کد خبر: ۶۰۸۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

مدیر جهاد کشاورزی صومعه‌سرا گفت: گران شدن نهاده‌، مانع افزایش جمعیت گاومیش‌ها و تشویق روستاییان برای پرورش این دام ارزشمند شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از اسنا، «احمد پادیاب» با بیان اینکه ضومعه سرا یکی از قطب‌های پرورش دهنده گاومیش گیلان است اظهار کرد: در حال حاضر ۶۰۰ راس گاومیش در صومعه سرا وجود دارد که سالیانه ۶۵ تن گوشت و ۲۱ تن شیر از آنها به دست می‌آید.

وی با بیان اینکه گاومیش دامی بسیار اقتصادی است و امروز از آن به عنوان دام هزاره سوم یاد می‌شود، افزود: گاومیش اغلب در روستاهای حاشیه تالاب زندگی می‌کنند و بالغ بر ۱۱۰ نفر از روستاییان شهرستان ضومعه سرا گاومیش دارند.

پادیاب ادامه داد: گاومیش‌ها در زمین‌های باتلاقی زندگی می‌کنند و روستاهایی نظیر باقلاکش، گازگیشه، نوخاله‌اکبری، صوفیانده و... شرایط مناسب‌تری برای سکونت این دام دارند.

مدیر جهاد کشاورزی صومعه‌سرا گفت: اغلب روستاییان این شهرستان متقاضی پرورش گاومیش هستند، اما گران شدن نهاده‌ها موجب شده است که انگیزه برخی از متقاضیان برای نگهداری از دام کم شود.

وی افزود: گاومیش دامی است که غذای زیادی می‌خورد و اگر همچنان نهاده‌ها گران شوند، شاهد انقراض نسل گاومیش‌های صومعه‌سرا خواهیم بود.

پادیاب تصریح کرد: همه تلاش ما در حال حاضر این است که جمعیت گاومیش‌های موجود را حفظ و از رو به افول رفتن جمعیت این دام‌های ارزشمند جلوگیری کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی صومعه‌سرا ادامه داد: جوانان روستایی تمایل زیاد به پرورش گاومیش دارند چون شیر و گوشت این حیوان از بازارپسندی بالایی برخوردار است.

وی گفت: تسهیلات کم بهره و ارایه نهاده‌های ارزان قیمت مستمر می تواند منجر به تشویق روستاییان برای افزایش پرورش گاومیش در صومعه‌سرا شود و تحقق این امر برای نجات نسل این دام ضروری است.

به گزارش ایسنا، تولید شیر و گوشت از گاومیش می‌تواند در افزایش تولید این محصولات در استان کمک شایانی کند. تولید و مصرف شیر تازه، ماست، کره و روغن حاصل از شیر گاومیش نیز از دیگر مزایای پرورش این دام برای روستاییان است.

چربی و پروتئین بالا از ویژگی های بارز شیر گاومیش است و مقادیر هر یک از این دو در مقایسه با شیر گاو بیشتر است. به نظرمی‌رسد با حمایت دستگاه‌های ذیربط و اخذ تدابیر ویژه برای تامین نهاده‌های ارزان می‌توان گام‌های موثری در جهت افزایش دام‌های صومعه‌سرا برداشت.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Germany
|
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
0
0
هرموقع نسل مدیر بی لیاقت منقرض شد این تولیدات جان خواهدگرفت وقتی نهاده دامداررو میدین شرکت خوراک دام واز اونجایی که کنستانتره تولیدی شرکت مفتم بدردنمی خوره حاصلش ورودنهاده های خام به بازار آزاد وسود این شرکتها وورشکستگی دامدارو ...هست مدیریت تعهد ولیاقت وسواد می خواد .................
نظر شما
ادامه