه(اگر غلط املایی دارم دوستان بندر عباسی اصلاح بفرمایند لطفا)هم که از ماهی تخمیر شده روی پشت بام در اثر گرما درست میشه هم تحقیق بفرمایید میبینید که ظاهر اون غذا هم زیاد جالب نیست ولی بسیار مقوی و خوشمزه هست .درباره اینکه فرمودین مگر سبد غذایی ایرانیان کمبودی دارد؟ در پاسخ عرض کنم یا شما از قیمت گوشت و مرغ اطلاعاتی ندارید یا خانوارهایی که در طول ماه حتی توان خرید یک مرغ کامل رو ندارند ندیدین .دکتر موحدی عزیز به درستی بحث تنوع رو پیش کشیدن.ایجاد تنوع باعث میشه (انحصار ) از روی بعضی محصولات برداشته بشه و قیمت ها متعادل بشه .حکایت انحصار خودرو و قیمت پراید رو در ذهن مرور کنید . هر (ایجاد تنوعی )که لزوما نباید به( تنوع طلبی بی دلیل) تعبیر بشه !! طبقات پایین اجتماع به این شکل به یک منبع ارزانتر از پروتین حیوانی دست پیدا میکنند که مثل مرغ گوشتی قیمتش تا این حد به قیمت سویا و ذرت وابسته نیست و مقاومت طبیعی بیشتری داره .درباره هشدار دانشمندان فرمودین. برادر من این هشدار رودانشمندان!! درباره اروپا و امریکا گفتن که مصرف سرانه بعضا 8 برابر ایران دارن نه مایی که ماهی یک بار هم گوشت گیرمون نمیاد و مردم به جای گوشت سنگدان مرغ چرخ کرده مصرف میکنن . برای شما احترام قایل هستم ولی این روش دفاع از حقوق حیوانات نیست اونهم دربرابر انسان با درایت و باهوشی مثل دکتر موحدی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
کاش یکم سیستمتون رو اپدیت کنین. فقط یکم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
جواب جالبی بود و البته مبهم .حالا کمی توضیح بدین جالبتر میشه
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
مجوز پرورشی وجود ندارد . اگر هست ارائه شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
0
3
البته گران شدن منابع پروتئینی احتمالا باعث خواهد شد بسیاری از جانوران کم هزینه وارد سبد غذایی شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
0
2
کار عقلانی و منطقی هستش اگر درخواست و مطالبه مردم دارد باید راهکارشم ما طوری انجام بدیم که سلامت مردم تهدید نشود همیشه که نباید منع قانونی اتخاذ کنیم تا مردم برن زیرزمینی تامین کنن
دکتررفیعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
0
4
چه فایده کشتارگاه هم که بزنند خارج از رتبه بندی مسول فنی میگیرند من از ۸۴ درلیست و نوبتم فارغ التحصیل امسال را سرکار گذاشتند چقدر پارتی بازی چقدر ظلم؟؟
پاسخ ها
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
بله عقلانی است که بدون داشتن مجوز رسمی و پروانه فعالیت مجوز کشتار داده شود ! سلامت مردم چی ؟ مرعداری که تاریخ مجوزش یک روز گذشته باید مرغش توقیف شود و این شخص کبوتر بدون مجوز بفروشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
کار مسول فنی شدن در اصفهان فقط و فقط پارتی و سفارش میخواد متاسفانه
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
0
1
سلام
..........................
شخصی در اصفهان مبادرت به پرورش کبوتر کرده و دامپزشکی هنوز پروانه ای صادر نکرده است و مجوز کشتار هم بدون وجود مجوز رسمی پرورش از طرف دامپزشکی دولتی صادر شده است .
........................
تصویر محوز را ارائه دهند
حلال خوار همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
0
0
والله با این تورم هر حلال گوشتی را اصفهان مجوز میدهند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
0
0
جناب علیزاده بیایید پاسخ بدید. اینجا جای چالش هست نه پشت اون میز
حلال خوار همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
0
0
استقبال حلال خواران خوب بوده مردم فعلا در صف روغن هستند امروز
نظر شما
ادامه