کد خبر: ۶۰۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر -  پرورش ماهی تیلاپیای تک جنسی شده (Oreochromis niloticus ) برای نخستین بار در استان یزد با حضور مقامات مسئول رونمایی شد.
در این مراسم دکتر ابرقویی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد ، دکتر تقوی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران، دکتر مطلبی رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران و مهندس فرهمند نماینده مردم شهرستان بافق و نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و تعدادی از کارشناسان و محققین ذیربط حضور داشتند.

در ابتدای مراسم، احمد بیطرف رییس ایستگاه تحقیقاتی ماهیان آب شور داخلی- بافق ضمن خوش آمدگویی به مسئولین و مدعوین کشوری، استانی و محلی گزارشی در مورد ایستگاه بافق ، پیشینه و فعالیتهای پژوهشی به ویژه در زمینه پروژه های اجرا شده در خصوص تیلاپیا و نتایج حاصله طی دو سال و نیم پس از ورود این گونه به کشورمان ارائه کرد.

سپس دکتر ابرقویی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد ، دکتر تقوی رئیس سازمان شیلات ایران، دکتر مطلبی رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران و مهندس فرهمند نماینده مردم شهرستان بافق و نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به ایراد سخنرانی پرداخته و ضمن اجر نهادن به فعالیت های پژوهشی و دستاوردهای کسب شده به وسیله محققین و پرسنل ایستگاه بافق نسبت به اهمیت و نقش این گونه در آینده آبزی پروری ایران تاکید کردند.

دکتر عباسعلی مطلبی رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران با اعلام این مطلب که علاوه بر یزد، مطالعات زیست محیطی برای پرورش گونه تیلاپیا در پنج نقطه کشور نیز آغاز شده است گفت:  استانهای جنوبی از جمله کرمان برای پرورش تیلاپیا مستعد هستند و گونه های تک جنسی شده تیلاپیا به مقدار انبوه توسط موسسه تحقیقات شیلات کشور آماده شده و در مزارع پرورشی که امکان رشد آنها وجود دارد، با توجه به نظر متقاضیان به آنها اعطا می شود.


رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران افزود : به تدریج که ساختارهای لازم در زمینه پرورش این گونه جدید فراهم شود، تکثیر آن نیز به بخش خصوصی واگذار می شود.
وی تصریح کرد: موسسه تحقیقات شیلات، پتانسیهای لازم برای تولید بیش از 300 هزار قطعه بچه ماهی در وزن بالای 10 گرم دارد و پایلوت استان یزد قابل توسعه به بیش از این مقدار نیز هست.


دکتر مطلبی در ادامه یادآور شد: برای اولین قدم 10 هزار قطعه بچه ماهی تک جنسی شده در وزنهای 10 و 50 گرمی با حضور مسئولان شیلاتی در استان یزد و در استخرهای پرورشی رهاسازی می شود.
وی اظهار داشت:  افزایش ظرفیت تعداد قطعات بچه ماهی بستگی به سیاستهای سازمان شیلات دارد.
رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران با بیان اینکه ماهی تیلاپیا دارای ارزش اقتصادی بسیار بالایی است گفت : این گونه با گذشت سه تا چهار ماه دارای وزنی معادل 300 تا 350 گرم خواهد شد که با توجه به کشش بازار می توان اوزان دیگری را نیز انتظار داشت.


وی در پایان تصریح کرد : در قالب طرحی جامع، ارزش غذایی تیلاپیا و تولید فرآورده های حاصل از آن در دست اجرا است.

گفتنی است طی این مراسم حاضرین از آزمایشگاهها و سالنهای پرورش و تکثیر بازدید کرده و با روند اجرای پروژه ها آشنا شدند و از  ورود تیلاپیا به استخرهای خاکی در ایستگاه تحقیقاتی ماهیان آب شور داخلی بافق که با دو تیپ تیلاپیا قرمز و آبی ماهی دار شده بود بازدید نمودند.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد مهدی صرافی
|
-
|
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
0
3
متاسفامه از بافق یزد اجازه پرورش به خارج از بافق داده نمی شود از مقامات مسول. تقاضا می کنم هرچه زود ترمجوز لازم داده شود به استان اهای مجاور با تشکر
محمدمهدی صرافی از رفسنجان. ۰۹۱۳۳۹۱۱۳۳۳
نظر شما
ادامه